سینما، نئولیبرالیسم و طبقات فرودست: تحلیل اجتماعی فیلم «من، دنیل بلیک» اثر کن لوچ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران

چکیده

فیلم «من، دنیل بلیک» اثر کن لوچ، فیلم‌ساز چپ‌گرای انگلیسی است که نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرده است. کن لوچ در این فیلم، اگرچه بوروکراسی فرسایشی نظام خدمات اجتماعی بریتانیا را به نقد می‌کشد اما به چیزی بیشتر از بوروکراسی اداری می‌پردازد؛ او با زبانی بسیار گزنده، در قالب درامی سیاسی و تأثیرگذار، نئولیبرالیسم را به چالش می‌کشد. در این مطالعه، با استفاده از مفاهیم نئولیبرالیسم و شهروندی، به تحلیل نشانه‌شناختی آخرین ساخته کن لوچ می‌پردازد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که فیلم «من، دنیل بلیک» اگرچه به‌صورتی اغراق آمیز رنج و محنت طبقه کارگر و فرودست جامعه را در برابر دولتی بی‌رحم به‌تصویر می‌کشد و «بازتاب» دقیقی از جامعه بریتانیا نیست و کژتابی‌هایی دارد اما کن لوچ در «شکل‌دهی» افکار عمومی که هدف اصلی او از ساخت این فیلم بوده موفق است. در این تحقیق از روش نشانه‌شناسی جان فیسک استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Cinema, Neoliberalism and lower class: Sociological analysis of the movie "I, Daniel Blake"

نویسنده [English]

  • Mohsen Mandegari
.
چکیده [English]

