مقایسه بازنمایی برج آزادی و میلاد در دو دهه 80 و 90 سینمای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه طراحی و خلاقیت، مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی

2 موسسه آموزش عالی علوم شناختی

10.22059/jsal.2024.358900.666239

چکیده

در طی سالیان گذشته تا به امروز رسانه های مختلفی وجود داشته است که به عقیده اندیشمندان، نقش آن ها در زندگی ما انکار ناپذیر است. سینما و فیلم به عنوان یکی از این رسانه‌هاست که تحت تأثیر بافت فرهنگی، اجتماعی و روان شناختی جامعه است. فیلم، بازتاب صرف ساختارهای اجتماعی نیست، بلکه خود در باز تولید آن نقش دارد. بازنمایی یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانه ای است که از آن طریق، حوادث و واقعیت های اجتماعی را نشان می دهند. ازآنجایی که فیلم یکی از عرصه های شکل گیری تخیلات در زمینه معماری و شهرسازی قلمداد می شود، لزوم توجه به زمان، مکان، فضا و درک هریک از این آثار، سینما را به معماری و منظرسازی وابسته می سازد، لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه بازنمایی برج میلاد و آزادی از منظر جامعه شناسی در آثار سینماى دهه ى 80 و90 به روش تحلیل محتوا اجرا گردید. جهت این مطالعه، 8 فیلم از 15 فیلم گزینش شدند و به لحاظ محتوایی بررسی گردید. یافته های بررسی شده نشان می دهد که رسانه می تواند طرحواره تصوری یا کلیشه ای به وجود بیاورد به طوری که جوانانی که به دنبال مدرنیته و رهایی هستند، همچون قشر مرفه، دختران کم حجاب تر جامعه، همواره در کنار برج میلاد دیده می شوند، اما افراد میان سال، مذهبی با نقش مثبت، بیشتر در کنار برج آزادی دیده می شوند، که این همان تولید رسانه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

COMPARISON OF Representation of Azadi Tower and Milad in two Decades of the 80s and 90s of Iranian cinema

نویسندگان [English]

  • fatemeh sadeghi 1
  • soodabeh soltanzadeh 2
1 Master’s Student, Department of Design and creativity, Institute For Cognitive Science Studies
2 Institute for Cognitive Science Studies
چکیده [English]

From the past years until today, there have been various media that, according to scholars, they are a role in our lives is undenia .Cinema is one of these media as one of the strategic tools under the influence of the cultural, social, and psychological context of society.The movie is not only a reflection of social structures but also plays a role in its reproduction. Representation is one of the fundamental concepts in media studies through which the media show events and social realities. Since the movie is considered one of the fields of image formation in the field of architecture and urban planning, the need to pay attention to time, place, space, and understanding of each in cinematic works makes cinema dependent on architecture and landscaping, so the present research aims to compare representation of Milad Tower and Azadi from the perspective of sociology in the cinema works of the 80s and 90s was performed using the method of content analysis. For this study, 8 films out of 15 films were selected and the reflection of the social meanings of the images in people's minds was compared. The researched findings show that the media can create an imaginary schema or a stereotype, so that the young people who are looking for modernity and liberation, as well as the affluent class, the less veiled girls of the society, are always seen next to the Milad tower, but the middle-aged, religious and The positive role is seen more next to the Azadi Tower, which is the production of the media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Representation
  • Cinema
  • Imaginary Schema
  • Milad Tower
  • Azadi Tower