مؤلفه های خلاقیت در صنایع خلاق: مطالعه موردی گروه کامکارها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران

چکیده

طی چند دهه گذشته، صنایع خلاق به بخش مهمی از اقتصاد جهانی تبدیل شده‌اند. صنایع خلاق و به‌ویژه صنعت موسیقی را می‌توان به‌عنوان بهره‌برداری تجاری از دانش هنری در نظر گرفت. صنایع موسیقی به‌عنوان بخشی از صنایع خلاق، نمونه‌ای آشکار از تغییرات اجتماعی-اقتصادی معاصر هستند که از صنایع تولیدی به سمت کسب‌وکارهای مبتنی بر دانش و خلاقیت حرکت می‌کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی مؤلفه های خلاقیت در صنایع خلاق با تأکید بر گروه کامکارهاست. در این راستا داده‌های پژوهش از ترکیبی از روش‌های مطالعه اسنادی و تحلیل تماتیک گردآوری شده‌اند. نتایج پژوهش حاضر مؤید ده مؤلفه اصلی در فعالیت‌های گروه کامکارها در راستای ترویج صنایع خلاق هستند که عبارت‌اند از: برقراری ارتباط دوجانبه بین موسیقی کردی و موسیقی ایرانی، ترویج و ارتقا سازهای محلی و ایرانی، استفاده از زبان‌های کردی و فارسی در آهنگ‌ها، شیوه انتخاب پوشش در اجراها، عضویت زنان در گروه، هم راستا بودن عضویت گروهی و خلاقیت فردی، همکاری با سایر گروه‌ها و خواننده‌ها، آموزش موسیقی، برگزاری کنسرت در مناطق مختلف و ارتقای وجه اجتماعی گروه با انجام کارهای عام‌المنفعه. نتایج پژوهش حاضر مؤید این نکته هستند که در فعالیت کامکارها تعامل دائمی بین امر کلی و امر جزئی مشاهده می‌شود. امر کلی در اینجا موسیقی ملی ایرانی و امر جزئی موسیقی محلی کردی است. کامکارها با ترکیب این دو سبک موسیقایی توانسته‌اند پایه‌گذار سبکی نوین باشند که مؤلفه‌های هر دو سبک موسیقایی را داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Components of Creativity in the Creative Industries: A Case Study of the Kamkar Band

نویسندگان [English]

  • sondos mohammadi nowsudi 1
  • mehri bahar 2
1 PhD student in Communication Sciences, University of Tehran
2 tehran university
چکیده [English]

 
 
