گفتمان مشروطیت در نمایشنامه‌ی «شیخ‌علی‌میرزا» اثر میرزا رضاخان طباطبائی‌ نائینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارگردانی نمایش، مقطع کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی دانشگاه تهران/استاد مشاور دوم

10.22059/jsal.2023.362716.666255

چکیده

هدف این مقاله، بررسی نمایشنامه‌ی«تیاتر شیخعلی‌میرزای حاکم ملایر و تویسرکان و عروسی با دختر پادشاه‌پریان» نوشته‌ی میرزارضاخان طباطبائی‌نائینی در چهارچوب تحلیل‌گفتمان انتقادی فرکلاف است. در راستای پاسخ به پرسش‌هایی چون: گفتمان‌‌مشروطه در قالب جهان‌بینی نویسنده و به‌مثابه‌ی عناصری که در تولید و تعبیر متن به‌کار گرفته‌شده، چه نظام‌معنایی را ایجاد کرده‌است؟این نظام دربرگیرنده‌ی چه نشانه‌هایی است؟و برای به‌حاشیه‌ راندن گفتمان‌‌رقیب، تضعیف روابط‌‌قدرت و بازتولید ساختارهای‌‌فکری از چه ابزارهایی بهره‌می‌گیرد؟ مقاله‌ی حاضر گفتمان‌مشروطه را واجد کارکرد ایدئولوژیک، در تقابل با گفتمان‌‌استبدادی، و بازتاب واقعیات فرهنگی‌ و اجتماعی می‌داند که گفتمان‌استبدادی مانع از بازنمایی بی‌طرفانه‌ی آن می‌شود. داده‌ها از طریق اسنادی و با تحلیل نظام‌نوشتاری نمایشنامه گردآوری و در سه سطح «توصیف»، «تفسیر» و «تبیین» تحلیل شده‌است. نتایج نشان‌می‌دهد ساختار واژگانی و نحوی ایدئولوژ‌ی‌‌بنیاد متن، جهت تخریب حوزه‌ی اقتدار عمل‌کرده و نحوه‌ی عملکرد مشارکین، کنش‌ها، روابط و کارکرد زبان، در راستای مقابله با طبیعی‌سازی ایدئولوژی‌حاکم است، به‌گونه‌ای که معانی و دلالت‌های اجتماعی مدنظر نویسنده را منتقل‌‌کند. همچنین به‌دلیل سلطه‌ی سنت‌های جدید زبانی، واژگانی و دستوری مشروطه بر متن، مولف با به‌کار گرفتن زبان طنز، به مسائل ایدئولوژیک نهفته در زبان، طبقه و فرهنگ می‌نگرد. نگرشی که محصول فرایند تقدس‌زدایی از چهره‌ی پادشاه و جانشینی الگوهایسیاسی جدیدتر با مرکزیت قانون بوسیله‌ی گفتمان‌غالب است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Constitutional discourse in the play "Sheikh Ali Mirza" by Mirza Reza Khan Tabatabai Naini

نویسندگان [English]

  • Ahoo Taalimi 1
  • behrouz mahmodi bakhtiari 2
1 Graduated from Master of Arts in Theatre Directing, Fine Arts University,University of Tehran
2 Faculty member of Tehran University/Advisor II
چکیده [English]

This study mainly aims at investigating critical discourse analysis in “Sheikh Ali Mirza, the Governor of Borujerd…” by Mirza Reza Khan Tabatabai Naeeni. To respond to questions like: what semantic system has constitutionalism discourse created in the form of author’s worldview and as elements have been used in producing and interpreting text? What signs does this system contain? And what instruments does it use to marginalize the competitor’s discourse, weaken power relations and form and reproduce society intellectual structures? The current study considers constitutionalism discourse, a discourse with ideological function which is in contrast to despotism discourse on one hand, and represents cultural and social and even biological truths that despotism discourse prevents it be represented neutrally, on another hand.

Data has been collected documentarily and by investigating and analyzing the written system of play and text has been analyzed based on Fairclough’s mythological foundations in three levels of “description”, “interpretation” and “explanation”. Due to the dominance of new verbal, lexical, grammatical and declarative traditions of constitutionalism on the texts of this period and the formation of dominant narrative discourse, being a constitutionalist, the author takes a political look at ideological issues hidden in language, class and culture using a comic language. An attitude which is the product of king deconsecration and the substitution of newer political patterns with the centrality of law by means of dominant discourse.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Constitutionalism
  • Tyranny
  • MirzaReza
  • Discourse
  • Analysis