انسان ایرانی و سیالیت مدرن؛ بررسی زیست‌جهان ایران معاصر در فیلم جشن دلتنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

ایران، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، بخش زبان های خارجی

10.22059/jsal.2025.366762.666279

چکیده

جشن دلتنگی فیلمی به کارگردانی پوریا آذربایجانی است که زندگی سیالِ امروز ایرانیان را که سرشار از تغیّر و تحرّک مداوم است، نمایش می‌دهد. در زیست‌جهانِ جشن دلتنگی زندگی روزمرۀ انسان‌ها پیوسته در حال دگرگونی است و از آن‌ها کوچندگانی در ساحت اجتماع می‌سازد. این دگرگونی و جابه‌جایی مداوم با اندیشه‌های زیگمونت بامن دربارۀ سیالیّت عصر حاضر، فهم‌شدنی و تأویل‌پذیر است؛ ازاین‌رو، برای شناخت زیست‌جهان جشن دلتنگی ابتدا دیدگاه‌های بامن دربارۀ چگونگی شکل‌گیری هویت‌ها و روابط بین‌فردی و اجتماعی در ساحت مدرنیتۀ سیال صورت‌بندی می‌شوند و سپس برای تحلیل جامعه‌شناختی فیلم به کار می‌روند. ازآنجاکه سینمای اجتماعی، ساحتی قدرتمند برای بازنمایی زندگی روزمره است، نگاه انتقادی به زیست اجتماعی انسان‌های یک فیلم و تعاملات میان آن‌ها می‌تواند به فهم ما از زیست‌جهانی که فیلم از آن نشئت گرفته است، یاری رساند؛ براین‌اساس، در این مقاله تلاش می‌شود با بررسی زیست‌جهان سیال جشن دلتنگی تجربۀ روزمرۀ ایرانیان از زیستن در شرایط سیال تأویل شود. این تأویل، سرانجام، نشان می‌دهد که دیدگاه‌های زیگمونت بامن دربارۀ دوگانۀ امنیت/آزادی و مفهوم زمان/مکانِ گشوده در عصر مدرنیتۀ سیال با زیست‌جهان جشن دلتنگی همخوانی دارد. ازاین‌منظر، به سیالیت زندگی روزمرۀ ایرانیان امروز نیز نگاهی انتقادی انداخته می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Th Iranian Man and Modern Liquidity: the Study of Iran’s Contemporary Lifeworld in Jashne Deltangi

نویسنده [English]

  • Jalal Farzaneh Dehkordi
Iran, Tehran, Imam Sadiq Univesity, Foreign Languages Departmant
چکیده [English]

The Persian movie Jashne Deltangi, Gloomy Celebration in English, is a movie directed by Pourya Azarbayjani depicting Iranian liquid life in recent years. In Jashne Deltangi’s lifeworld, Iranians’ quotidian life changes frequently, as if they are immigrating incessantly within their own social world. These frequent transformations in characters’ daily life can be understood and analyzed according to Zygmunt Bauman’s ideas about liquid modernity. Consequently, for analysing the movie’s lifeworld, Bauman’s ideas about the formation of identities and socio-interpersonal relationships are formulized at first and, then, used for its sociological analysis. Hence cinema is a robust sphere for representing people’s daily life, critical look at the social life of a movie’s characters and their relationships can enhance our understanding of the lifeworld from which the movie is emanated. Accordingly, in this article the Iranians’ experience of daily life under the conditions of liquid modernity it is tried to be interpreted based on the liquid lifeworld of Jashne Deltangi. This interpretation at last shows that Bauman’s ideas about the security/freedom duality and the concept of open time/space in liquid modernity are coherent with Jashne Geltangi’s lifeworld. From this perspective, a critical look is taken on the liquidity of Iranians’ today’s quotidian life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bauman
  • modernity
  • liquidity
  • rhizome
  • time
  • space