شناسایی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر مهارت های ارتباطی اعضای خانه موسیقی ایران؛ مبتنی بر نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی فارغ‌التحصیل علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال. ایران، تهران

10.22059/jsal.2024.372781.666302

چکیده

جستجو و شناسایی عوامل اجتماعی و فرهنگی است و این پژوهش با هدف بررسی لایه های عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر در شکل گیری مهارتهای ارتباطی اعضای خانه موسیقی ایران انجام شد.
روش: داده ها از 29 مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای خانه موسیقی ایران گردآوری و با روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نظریه گراندد تئوری تحلیل شد.
یافته ها: طبقات کلی شناسایی شده در این پژوهش عبارتند از: باورها و ارزشها، آسیب پذیری شغلی و عضویت در خانه موسیقی، مهارتهای ارتباطی، طبقه و رفاه اجتماعی، معاشرت و سطح تحصیلات.
نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این پژوهش همراستا با بسیاری از پژوهشهای انجام شده، حاکی از ضرورت درک واقعیت هر یک از عوامل اجتماعی فرهنگی شناسایی شده برای بهبود انواع مهارتهای ارتباطی در سطوح مختلف خانوادگی و حتی سازمانی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying social and cultural factors affecting communication skills of members of Iran Music House; Based on data theory

نویسنده [English]

  • azar pourbahram پوربهرام
PhD student in Communication Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Identifying social and cultural factors affecting communication skills of members of Iran Music House; Based on data theory

Abstract
Background and Aim: The search and identification of social and cultural factors and this study was conducted to investigate the layers of social and cultural factors affecting the formation of communication skills of members of the Iranian House of Music.
Method: Data were collected from 29 semi-structured interviews with members of the Iranian House of Music and analyzed by open, central and selective coding methods using grounded theory.
Findings: The general classes identified in this study are: beliefs and values, job vulnerability and membership in the House of Music, communication skills, class and social welfare, socialization and level of education.
Conclusion: The results of this study, in line with many studies, indicate the need to understand the reality of each of the identified socio-cultural factors to improve communication skills at different family and even organizational levels.

Background and Aim: The search and identification of social and cultural factors and this study was conducted to investigate the layers of social and cultural factors affecting the formation of communication skills of members of the Iranian House of Music.
Method: Data were collected from 29 semi-structured interviews with members of the Iranian House of Music and analyzed by open, central and selective coding methods using grounded theory.
Findings: The general classes identified in this study are: beliefs and values, job vulnerability and membership in the House of Music, communication skills, class and social welfare, socialization and level of education.
Conclusion: The results of this study, in line with many studies, indicate the need to understand the reality of each of the identified socio-cultural factors to improve communication skills at different family and even organizational levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sociol-cultural factors, communication skills, music house
  • family
  • person