افسریان، ایمان (1395). جوانان سعادتمند. در جستوجوی زمان نو: درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران، گردآوری ایمان افسریان، جلد دوم، تهران: حرفه هنرمند، 661-678.
امیر ابراهیمی، ثمیلا (1395الف). فراز و فرودهای دو دهه نقاشی ایران. در جستوجوی زمان نو: درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران، گردآوری ایمان افسریان، جلد دوم، تهران: حرفه هنرمند، 401-428.
امیر ابراهیمی، ثمیلا (1395ب). یک نگاه. در جست و جوی زمان نو: درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران، گردآوری ایمان افسریان، جلد دوم، تهران: حرفه هنرمند، 745-759.
پورمند, فاطمه و افضل طوسی, عفت السادات (1398). تحلیل انتقادی گرایشهای غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی. باغ نظر, 16(70), 31-48.
حسینی، سید سعید؛ قاضی زاده، خشایار و حاصلی، پرویز (1398). عملکرد نمایهای شرقشناسی در هنر معاصر ایران. باغ نظر، 16 (78)، 5-14.
حکیم، اعظم؛ پاکزاد، زهرا و مسعود، کوثری (1400). مطالعهای بر گفتمان چندوجهی نوشتار/تصویر در هنر معاصر ایران، نگره، 16(60), ، 141-155.
دایک، تئون اِی. ون (1387). مطالعاتی در تحلیلِ گفتمان چندوجهی: از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی، ترجمه پیروز ایزدی و همکاران، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
فرقانی, محمدمهدی و اکبرزاده جهرمی, سیدجمالالدین (1391). ارائۀ مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم. فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 12(16), 129-157.
فرکلاف، نورمن (1387). تحلیل انتقادی گفتمان، گروه مترجان، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
کشمیرشکن، حمید (1394). هنرهای معاصر ایران: ریشهها و دیدگاههای نوین، تهران: نشر نظر.
گلشیری، بابک (1395). آنچه به راستی میدانند. هنر آگه، شماره 9، 26.
مریدی، محمدرضا (1397). گفتمانهای فرهنگی و جریانهای هنری ایران: کندوکاوی در جامعهشناسی نقاشی ایران معاصر. تهران: آبان.
میچل، ویلیام ( 1398 الف). درآمدی بر نظریه تصویر. ترجمه صالح نجفی، حرفه هنرمند، شماره 74، 25-29.
میچل، ویلیام ( 1398 ب). زمان و فضا: لائوکون لسینگ و سیاست ژانر. ترجمه کتایون یوسفی، حرفه هنرمند، شماره 74، 9-24.
نجات, مهسا و طاهری, صدرالدین (1402). اکوفمینیسم در هنر معاصر ایران (موردکاوی: رویداد پرسبوک). جامعه شناسی هنر و ادبیات, 14(2), 161-181.
نصیری هانیس، جلال و نادر شایگانفر و احمد الستی (1399). فرافیلم و نسبت خود و دیگری در سینمای عباس کیارستمی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 21(49)، 227-253.
یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (1395). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
Afsarian, I. (2016). Fortunate youth. In I. Afsarian (Ed.), In search of a new time: An introduction to the critical history of contemporary Iranian art (Vol. 2, pp. 661-678). Tehran: Herfeh Honarmand. (in Persian)
Amir-Ebrahimi, S. (2016a). The ups and downs of two decades of Iranian painting. In I. Afsarian (Ed.), In search of a new time: An introduction to the critical history of contemporary Iranian art (Vol. 2, pp. 401-428). Tehran: Herfeh Honarmand. (in Persian)
Amir-Ebrahimi, S. (2016b). A look. In I. Afsarian (Ed.), In search of a new time: An introduction to the critical history of contemporary Iranian art (Vol. 2, pp. 745-759). Tehran: Herfeh Honarmand. (in Persian)
Dijk, T. A. van. (2008). Studies in discourse analysis: From text grammar to critical discourse analysis. (P. Izadi & the others, Trans.). Tehran: Media Studies and Development Office. (in Persian)
Fairclough, N. (2008). Critical discourse analysis. (Persian, Trans.). Tehran: Media Studies and Development Office. (in Persian)
Forghani, M. M., & Akbarzadeh Jahromi, M. (2012). Presenting a model for Critical Discourse Analysis of Movies. Journal of Culture-Communication Studies, 12(16), 129-157. (in Persian)
Golshiri, B. (2016). What they really know. Honar-Agah, (9), 26. (in Persian)
Hakim, A., pakzad, Z., & Kowsari, M. (2021). A Study of Verbal/Visual Multimodal Discourse in Contemporary Iranian Art. Negareh Journal, 16(60), 141-155. (in Persian)
Hosseini, S. S. , Ghazizadeh, K. & Haseli, P. (2019). Indexical Operation of Orientalism in Contemporary Iranian Art. Journal of Bagh-e Nazar, 16(78), 5-14. (in Persian)
Jørgensen, M., & Phillips, L. (2016). Discourse analysis as theory and method. (H. Jalili, Trans.). Tehran: Ney Publishing. (in Persian)
Keshmirshekan, H. (2015). Contemporary arts of Iran: Roots and new perspectives. Tehran: Nazar Publishing. (in Persian)
Mitchell, W. J. T. (2019a). Introduction to picture theory. (S. Najafi, Trans.). Herfeh Honarmand, (74), 25-29. (in Persian)
Mitchell, W. J. T. (2019b). time & Space. (K. Yousefi, Trans.). Herfeh Honarmand, (74), 9-24. (in Persian)
Moridi, M. R. (2018). Cultural discourses and artistic currents in Iran: An exploration into the sociology of contemporary Iranian painting. Tehran: Aban. (in Persian)
Nasiri hanis, J. , shayganfar, N. and alasti, A. (2020). Metafilm and "Self" and "The other" Relation In Kiarostami's Cinema. Journal of Culture-Communication Studies, 21(49), 227-254. (in Persian)
Nejat, M. and Taheri, S. (2023). Ecofeminism in the Contemporary Art of Iran (Case Study: Persbook Event). Sociology of Art and Literature, 14(2), 161-181. (in Persian)
Pourmand, F. and Afzaltousi, E. (2019). Critical Analysis of Predominant Orientations in Contemporary Iranian Art Market towards Cultural Identity. Journal of Bagh-e Nazar, 16(70), 31-48. (in Persian)
Wang, C. (2014). Critical discourse analysis of Chinese advertising. Palgrave Macmillan.