ذائقه ی آوانگارد و تمایزگرایی فرهنگی؛ نظریه ای زمینه ای در بین جوانان شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه یزد /ایران

2 دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه یزد/ایران

چکیده

مصرف فیلم‌های آوانگارد کارکردهای گوناگونی در مناسبات اجتماعی دارد. هدف پژوهش حاضر کشف درک و تجربة مصرف این نوع فیلم ها در نزد جوانان 25 تا 40 ساله شهر تهران در سال 1397 است. روش پژوهش از نوع نظریه زمینه‌ای کیفی است که در سال 1397 انجام شد و در آن از نظریة زمینه ای اشتروس و کوربین (2006) استفاده شده است. داده ها از طریق مصاحبه با پانزده نفر و به شیوة نمونه گیری هدفمند جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌و ‌تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتیجة تحقیق نشان داد که مصرف فیلم آوانگارد بازتولید نوعی تمایز فرهنگی است..ذائقة فیلم آوانگارد در اینجا در پی بازتولید تمایز طبقاتی نیست، بلکه نوعی تمایز نخبه‌گرایانه در میدان فرهنگی را بازتولید می‌کند. افراد از هر طبقة اجتماعی، تلاش دارند تا خود را به عنوان گروهی متمایز معرفی کنند و طبقه اجتماعی نقشی در ذائقة مصرف فیلم آوانگارد ندارد. بنابراین، ذائقة فیلم آوانگارد نوعی منازعة قدرت در میدان فرهنگی جامعه برای شکل‌گیری تمایز است. به‌طور‌کلی، مصرف این نوع از فیلم تأثیرات مثبتی در مخاطبینش می‌گذارد و سبب تمایز آنها از دیگران و ارتقای سطح فرهنگی آنها می‌شود.
نتیجۀ تحقیق نشان داد که ذائقۀ مصرف فیلم آوانگارد و عضویت در گروه‌های خاص ارتباطی با مناسبات طبقاتی و خانوادگی ندارد. مفهوم برساخت شدۀ تحقیق حاضر، تمایزگرایی فرهنگی است که بدین معناست که مشارکت کنندگان در تحقیق، میدان فرهنگی را به محلی برای بازتولید تمایز اجتماعی انتخاب کرده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

yAvant-garde tastes and cultural differentiation; an granded theory among the youth of Tehran

نویسندگان [English]

  • Ahmad Kalateh Sadati 1
  • Asal Razavi 2
  • Hamideh Ruzitalan 1
1 Facultyof Social Sciences of Yazd University/Iran
2 Facultyof Social Sciences of Yazd University/Iran
چکیده [English]

