ابوحامد کرمانی، افضل الدین.(1373). سلجوقیان و غز در کرمان. تهران: صفا.
ابونعیم، احمد بن عبدالله. (بیتا ). حلیه الاولیاء و طبقات الأصفیاء. محقق کمال یوسف حوت. قاهره: دار أم القری.
احمدی، بابک. (1391). چهار گزارش از تذکرةالاولیا. عطار. تهران: نشر مرکز.
اسکار،پیت .(1374). جامعه شناسی ادبیات. ترجمه مرتضی کتبی. تهران، سمت
بهار، محمد تقی. (1376). سبک شناسی. چاپ نهم. تهران: مجید.
بنداری اصفهانی، فتح ابن علی. (1336). تاریخ سلسلۀ سلجوقی. ترجمۀ محمد حسین جلیلی. تهران: فرهنگ ایران.
پیرنیا، حسن. اقبال آشتیانی، عباس. (1392). تاریخ کامل ایران. تهران: سما.
ترابینژاد، علیاکبر.(1383). جامعهشناسی ادبیات فارسی،تبریز: فروزش
جامى، عبد الرحمن بن احمد (بیتا). نفحات الأنس . مولوى، عبد الحمید. ناسولیسولیام کلکته: مطبعة لیسی.
جوینی، عطا الملک. ( 1367). تاریخ جهانگشا. تصحیح عبدالوهاب قزوینی. چاپ سوم. بامداد: تهران.
زرقانی، سیدمهدی.(1398).تاریخ ادبیات ایران و قلمرو زبان فارسی (1) با رویکرد ژانری،تهران: انتشارات فاطمی
زرینکوب، عبدالحسین. (1385). تصوف ایـرانی از منظر تاریخی آن. ترجمۀ مجدالدین کیوانی. چاپ دوم. تهران :سخن.
---------------- (1383). «تصوف و عرفان در اسلام» در مجموعۀ مـقالات پژوهـشی تاریخی و فرهنگی. تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی.
----------------(1391). صدای بال سیمرغ: دربارۀ زندگی و اندیشۀ عطار. چاپ ششم. تهران: سخن.
ستوده، هدایتالله. (1378).جامعهشناسی درادبیات فارسی. تهران: انتشارات آوای نور.
شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1378). زبور فارسی: نگاهی به زندگی و غزل های عطار. تهران: نقش جهان.
شریفیان،مهدی.(1396). جامعهشناسی ادبیات صوفیه. چاپ دوم. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
صارمی،سهیلا.(1382).سیمای جامعه در آثار عطار.تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
صفا، ذبیح الله. (1363). تاریخ ادبیات در ایران. ج2. تهران: فردوس.
عطار نیشابوری، فرید الدین. (1393). تذکرةالاولیا. محمد استعلامی. تهران: زوار.
-------------------. (1905 م). تذکرةالاولیا. به تصحیح رینولد الین نیکلسون. لیدن
------------------- .(1374). منطق الطیر، به اهتمام سید صادق گوهرین، تهران : علمی و فرهنگی.
------------------- (1355). خسرونامه. به تصحیح احمد سهیلى خوانسارى تهران: زوار
کیانی، محسن. (1369). تاریخ خانقاه در ایران. تهران : طهوری
گلدمن، لوسین.( 1376). کتاب جامعه، فرهنگ، ادبیات، ترجم محمد جعفر پوینده،تهران، نشر چشمه
لمبتن، آن ک.س .(1382). تداوم و تحول در تـاریخ مـیانه ایـران. ترجمه یعقوب آژند. چ دوم.تهران: نـی.
مطهرى، مرتضی. (1377). مجموعۀ آثار شهید مطهرى عرفان نظرى و عرفان عملى. تهران: صدار.
نفیسی، سعید.( (1384). زندگی نامه عطار. تهران: انتشارات اقبال نیشابوری.
نیشابوری، ظهیرالدین. (1322). سلجوقنامه. تهران: کلاله خاور.
تشکر، آذر.( 1397). «همراهی قصه و جامعه؛ بحثی در باب تحلیل جامعهشناختی اثر ادبی». جهان کتاب . شماره 355 و 356 . صص 17 تا 20
دانشور، حکیمه. تقوی، محمد.صالحینیا، مریم. (1395). «بررسی تطبیقی ابعاد شخصیت ذوالنون در سه تذکره ( طبقات الصوفیه، تذکرة الاولیاء و نفحات الانس)». سال هشتم. مجلۀ ادبیات عرفانی. شماره 15 صص 93 تا124
سالاری، مصطفی.(1397). «نقد جامعه شناختی سیمای محمود غزنوی در شعر عطار ». کاوشنامۀ زبان و ادب فارسی، سال نوزدهم. شماره 39. صص 247تا 370
فرخنیا، رحیم .حیدری، زهرا. (1390) «آستانههای پیوند و شناخت اجتماعی در منطق الطیر عطار نیشابوری». مجله جامعه شناسی هنر و ادبیات. سال سوم. شماره اول، صص 189 تا 217
مقدسی، مهناز.(1398). «قصّهها بازتاب تفکّر جامعهاند (مصاحبه با پروفسور روشن رحمانی و پروفسور اولریش مارزولف) ». مجله : پاژ . شماره 35، صص از 299 تا 327