تحلیل خوانش رتوریک انتقادی از نظر مخاطبان فیلم مستند سیاسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضوهیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

2 عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

10.22059/jsal.2024.371515.666295

چکیده

در این مقاله قصد داریم با استفاده از رویکرد خوانش انتقادی و بوسیله مصاحبه با مخاطبان مطلع (متخصص) به تحلیل فنون اقناع(رتوریک) در دو فیلم مستندسیاسی بپردازیم. دو فیلم مستند «به روایت دربار» محصول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و «ایران و غرب» محصول شبکه BBC به روش مصاحبه عمیق از نظر 16 دانشجوی تحصیلات تکمیلی (در رشته های سینما، مدیریت رسانه و ارتباطات، تاریخ، علوم سیاسی) به صورت انتقادی مورد تحلیل رتوریک انتقادی قرار می‎گیرد. چهار مقوله‌ی: 1- صداقت 2-عینیت و اسناد 3- اعتماد و اعتبار 4- جاذبه‌های انگیزشی و احساسی، شاخص‎های تحلیل رتوریک‎اند، که مخاطبان از این طریق به تحلیل فیلمها می‎پردازند.
نتایج بدست آمده در 4بخش به صورت تفکیک شده فنون رتوریکی را در تولید و دریافت ژانر مستند سیاسی در اختیار قرار می‎دهد. همچنین مفاهیمی چون جهت گیری و موضع گیری در فیلم، گفتمانهای سازمانهای رسانه‎ای تولیدکننده فیلم و اهمیت سواد رسانه‎ای و سواد سیاسی-تاریخی از مفاهیم اصلی محسوب می‎شوند که تاثیر مستقیمی بر چرخه تولید و دریافت فنون اقناع در ژانر مستند سیاسی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of critical rhetoric reading of audience of the political documentary film

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hassan Yadegari 1
  • mehdi montazerghaem 2
1 دهکده المپیک دانشگاه علامه طباطبائی دانکشکده ارتباطات
2 Ph.D, member in Faculty of Social Sciences of Tehran University
چکیده [English]

In the present study, we have used the "rhetorical analysis" and "media literacy" to study and analyze the audience’s critical reception of the political documentary film. Two documentary films “Iran and West”, which is the product of BBC channel and “Narrative of Kingdom Palace”, which is the product of the Islamic Republic of Iran television (IRIB), have been discussed and analyzed by deep interview method with 16 students in four categories: (1) honesty, (2) evidence and documents, (3) reliability and relevance, (4) motivational and feeling attractions.
This research emphasizes on knowing more techniques of persuasion and influencing on audience.In respect to the third generation of the audience analysis (Alasuutari, 1999), the audience is seen as the general part of any media discourse, hence how the audience would perceive and resist against the message is analyzed more precisely.
Among four disciplinary groups with 4 graduate students in the field of the communication science and media management, the political science, the history and cinema, two groups have been selected and interviewed deeply, while one group watched one film and the other group watched another film, as all groups are counted as the specialized samples. both as an example of the Get-depth interview are after watching the film.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rhetoric
  • Persuasion
  • Audience Reading
  • Political Documentaries
  • Interview with informed people(experts)