The consumption of avant-garde films has various functions in social relationships. The purpose of this study is to discover the experience and experience of consumption this kind of films in young people aged 25 to 40 in Tehran in 1397. The research methodology is the granded theory of Strass and Corbin (2006). The data were collected through a deep interview with 15 people through targeted sampling. For data analysis, the open, selective, and axial coding has been used. The result of the research showed that the consumption of avant-garde films involves four categories of dissent, meaning, specific taste, and excellence. In fact, the taste of consumption these films and membership in particular groups is not related to family and family relations. The concept of the present study is cultural differentiation, which means that participants in the research have chosen the cultural field as a place for reproduction of social distinction. The concept of the constructed study is cultural differentiation, which means that participants in the research have chosen the cultural field as a place for reproduction of social distinction. In addition, the consumption of avant-garde films affects their personal and private lives and helps promote meaning in their lives. More theoretical discussions are proposed in this regard and in relation to the context of Iranian society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural consumption
  • Avant-garde cinema
  • Bourdieu
  • distinction
  • taste
دریسی، افسانه؛ رحمانی خلیلی، احسان و حسینی امین ،سیده نرگس )1311 ،)سرمایۀ
فرهنگی خانواده و ذائقۀ فراغتی دانشجویان با رویکرد نظری بوردیو )مورد مطالعه:
دانشجویان دانشگاه تهران(، فصلنامۀ جامعه شناسی مطالعات جوانان، سال دوم، شمارۀ
پنجم، صص 21 _ 21
 ازگلی، محمد )1311 ،)درآمدی بر گونهشناسی و تعریف تعالی منابع انسانی در برخی از
مکتبهای بشری، دو فصلنامة پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام
حسین)ع(، سال چهارم، شمارۀ 2 ،صص 121 _ 31
 استریانب، دومنیک )1331 ،)مقدمه ای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر،
تهران :گام نو
 استوری، جان)1332 ،)مطالعات فرهنگی دربارة فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده،
تهران: انتشارات آگه.
 امیرمظاهری، امیرمسعود )1312 ،)نقش سرمایۀ فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکلگیری و
تکوین جامعه شناسی موسیقی )با تأکید بر دیدگاههای آدرنو، پیترسون و پیربوردیو(،
مطالعات جامعهشناسی، سال پنجم، شمارۀ نوزدهم، صص 1-21
 نوذری، حسینعلی و شاهنده، نوشین )1312 .)هنر و حقیقت در نظریۀ زیباشناختی آدرنو،
حکمت و فلسفه، سال نهم، شمارۀ سوم؛ صص 32 _ 61
 ضرغام، ادهم؛ زینالعابدینی، پیام و میرکمالی، الهام )1312 ،)واکاوی تاریخی شکلگیری و
گسترش سینمای تجربی بر اساس ویژگیهای آن، ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی ،
سال اول، شمارۀ سوم، صفحه 21 _ 63
 یگانه، سیروس )1334 ،)آشنایی با جامعهشناسی هنر، گاهنامة بیناب )سورة مهر(، شمارۀ
هشتم، صفحه 12 _ 31
 ایمان، محمدتقی )1333 ،)مبانی پارادایمی روشهای کمی و کیفی تحقیق در علوم
انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
 ایمان، محمدتقی؛ زنجری، نسیبه و اسکندری پور، ابراهیم )1331 ،)کندوکاو سیستم معانی
ذهنی مصرف کنندگان موسیقی، فصلنامة تحقیقات فرهنگی ایران،دورۀ 3 ،شمارۀ 4( پیاپی
32-112 صص(، 12
 باکاک، رابرت )1331 ،)مصرف، ترجمۀ خسرو صبوری، تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
 ببی، ارل )1331 ،)روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمۀ رضا فاضل، تهران: سازمان
مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها )سمت(.
 بوردیو، پیر )1331 .)نظریه کنش، دالیل عملی و انتخاب عقالنی، ترجمه مرتضی مردیها،
تهران: انتشارات نقش و نگار.
 بوردیو، پیر )1311 .)تمایز، نقد اجتماعی قضاوت های ذوقی، ترجمه حسن چاوشیان،
تهران :نشر ثالث، چاپ اول.
 پرستش، شهرام )1332 ،)صورتبندی میدان ادبی در ایران، رسالۀ دکتری، گروه
جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
 ریتزر، جرج )1311 ،)نظریة جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثالثی، تهران:
انتشارات علمی.
 شریعتی، سارا )1333 ،)تأملی در موانع پنهان آموزش جامعهشناسی هنر در ایران، مجلۀ
جامعهشناسی هنر و ادبیات، دورۀ اول، شمارۀ اول، صص 1-21
 شویره، کریستی ین و ا. فونتن)1332 ،)واژگان بوردیو، ترجمۀ مرتضی کتبی، تهران: نشر
نی، چاپ اول.
 فاضلی، محمد )1334 ،)جامعهشناسی مصرف موسیقی، مجلۀ مطالعات فرهنگی و
ارتباطات، دورۀ اول، شمارۀ 4 ،صص 21-23
 قاسمی، وحید؛ صمیم، رضا )1331 ،)بررسی رابطۀ قشربندی اجتماعی و مصرف موسیقی،
مجلة جامعهشناسی ایران، شمارۀ 1 و 2 ،صص 11-11
 ملکی، امیر و رفیعی، مالکه )1311 ،)دسترسی افتراقی به سرمایه و توزیع نابرابر سلیقه های
هنری )تحلیل کمی رابطۀ بین سرمایه با مصرف فرهنگی، هنری جوانان تهرانی(، فصلنامة
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال هشتم، شمارۀ 21 ،صفحه 11-11
 واکوانت، لوییک )1311 ،)پی یربوردیو، ترجمۀ مهرداد میردامادی، در: استونز، راب،
متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمۀ مهرداد میردامادی، تهران: نشر مرکز
 Amanda, R. (7002), An Exploratory study of High Achieving
women's Difinition of Success ,the State University of New Jersey.
 Chan, T. W. &Goldthorpe, J. H. (7002) The Social Stratification of
Theatre, Dance and CinemaAttendance. Cultural Trends
Vol,41,pp491-747.
 iddens, A. (4994) Modernity and Self-identity: Self and Society in
the Late Modern Age. Cambridge: polity
 Joest, K. (7001), Multiple Context of violence in the lives of
Apolescent Females Who Have Been Exposed to Domestic
Violence, Virginia, Polytechnic Institute and State University
(theses).
جامعهشناسی هنر و ادبیات، دوره 01 ،شماره دوم، پاییز و زمستان 0931
74
 Katz-Gerro, T. (7007), Highbrow Cultural Consumption and Class
Distinction in Italy, Israel, West Gemany, Sweden, and the United
States, Social Forces, Vol. 14, No. 4, pp. 702-779.
 Katz-Gerro, Tally & Sullivan, O. (7040), Voracious Cultural
Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status, Time
and Society, Vol. 49, No. 7, pp. 491-749.
 Kozinets, R.V. (7004), "Utopian Enterprise:Articulating the
Meanings of Star Trek’s Culture of Consumption", Journal of
Consumer Research. Vol. 71, Issue 4, pp. 72-11
 Lizardo, Omar (7007), The Puzzle of Women’s Highbrow Culture
Consumption: Integrating Gender and Work into Bourdieu’s Class
Theory of Taste, Poetics, No. 11, pp. 4-71.
 Patton, M.Q. (7007). Qualitative Research and Evaluation
Methods, Third edition, - California : Sage Publication,
 Peterson, R. A. &Simkus, A. (4997), How Musical Tastes Mark
Occupationa Status Groups. In Lammont, M. & Fournier, M. (Ed.
s) Cultivating Differences: Symbolic Boundaries and the making of
Inequality, University of Chicag Press, Chicago: chapter 2,pp. 427-
417.
 Shrum, L.J. (7001), the Psychology of Entertainment Media,
Blurring the Lines between Entertainment and Persuasion,
Lawrence Erlbaum Associates, Inc.