تحولات تکنولوژیک و ظهور و گسترش رسانهها موجب نزدیک شدن دو حوزه تولید و مصرف رسانهای است و نهایتا سبب شکلگیری فرهنگ مشارکتی شده است. عرصه هنر میتواند زمینه و بستر مناسبی برای درک این تغییرات باشد، از این رو مقاله حاضر بر اساس ارائه مقولاتی نظیر «محیط رابط کاربری»، «عناصر طراحی»، «نوع مواجهه» و «گام تعاملی» مقیاسی برای مطالعه سطوح تعامل و مشارکت آثار هنر رسانهای ارائه کرده و سپس با استفاده از مقیاس طراحی شده و روش مشاهده مشارکتی آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران (تاداکس) در سال 1392 تحلیل و به ارزیابی وضعیت مخاطب در هنر رسانهای ایران پرداخته است. هدف از این مطالعه پاسخ به این پرسش است که این آثار از چه سطح تعاملیای و مشارکتیای برخوردار هستند؟ پاسخ به این پرسش تنها به منظور نقد و ارزیابی آثار هنری نیست بلکه راهی برای مطالعه فرهنگ رسانهای مشارکتی در ایران است. نتایج مطالعه و ارزیابی آثار نشان داد که سطوح تعامل اثر و سطح مشارکت مخاطب در هنر رسانهای ایران محدود است و اگرچه مخاطب از موقعیت بیننده به وضعیت کاربر درآمده اما هنوز در اغلب موارد مشارکت کننده در خلق اثر نیست.
تقی زادگان, معصومه. (1394). هنر رسانه ای جدید: سنجش سطح تعامل و مشارکت آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران. جامعه شناسی هنر و ادبیات, 7(2), 167-183. doi: 10.22059/jsal.2016.58184
MLA
معصومه تقی زادگان. "هنر رسانه ای جدید: سنجش سطح تعامل و مشارکت آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران", جامعه شناسی هنر و ادبیات, 7, 2, 1394, 167-183. doi: 10.22059/jsal.2016.58184
HARVARD
تقی زادگان, معصومه. (1394). 'هنر رسانه ای جدید: سنجش سطح تعامل و مشارکت آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران', جامعه شناسی هنر و ادبیات, 7(2), pp. 167-183. doi: 10.22059/jsal.2016.58184
VANCOUVER
تقی زادگان, معصومه. هنر رسانه ای جدید: سنجش سطح تعامل و مشارکت آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران. جامعه شناسی هنر و ادبیات, 1394; 7(2): 167-183. doi: 10.22059/jsal.2016.58184