آماتوریسم به مثابه کنشی اخلاقی و سیاسی در موسیقی: نگاهی به تحلیل نشانه‌شناختی موسیقی در آثار رولان بارت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران

2 ,گروه هنرهای نمایشی و سینما پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران

چکیده

این مقاله به بررسی مسئلۀ تحلیل نشانه‌شناختی موسیقی از منظر رولان بارت می‌پردازد. تحلیل نشانه‌شناختی موسیقی به این دشواری بر می‌خورد که موسیقی نظامی نشانه‌ای نیست. دلالت، که مسئلۀ اصلی نشانه‌شناسی است در موسیقی غایب است. بررسی بارت از موسیقی دست‌آوردهای مهمی برای موسیقی و نشانه‌شناسی دارد، زیرا از طرفی این رویکرد به تحلیل بدیعی از موسیقی منجر می‌شود و از طرف دیگر توان نشانه‌شناسی را در بررسی تولیدات هنری را گسترش می‌دهد. اما هرچند بارت نشانه‌شناس است، چیزی به عنوان نشانه‌شناسی موسیقی به شکل مجزا در آثار او وجود ندارد. این پژوهش تلاش می‌کند با توجه به تفکر رولان بارت و بحث‌های او دربارۀ موسیقی، عناصر اصلی نوعی نشانه‌شناسی موسیقی مبتنی بر تفکر بارت را توضیح دهد. ما برای بررسی این مسئله از شاخه‌های مختلف علوم انسانی هم‌چون فلسفه، روانکاوی و علوم اجتماعی یاری گرفته‌ایم همچنین این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای با رویکرد توصیفی تحلیلی نگاشته شده است. بارت برای بررسی موسیقی از دو مفهوم آماتوریسم و نا به هنگام استفاده می‌کند که در این مقاله شرح داده می‌شوند. از خلال این بررسی‌ها پژوهش حاضر سعی دارد مسئلۀ جدایی بین هنر مدرن و جامعه را بازاندیشی کند. با برجسته کردن مسئلۀ بدن از طریق تحلیل موسیقی می‌توان با کمک تفکر بارت راه برون‌رفتی از این جدایی یافت که نه به معنی بازگشت به گذشته باشد و نه پافشاری بر منطق مدرن.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Amateurism as a Moral and Political Act in Music A Look at the Semiotic Analysis of Music by Roland Barthes

نویسندگان [English]

  • Mohammad Shelechi 1
  • Hessam Noghrehchi 2
1 Music Department , School Of Performing Arts And Music, College Of Fine Arts, University Of Tehran
2 School Of Performing Arts And Music, College Of Fine Arts, University Of Tehran
چکیده [English]

 
This paper explores the issue of semiotic analysis of music from the perspective of Roland Barthes. The semiotic analysis of music turns out to be difficult because music is not a symbolic system. Signification, which is the main subject of semiotics, is not present in music. Barthes’s semiotic study of music has important achievements for music and semiotics because, first, this approach leads to an innovative analysis of music, and second, it expands the possibilities of semiotics in the study of artistic productions. We have drawn on various branches of the humanities, such as philosophy, psychoanalysis, and the social sciences, to explore this topic. Moreover, this paper has been written using bibliographic sources with a descriptive-analytical approach. Roland Barthes focuses his musical analysis on the works of Schumann and Schubert. Barthes uses the two concepts of dilettantism and the untimely to examine the music described in this article. Through these studies, this study attempts to rethink the issue of the separation between modern art and society. By highlighting the issue of the body through the analysis of music, Barthes finds a way out of this separation that is neither a return to the past nor an insistence on modern logic. By separating music from the world of pure ideas and connecting it to the body, we can achieve a kind of “physical logic of art” that we find Barthes uses as a force to break away from modern elitist art without falling into the trap of repeating stereotypes and collective beliefs.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Barthes
  • Piano
  • Schumann
  • Amateurism
  • Lied
  • Schubert
  • Untimely
  1. بارت، رولان (1393). درس، ترجمۀ فارسی حسام نقره‌چی. تهران: انتشارات نیلوفر.
  2. نیچه، فریدریش (1399). تأملات نابهنگام. ترجمۀ فارسی حسن امین. تهران: نشر جامی.
  3. Barthes, R. (2002). Œuvres Complètes, Tomes III, IV, V, nouvelle édition revue, corrigée et présentée par Éric Marty, Seuil, Paris.
  4. Barthes, R. (2003). La Préparation du roman I et II, cours et séminaire au Collège de France, 1978-1979, 1979-1980, texte établi, annoté et présenté par Nathalie Léger, Seuil, Paris.
  5. Greenberg, R. (2002). Great Masters: Liszt - His Life and Music, The Teaching Company, United States
  6. Ferrris, D. (2014). Robert Schumann, Composer of Songs, Wiley
  7. Encyclopedia Britannica (2021), UK.
  8. Douche, S. (2018). Barthes et la musique. C. Coste, & S. Douche (Eds.). Presses universitaires de Rennes.
  9. Davison, A. (2006), Franz Liszt and the Développent of 19th-Century Pianism: A Re-Reading of the Evidence, Musical Times Publications Ltd, UK
  10. Samoyault, T. (2015), Roland Barthes, Seuil, Paris.
  11. Nietzsche, F. (1993), Œuvres Complètes I et II, présentation Peter Pütz, Robert Lafont, Paris.
  12. Raulet, C. (2017), « Considérer ce qui revient », in Jean-Pierre Bertrand (dir.), Roland Barthes, continuités, acte de colloque de Cerisy 2016, Cristian Bourguois, Paris.
  13. Lacan, J. (1966), Écrits I, Seuil, Paris.
  14. Juignet, P. (2003/2), « Lacan, le symbolique et le signifiant », Cliniques méditerranéennes, n° 68, pp. 131-144.