از ستاره به سلبریتی؛ نقش رسانه‌های اجتماعی در تطور شهرت و هواداری تتلو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران

چکیده

توسعه‌ی رسانه‌های اجتماعی، رویکردها به فرهنگ شهرت را تغییر داده است و چشم‌اندازهایی نوین را پیش روی ستاره‌های سنتی و افراد عادی قرار داده است تا بتوانند شهرت را در معنایی جدید تجربه کنند. هدف مقالۀ پیش رو، واکاوی فرهنگ شهرت در جامعۀ ایرانی در عصر رسانه‌های اجتماعی با تمرکز بر نمونۀ امیر تتلو است. به منظور  دستیابی به هدف پژوهش حاضر از روش تحلیل مضمون برای تحلیل مضامین ترانه‌های تتلو و همچنین مضامین غالب در فعالیت‌های مجازی‌اش در شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است. بازۀ زمانی مورد تأکید در این پژوهش، دورۀ بعد از شیوع ویروس کووید-19 و قرنطینۀ گسترده جهانی است که فعالیت امیر تتلو و هوادارانش در فضای مجازی به اوج ‌رسید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که وجه تمایزبخش تتلو از دیگر سلبریتی­های مجازی در این است که او همزمان واجد ویژگی‌های ستاره و خرده سلبریتی است و همین مسئله وضعیتی متفاوت را در جذب مخاطب برای او ایجاد کرده است. با استفاده از این ویژگی مرکزی، اصلی‌ترین محورهایی که از فعالیت‌های تتلو اقتباس می‌شوند شامل «رئالیسم»، «تابوشکنی»، «تعامل دوسویه با هواداران» و «تبلیغ یک سبک زندگی» و «خودبرندسازی» هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

From Star to Celebrity; The Role of social media on the transformation of fame and fanning of Tataloo

نویسندگان [English]

  • Abdollah Bicharanlou 1
  • Sondos Mohammadi 2
1 Assistant Professor, The University of Tehran
2 Ph.D. student of Communication, Department of communication, The University of Tehran
چکیده [English]

The celebrity Culture and fanning celebrities, micro-celebrities have spread in Iranian society during the two last decades. This new phenomenon has been studied in different ways and approaches, The development of social media has changed the approaches to celebrity culture and made new perspectives for traditional stars and ordinary people to experience new meanings of fame. This paper is to study the celebrity culture in Iranian society at the age of social media by focusing on Amir Tataloo. To achieve the goal of the paper, thematic analysis has been applied to analyze the tracks of Tataloo and the main themes in his virtual representations on social media.
The time area of research is the post-Covid-19 outbreak period and widespread global quarantine which Tataloo and his fans accelerated on social media. Research analysis on the content published in different social media by Tataloo on different personal, social, , political issues shows that the distinguishing characteristic of Tataloo from other celebrities is his simultaneous features of star and micro-celebrity& this feature has made a different situation for him. By using this central feature, the main themes of Tataloo activities are: “realism”, “Taboo violation”, “mutual interaction with fans”, “advertising a lifestyle” and “self-branding”.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media
  • Star
  • micro-celebrity
  • Celebrity
  • Celebrity culture
  1. آبیدین، ک. (1398). سلبریتی‌های اینترنتی، ترجمۀ احسان شاه قاسمی. تهران: انتشارات سوره مهر.
  2. استیور، گ. (1399). روانشناسی شهرت، ترجمه احسان شاه قاسمی. تهران: انتشارات سوره مهر.
  3. بیچرانلو، ع. و یادگاری، م. (1394). تابوشکنی، مهم‌ترین راهبرد جذب مخاطب در سینمای ایران. مطالعات جامعه‌شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)، 22(1)، 231-256.
  4. کشمور، 1. (1396). فرهنگ شهرت، ترجمۀ احسان شاه قاسمی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
  5. گیدنز، ا. (1388). تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمۀ ناصر موفقیان. تهران: نی.
  6. محمدپور، ا. (1390). ضد روش 2: مراحل و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی. تهران: جامعه‌شناسان.

 

  1. Bennett, J. (2010). Television personalities: Stardom and the small screen. Routledge.
  2. Boorstin, D. J. (1992). The image: A guide to pseudo-events in America. Vintage.
  3. Braudy, L. (1997). The frenzy of renown: Fame & its history. Vintage.
  4. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  5. Chia, S. C., & Poo, Y. L. (2009). Media, celebrities, and fans: An examination of adolescents' media usage and involvement with entertainment celebrities. Journalism & Mass Communication Quarterly, 86(1), 23-44.
  6. Couldry, N. (2010). Why Voice Matters: Culture and Politics After Neoliberalism. London: Sage.
  7. Deflem, M. (2017). Lady Gaga and the sociology of fame. Palgrave Macmillan.
  8. Drake, P., & Miah, A. (2010). The cultural politics of celebrity. Cultural politics, 6(1), 49-64.
  9. Driessens, O. (2013). The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture. International Journal of Cultural Studies, 16(6), 641-657.
  10. Driessens, O. (2014). Theorizing celebrity cultures: Thickenings of media cultures and the role of cultural (working) memory. Communications, 39(2), 109-127.
  11. Dyer, R. (2004). Heavenly Bodies: Film Stars and Society, 2nd edn. New York: Routledge.
  12. Ferris, K. O. (2007). The sociology of celebrity. Sociology compass, 1(1), 371-384.
  13. Gabler, N. (2001). Toward a new definition of celebrity. USC Annenberg: The Norman Lear Center.
  14. Gamson, J. (2011). The unwatched life is not worth living: The elevation of the ordinary in celebrity culture. PMLA 126(4): 1061–1069.
  15. Giles, D. (2000). Illusions of immortality: A psychology of fame and celebrity. London: Macmillan.
  16. Grazian, D. (2005). Blue Chicago: The Search for Authenticity in Urban Blues Clubs. Chicago: University of Chicago Press.
  17. Lai, A. (2006). Glitter and grain Aura and authenticity in the celebrity. Framing celebrity: New directions in celebrity culture, 215.
  18. Leslie, L. Z. (2011). Celebrity in the 21st Century. California: ABC-CLIO.
  19. Marshall, P. D. (2006). New media-New self: The changing power of celebrity. In P. D. Marshall (Ed.), the celebrity culture reader (pp. 634–645). New York, NY: Routledge.
  20. Marshall, PD. (1997). Celebrity and Power: Fame in Contemporary Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  21. Marwick, A. E. (2013). Status update: Celebrity, publicity, and branding in the social media age. Yale University Press.
  22. Marwick, A. E., & Boyd, D. (2011). I tweet honestly, I tweet passionately: Twitter users, context collapse, and the imagined audience. New media & society, 13(1), 114-133.
  23. Nayar, P. K. (2009). Seeing Stars; Spectacle, Society and Celebrity Culture. New Delhi: Sage Pubications.
  24. Nouri, M. (2018). The power of influence: Traditional celebrity vs social media influencer.
  25. Rojek, Chris. (2001). Celebrity. London: Reaktion Books.
  26. Senft, T.M. (2008) Camgirls: Celebrity & Community in the Age of Social Networks. New York: Peter Lang.
  27. Sternheimer, K. (2011). Celebrity culture and the American dream: Stardom and social mobility. Routledge.
  28. Turner, G. (2010). Ordinary People and the Media: The Demotic Turn. London: Sage Publications.
  29. Turner, Graeme. (2004). Celebrity and Culture. London: Sage.