In recent decades, the creative industries have become an important component of the global economy. The creative industries, especially the music industry, can be considered as a commercial exploitation of artistic knowledge. The music industry, as a part of the creative industries, is a clear example of the current socio-economic transformation that is taking place from manufacturing industries to knowledge-based and creative enterprises. The main objective of this study is to analyze the components of creativity in the creative industries with a focus on the Kamkar Band. For this purpose, research data were collected using a combination of documentary study methods and thematic analysis. The results of the present study confirm ten main components in the activities of the Kamkars to promote creative economy, namely: establishing a mutual relationship between Kurdish and Iranian music, promoting local and Iranian instruments, using Kurdish and Persian languages in songs, selection method coverage in performances, membership of women in the band, cohesion of band membership and individual creativity, collaboration with other bands and singers, music teaching, organizing concerts in different areas, and promoting the social aspect of the band through charity work. The results of the present study confirm that there is a constant interaction between the general and the particular in the activities of the Kamkars. The general issue here is Iranian national music and the minor issue is Kurdish folk music. By combining these two musical styles, the Kamkars have succeeded in creating a new style that contains the components of both musical styles.
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity
  • Creative Industries
  • Kamkars
  • Music
  • Iranian Music
  • Kurdish Music
  1. ایران (1392). بانوی نقش‌آفرین موسیقی. روزنامۀ ایران، 5415، (25 تیر 1392).
  2. ایسنا (1389). ارژنگ کامکار در جمع خبرنگاران: فروش آثارم رضایت‌بخش بوده است مخاطبان نقاشی در این سال‌ها بیشتر شده‌اند. بازیابی‌شده از: https://www.isna.ir/news/8906-17377/
  3. ایسنا (1397). فرشچیان و کامکار در فهرست گنجینه‌های زنده بشری. بازیابی‌شده از: https://www.isna.ir/news/97120100490/.
  4. باطنی، محمدرضا (1387). مسائل زبانشناسی نوین (مجموعه مقالات). تهران: انتشارات آگه.
  5. پارسا، پوریا (1386). نگاهی به کنسرت گروه کامکارها: همۀ صداهای یک خانواده. روزنامۀ اعتماد، 1480، (11 شهریور 1386).
  6. پیری، فیض‌الله (1393). محمدرضا لطفی به روایت قشنگ کامکار: این هنرمند نزد کامکارها بزرگ است. روزنامۀ شرق، 2264، (27 اسفند، 1393).
  7. حیدرخانی، سبا و سهرابی، سیده پریناز (1393). گفت‌وگو با بیژن کامکار به بهانۀ اجرای کنسرت در تبریز: کامکارها موسیقی محلی کردستان را ملی کردند. روزنامۀ اعتماد، 3167، (8 بهمن 1393).
  8. خبرآنلاین (1396). از زاری و مویه تا زنجیرشدن به زلف لیلی. بازیابی‌شده از: https://www.khabaronline.ir/news/729443/
  9. رخزادی، علی (1390). آواشناسی و دستور زبان کردی. سنندج: انتشارات ترفند.
  10. سعیدی، علیرضا (1395). تلاش برای ورود به هزارۀ سوم با یک کنسرت خیریه آغاز شد. خبرگزاری مهر، بازیابی‌شده از: https://www.mehrnews.com/news/3659226/
  11. سعیدی، علیرضا (1399). «هوشنگان» منتشر می‌شود/ ایده‌های متفاوت هوشنگ کامکار. خبرگزاری مهر. بازیابی‌شده از: https://www.mehrnews.com/news/5060358/
  12. صادقی فسایی، سهیلا و عرفان‌منش، ایمان (1394). مبانی روش‌شناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی؛ مورد مطالعه: تأثیرات مدرن‌شدن بر خانوادۀ ایرانی. فصلنامۀ علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 8(29)، 61-91.
  13. فرزانه، امیر (1395). نشست خبری کنسرت کامکارها و جشن ۲۵ سالگی محک. بازیابی‌شده از: http://www.tehranpicture.ir/fa/album/419/
  14. قاسمی، وحید.، و صمیم، رضا. (1387). مطالعه‌ای پیرامون رابطه قشربندی اجتماعی و مصرف فرهنگی با استفاده از داده‌هایی در زمینه مصرف موسیقایی در شهر تهران. مجله جامعه شناسی ایران، 9(1)، 80-101.
  15. کامکارها. (1398). بیژن کامکار. بازیابی‌شده از: http://web.archive.org/web/20101006023306/http://www.kamkars.net/about/#2
  16. کردنور (2014). بیوگرافی اعضای گروه کامکار گروه سنتی کامکار، خانوادگی‌ترین گروه سنتی ایرانی. بازیابی‌شده از: http://kurdnoor.ir/%D8%A8%D9%8A%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%D9%8A-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%83%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%A9/
  17. محمدپور، احمد (1390). ضد روش 2: مراحل و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی. تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
  18. میرعلی‌نقی، علیرضا (1382). برای کامکارها و به‌خاطر موسیقی حرفه‌ای. همشهری (۲۴ مهر ۱۳۸۲)، بازیابی‌شده از: http://www.harmonytalk.com/id/128001/
  19. نصیری‌فر، حبیب‌الله (1384). مردان موسیقی سنتی و نوین ایرانی. تهران: انتشارات سنایی.
  20. نوایاب (1400) ارژنگ کامکار. بازیابی‌شده از:

 https://www.navayab.com/arjang-kamkar/album2.html

  1. ـــــــــــــــــ بیژن کامکار. بازیابی‌شده از:

