@article { author = {Taghizadegan, Masoomeh}, title = {new media art}, journal = {Sociology of Art and Literature}, volume = {7}, number = {2}, pages = {167-183}, year = {2016}, publisher = {Tehran University, Faculty of Social Science}, issn = {2538-5046}, eissn = {2980-8685}, doi = {10.22059/jsal.2016.58184}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {هنر رسانه ای جدید: سنجش سطح تعامل و مشارکت آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران}, abstract_fa = {تحولات تکنولوژیک و ظهور و گسترش رسانه­ها موجب نزدیک شدن دو حوزه تولید و مصرف رسانه­ای است و نهایتا سبب شکل­گیری فرهنگ مشارکتی شده است. عرصه هنر می­تواند زمینه و بستر مناسبی برای درک این تغییرات باشد، از این رو مقاله حاضر بر اساس ارائه مقولاتی نظیر «محیط رابط کاربری»، «عناصر طراحی»، «نوع مواجهه» و «گام تعاملی» مقیاسی برای مطالعه سطوح تعامل و مشارکت آثار هنر رسانه­ای ارائه کرده و سپس با استفاده از مقیاس طراحی شده و روش مشاهده مشارکتی آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران (تاداکس) در سال 1392 تحلیل و به ارزیابی وضعیت مخاطب در هنر رسانه­ای ایران پرداخته است. هدف از این مطالعه پاسخ به این پرسش است که این آثار از چه سطح تعاملی­ای و مشارکتی­ای برخوردار هستند؟ پاسخ به این پرسش تنها به منظور نقد و ارزیابی آثار هنری نیست بلکه راهی برای مطالعه فرهنگ رسانه‌ای مشارکتی در ایران است. نتایج مطالعه و ارزیابی آثار نشان داد که سطوح تعامل اثر و سطح مشارکت مخاطب در هنر رسانه­ای ایران محدود است و اگرچه مخاطب از موقعیت بیننده به وضعیت کاربر درآمده اما هنوز در اغلب موارد مشارکت کننده در خلق اثر نیست. }, keywords_fa = {هنر رسانه ای جدید,فرهنگ مشارکتی,هنر تعاملی,هنر دیجیتال}, url = {https://jsal.ut.ac.ir/article_58184.html}, eprint = {https://jsal.ut.ac.ir/article_58184_8e7c366c16c59cc8b80927dd547cb88b.pdf} }