هویت و معماری در مجموعه‌ی فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی واقع در عباس‌آباد تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

آثار فرهنگی و تمدنی دوره‌های مختلف تاریخی دائم در حال تفسیر و بازتفسیر شدن هستند. بناهای معماری حاوی لایه‌های مختلفی از چرخش‌ها و تحولات تمدن بشری‌اند و تفسیر آنها تصویری دقیق‌تر از زندگی و روزگار مردمان بدست می‌دهد. مجموعه‌ی فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی در منطقه‌ی عباس‌آباد تهران واقع شده است. یکی از مهمترین مسابقه‌های معماری ایران پس از انقلاب ۵۷ برای طراحی این بنا برگزار شد. تحلیل اثار این مسابقه نشان می‌دهد هم هیات داوران و هم معماران برگزیده تحت تاثیر جریان فکری خاصی در معماری ایران هستند که به بومی‌گرایان مشهورند. این جریان فکری در یک قرن گذشته به انحاء مختلف در معماری ایران ظاهر شده است. طرفه آن که با وجود انقلاب سال ۵۷ هویتگرایی در معماری ایران همچنان به قوت خود باقی‌ است. هر یک از طرح‌های منتخب این مسابقه به دوره‌ی تاریخی و ایده‌های هویتی خاصی ارجاع دارد. امروزه در بسیاری از محافل و کلاس‌های درس معماری اصالت و هویت ایرانی همچنان محل پرسش و بحث است. این مقاله نقدی تاریخی جامعه‌شناسانه است بر معماری فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identity and Architecture of IRI Academy of Persian Language and Literature in Abbasabad, Tehran

نویسندگان [English]

  • Mehdi Etemadifard 1
  • Mandana Eftekhari 2
1 Department of sociology, Faculty of social sciences, Tehran University, Tehran, Iran
2 Department of Sociology, faculty of social sciences, Tehran university, Tehran, Iran
چکیده [English]

Monuments of different historical periods are constantly being interpreted and reinterpreted. architectural monuments specifically contain different forms of human life and the meaning they give to it and endeavour to disclose these meanings through buildings and spaces gives a more accurate image of people's life world. The architectural buildings of the Iranian academies of literature is located in the Abbas Abad district of Tehran. One of the most important architectural competitions after the 1979 revolution in Iran was held for the design of these buildings. The analysis of the works of this competition shows that both the jury and the selected architects are under the influence of a certain current of thought, which are known as Nativists. Each of the selected designs contains elements with reference to a certain historical period which could be identified as Iranian or Islamic Architecture which is in contradiction with modern approaches. On the other hand, despite the chasm of 1979, identity-oriented ideas in Iranian architecture still remains strong. Nowadays, despite the modernist claims of architects, in many architectural circles and classes, Iranian authentic identity is still problematic. This article aims to provide a sociological critique of the ideas underling these monumental buildings,. Considering the sensitive and critical issue of constructed identities in today's world, we tried to analyse the scattered and dusty facts and thoughts that make up our image of ourselves today.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nativist Architecture
  • Regionalism
  • Identity
  • Authenticity
  • Tradition
  • Modernity
  • Iranian Islamic Architecture
  1. آبراهامیان، یرواند (۱۳۹۷). تاریخ ایران مدرن. ترجمۀ محمدابراهیم فتاحی. تهران: نشرنی.
  2. کمالی، محمدرضا (۱۳۸۹). بررسی معماری دورۀ قاجار. دوفصلنامۀ تخصصی دانش مرمت و میراث فرهنگی، 5(4-5)، ۴۹.
  3. میرسپاسی، علی (۱۳۹۸).تأملی در مدرنیتۀ ایرانی/ بحثی دربارۀ گفتمانهای روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران. ترجمۀ جلال توکلیان. تهران: ثالث.
  4. موسوی شرقی، سیدحسن (۱۳۹۹). باستان‌شناسی سال‌های سرد، جنگ سرد و باستان‌شناسی در ایران. مجلۀ فرهنگی و هنری طبل، 1.
  5. آریان‌راد، امین (۱۳۹۹). کارنامۀ انجمن ایران و امریکا. مجلۀ فرهنگی و هنری طبل، 1.
  6. یوسفی، حمیدرضا (۱۴۰۰).شاه، دیالکتیک و فلسفۀ انقلاب ایران. منتشرشده در وب‌سایت پروبلماتیکا.
  7. مصاحبه با پایگاه خبری پارسینه (۱۳۹۲). ناگفته‌های دکتر سید حسین نصر/علما اصرار داشتند مشاغل حکومتی را بپذیرم.
  8. https://www.parsine.com/000bJ8
  9. گفت‌وگو با احسان شریعتی (۱۳۹۲). حسینیۀ ارشاد و حواشی آن.
  10. http://farhangemrooz.com/news/12669/نصر-مخالف-حسینیۀ-ارشاد-و-شریعتی-بود
  11. شهبازی، مجید و ترابی، زهره (1393). مقایسۀ بازتعریف و بازبه‌کارگیری سنت در معماری معاصر ایران و اروپا (مطالعۀ موردی: برخی آثار لوکوربوزیه و سید هادی میرمیران). هویت شهر،۱۹.
  12. معرفی سیدحسین نصر. بازیابی‌شده در 24/05/1401
  13. https://ut.ac.ir/fa/page/4185/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B5%D8%B1
  14. وب‌سایت معمار نت (۲۰۱۳). خشت‌های خیال معماری ایران.
  15. http://memarnet.com/fa/node/771
  16. شایگان، داریوش (۱۳۷۰). زائری از غرب. کلک، 1.
  17. Stahl, T. (2013). WhatisImmanentCritique?. Retrieved from https://philarchive.org/archive/STAWII-3
  18. Adorno, T. W. (2014). Against epistemology: A metacritique. John Wiley & Sons.
  19. Clark, K. M. (1977). The Origin of Negative Dialectics: Theodor Adorno, Walter Benjamin, and the Frankfurt Institute, by Susan Buck-Morss; The Melancholy Science: An Introduction to the Thought of Theodor W. Adorno, by Gillian Rose. Graduate Faculty Philosophy Journal8(1/2), 269-305.
  20. Jenkins, (2004). Social Identity (Key Ideas). Routledge.
  21. Herf, J. (1984). Reactionary Modernism. Cambridge
  22. Heidegger, (1951). Building Dwelling Thinking. Retrieved from http://faculty.arch.utah.edu/miller/4270heidegger.pdf
  23. Heynen, H. (1999). Architecture and Modernity: A Critique. MassachusettsInstituteof
  24. Grigor, T. (2009).Building Iran: Modernism, Architecture and National Heritage under the Pahlavi Monarchs. Periscope
  25. May, R. (1996). East Asian influences on his work: Heideggers Hidden Sources. Routledge.
  26. Mirsepasi, A. (2017). Transnationalism in Iranian Political Thought: The Life and Times of Ahmad Fardid. CambridgeUniversity
  27. Mirsepasi, A., & Yousefi, (2019).Abby Weed Greys Journey to the East: Iranian Modernity during the Cold War.
  28. Emami, F. (2011). CivicVisions, NationalPoliticsandInternationalDesigns: ThreeProposalsforaNewUrbanCenterinTehran (1966-1976). Master Thesis. Department of MIT.
  29. Parkes, G. (1996). East Asian Influences on His Work: Heideggers Hidden Sources. Routledge.
  30. Late Laleh Bakhtiar Biography. (n.d.). Retrieved from

https://www.wisemuslimwomen.org/muslim-woman/laleh-bakhtiar-2/