 https://www.navayab.com/bijan-kamkar.html

  1. ـــــــــــــــــ هوشنگ کامکار. بازیابی‌شده از

: https://www.navayab.com/houshang-kamkar.html

  1. ـــــــــــــــــ اردشیر کامکار. بازیابی‌شده از:

 https://www.navayab.com/ardeshir-kamkar.html

  1. ـــــــــــــــــ اردوان کامکار. بازیابی‌شده از:

 https://www.navayab.com/ardavan-kamkar.html

  1. ـــــــــــــــــ ارسلان کامکار. بازیابی‌شده از:

 https://www.navayab.com/arsalan-kamkar.html

  1. ـــــــــــــــــ بیژن کامکار. بازیابی‌شده از:

 https://www.navayab.com/bijan-kamkar.html

  1. ـــــــــــــــــ پشنگ کامکار. بازیابی‌شده از:

             https://www.navayab.com/pashang-kamkar/album2.html

  1. ـــــــــــــــــ قشنگ کامکار. بازیابی‌شده از:

 https://www.navayab.com/ghashang-kamkar.html

  1. ـــــــــــــــــ هانا کامکار. بازیابی‌شده از:

 https://www.navayab.com/hana-kamkar.html

  1. همشهری (1386). زندگینامه: هوشنگ کامکار. بازیابی‌شده از: ir/xjgm
  2. ــــــــــ (1388). زندگینامه: ارسلان کامکار. بازیابی‌شده از: ir/xQyz
  3. ــــــــــــــــــ زندگینامه: اردوان کامکار. بازیابی‌شده از: ir/xQBt
  4. ــــــــــــــــــ زندگینامه: ارژنگ کامکار. بازیابی‌شده از: ir/xQBs
  5. ـــــــــــــــ زندگینامه: پشنگ کامکار. بازیابی‌شده از: ir/xQyv
  6. ـــــــــــــــ زندگینامه: قشنگ کامکار. بازیابی‌شده از: ir/xQBr
  7. یعقوبیان، سعید (1393). گفت‌وگو با بیژن کامکار به بهانۀ اجراهای اخیرش: از خدایمان بود الگو شویم. روزنامۀ اعتماد، 2981، (21 خرداد 1393).
  8. Abubakir, N. H. R. (2016). Bringing Kurdish Music to the West. D. Thesis, University of Kansas.
  9. Aggestam, M. (2007). Art-entrepreneurship in the Scandinavian music industry. Entrepreneurship in the creative industries: An international perspective, 30-53.
  10. Banks, M., & Hesmondhalgh, D. (2009). Looking for work in creative industries policy. International journal of cultural policy, 15(4), 415-430.
  11. Boman, B. (2019). Achievement in the South Korean music industry. International Journal of Music Business Research, 8(2), 6-26.
  12. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  13. Caves, R. E. (2003). Contracts between art and commerce. Journal of economic Perspectives, 17(2), 73-83.
  14. Cooke, P., & De Propris, L. (2011). A policy agenda for EU smart growth: the role of creative and cultural industries. Policy Studies, 32(4), 365-375.
  15. DCMS (2013). Classifying and Measuring the Creative Industries. London: DCMS.
  16. (1998). Creative Industries Mapping Document. London: DCMS.
  17. (2019). DCMS sector economic estimates methodology. London: Department for Digital, Culture, Media and Sport. London: DCMS.
  18. (2007). Creative industries economic estimates statistical bulletin. London: DCMS.
  19. De Beukelaer, C. (2017). Toward an ‘African’take on the cultural and creative industries?. Media, Culture & Society, 39(4), 582-591.
  20. Enhuber, M. (2014). How is Damien Hirst a cultural entrepreneur?. Artivate, 3(2), 3-20.
  21. Guerrero Melo, D. (2013). A model of public intervention for music festivals as creative industries in small and medium-size cities: an assessment of the case of Enschede. Master's thesis, University of Twente.
  22. Hausmann, A. (2010). German artists between bohemian idealism and entrepreneurial dynamics: Reflections on cultural entrepreneurship and the need for start-up management. International Journal of Arts Management, 17-29.
  23. Henry, C. (Ed.). (2007). Entrepreneurship in the creative industries: An international perspective. Edward Elgar Publishing.
  24. Hesmondhalgh, D. (2018). The cultural industries. Sage.
  25. Koohi-Kamali, F. (2003). The political development of the Kurds in Iran: Pastoral nationalism. Springer.
  26. Lai, A. (2006). Glitter and grain Aura and authenticity in the celebrity. Framing Celebrity: New Directions in Celebrity Culture, 215.
  27. Landoni, P., Dell’era, C., Frattini, F., Petruzzelli, A. M., Verganti, R., & Manelli, L. (2020). Business model innovation in cultural and creative industries: Insights from three leading mobile gaming firms. Technovation, 92, 102084.
  28. Leslie, L. Z. (2011). Celebrity in the 21st Century. California: ABC-CLIO.
  29. Li, F. (2020). The digital transformation of business models in the creative industries: A holistic framework and emerging trends. Technovation, 92, 102012.
  30. Lie, J. (2012). What is the K in K-pop? South Korean popular music, the culture industry, and national identity. Korea observer, 43(3), 339-363.
  31. Longhurst, B. (2007). Popular music and society. Polity.
  32. Lounsbury, M., & Glynn, M. A. (2019). Cultural entrepreneurship: A new agenda for the study of entrepreneurial processes and possibilities. Cambridge University Press.
  33. Loy, S., Rickwood, J., & Bennett, S. (2018). Popular Music, Stars and Stardom: Definitions, Discourses, Interpretations. STARDOM, 1.
  34. Oh, I. (2013). The globalization of K-pop: Korea’s place in the global music industry. Korea Observer, 44(3), 389-409.
  35. Oh, I., & Lee, H. J. (2014). K-pop in Korea: How the pop music industry is changing a post-developmental society. Cross-Currents: East Asian History and Culture Review, 3(1), 72-93.
  36. Park, G. (2013). Manufacturing creativity: production, performance. Korea Journal, 53(4), 14-33.
  37. Park, S. H., & Zhang, Y. (2020). Cultural entrepreneurship in corporate governance practice diffusion: Framing of “independent directors” by US-listed Chinese companies. Organization Science, 31(6), 1359-1384.
  38. (2015). Group Kamkars Music Kurdish Iran. Retrieved: https://prezi.com/ie7qanavmg64/group-kamkars-music-kurdish-iran/.
  39. Redmond, S., & Holmes, S. (Eds.). (2007). Stardom and celebrity: A reader. Sage.
  40. Santoro, G., Bresciani, S., & Papa, A. (2020). Collaborative modes with cultural and creative industries and innovation performance: the moderating role of heterogeneous sources of knowledge and absorptive capacity. Technovation, 92, 102040.
  41. Schultz, M., & Van Gelder, A. (2008). Creative Development: Helping Poor Countries by Building Creative Industries.  LJ97, 79.
  42. Scott, A. J. (2004). Cultural-products industries and urban economic development: prospects for growth and market contestation in global context. Urban Affairs Review, 39(4), 461-490.
  43. Sheyholislami, J. (2011). Kurdish identity, discourse, and new media. Springer.
  44. Shuker, R. (2012). Popular music culture: The key concepts. Routledge.
  45. Towse, R. (2020). Creative industries.In Handbook of Cultural Economics (3rd). Edward Elgar Publishing.
  46. (2008). Creative economy report 2008: The challenge of assessing the creative economy towards informed policy-making. United Nations. Retrieved from https://unctad.org/en/pages/PublicationArchive.aspx?publicationid=945.
  47. (2018). Creative Economy Outlook: Trends in International Trade in Creative Industries 2002–2015. Country Profiles: 2005–2014. In United Nations Conference on Trade and Development.
  48. Wong, C. Y., & Gao, R. (2008). Creative Industry in UK, Japan and China: A supply chain management perspective (No. 2008-01).