English Ken Loach's film "I, Daniel Blake" is an English leftist filmmaker who won the Cannes Gold Palm prize. In this film, Ken Loach, while criticizing the eroding bureaucracy of the British social service system, deals with something larger than the administrative bureaucracy; he challenges neoliberalism in a highly poignant, influential political drama. In this study, we attempted to analyze social theories using the film's sociological theories, the last made by Loch. This paper, using two common approaches to film social analysis (reflection and shaping), shows that the film "I, Daniel Blake" is not an accurate "reflection" of British society and has some scribbles, but Ken Loch is aiming at "shaping" public opinion. His main focus was making this film successful. It has also been explained by the theory of "social realism" that, although the film is not an accurate reflection of the filmmaker's intended community, why the film's main character is believable to the viewer, and "I, Daniel Blake," has received critical acclaim. Has it been?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neo-liberalism
  • Citizenship
  • I Daniel Blake
  • Ken Loach. Semiotics.The Sociology of Cinema
  • Representation
ستریناتی، د. )5881 ،) مقدمهای بر نظریات فرهنگ عامه، ترجمة ثریا پاک نظر، تهران: گام نو.
5 .الکساندر، ویکتوریا دی. )5898 .)جامعهشناسی هنرها: شرحی بر اشکال زیبا و مردمپسند هنر،
ترجمه اعظم راودراد، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر
8 .بردشاو، پیتر )5156 .)نقد من، دنیل بلیک، گاردین، ترجمه عبدالرضا سلیمی، برگرفته از
https://www.salamcinama.ir/post/ojz989rz6pgs1k0
6 .بشیریه، حسین )58۹9 ،) نظریه های فرهنگ در قرن بیستم، تهران: آینده پویان.
2 .حسینی پاکدهی علیرضا، رضوانی سعیده. »نگاهی جامعه شناختی به مستندهای اجتماعی کودکان و
5۹6-589 :)5( 2 ; 5895 .تاریخی جامعهشناسی«. 5889 تا 5828 سال از نوجوانان
6 .تقی زاده, محمد. )5896 ،56 اردیبهشت(. »وظیفه سینما: تعهد اجتماعی و عشق و انساندوستی«.
روزنامه اعتماد.
۹ .حاتمی نژاد، حسین، فرجی مالیی، امین )5895« .)نئولیبرالیسم و تأثیر آن بر فضای شهری )مطالعه
موردی: شهرهای انگلستان(«. سپهر. دوره بیست و دوم. بهار 5895 .شماره 82
8 .خالقی، امیرحسین، »نئولیبرالیسم به زبان ساده«، دنیای اقتصاد، شماره 8896
9 .چپل، جیمز. ج. )5892« .)چپها نئولیبرالیسم را نفهمیدهاند«. ترجمان علوم انسانی. ترجمه محمد
http://tarjomaan.com/news/8166/ .معماریان
جامعهشناسی‌هنر‌و‌ادبیات،‌دوره‌21‌،شماره‌اول،‌بهار‌و‌تابستان‌2911
122‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
51 .دارابی، خاطره. )5896« .)رئالیسم اجتماعی در آثار احمد محمود )با تکیه بر سه عنصر درونمایه،
شخصیت و حادثه(«. دوفصلنامه مطالعات داستانی، 6(5 ،)۹9–96 .
http://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3634.html
55 .دووینیو، ژان. ) 58۹9 ،) جامعهشناسی هنر، ترجمه مهدی سحابی، تهران: مرکز.
55 .راودراد، اعظم. )5885 ،)نظریههای جامعه شناسی هنر و ادبیات، تهران: دانشگاه تهران.
58 .راودراد, اعظم. )5886« .)جامعهشناسی اثر هنری«. پژوهشنامه فرهنگستان هنر، 5(5 ،)66–95 .
http://noo.rs/GUhyp
56 .روحی, زهره. )5886« .)بازبینی تجربههای نئولیبرالیسم: ریشهها و پیامدها«. جهان کتاب، 556–
http://noo.rs/45dFS .68–29 ،)55(556
52 .سلطانی گرد فرامرزی، مهدی، بیچرانلو، عبداهلل )5895« ،)بازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی دوره
دفاع مقدس«، فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، ش 69 صص ۹۹ تا 551.
56 .شیانی، ملیحه )5885« .)شهروندی و رفاه اجتماعی«. فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره 5 ،شماره 6 (
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1749-fa.html ) 5885 تابستان
5۹ .فیسک، جان )5885 ،)فرهنگ و ایدئولوژی، ترجمة مژگان برومند، مجلة ارغنون، ش 51
58 .محمدپور، احمد، مریم ملک صادقی، و مهدی علیزاده ) 5895« ،)مطالعة نشانه شناختی بازنمایی زن
در فیلمهای سینمایی ایران )مطالعة موردی: فیلم های سگکشی، چهارشنبه سوری و کافه ترانزیت(«،
فصلنامة انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، س 8 ،ش 59
59 .مهدیزاده، سیدمحمد ) 588۹ ،) رسانه و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانهها.
51 .مهربانی، وحید )5886« .)نابرابری درآمد و ثروت بررسی مقایسه دموکراسی با لیبرالیسم و
خودکامگی«. مجله راهبرد شماره 51 تابستان.
55 .موسوی, سید محسن، مبارکی، محمد )5896« .)بازنمایی رابطه بین نگرش به دولت و شهروندی
اجتماعی فعال«. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، ۹(52 ،)52۹–5۹۹
http://sspp.iranjournals.ir/article_29731.html
55 .هاروی، دیوید. )5886 ،)تاریخ مختصر نئولیبرالیسم. ترجمه محمود عبداهلل زاده. نشر اختران.
58 .یوسفی، علی و مژگان عظیمی هاشمی)588۹« .)احساس شهروندی در مراکز استانهای ایران«. مجله
http://ensani.ir/fa/article/128135 .58ـ8 :صص. 6 و 8 شماره. 9 سال. ایران جامعهشناسی
https://www.facebook.com/Corbyninfarsi ،»نو سیاست کوربین؛ »فیسبوک صفحه. 56
52 .نشست فیلم »من، دنیل بلیک!« در شب یادبودِ رزا لوکزامبورگ،
https://meidaan.com/archive/21350
26. Hall, S. (1997), The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying
Practice, London: Sage Publication.
27. Kumar, Arun (2017). The 10 Best Ken Loach Films. High on Films.
سینما‌،‌نئولیبرالیسم‌و‌طبقات‌فرودست‌تحلیل‌اجتماعی‌فیلم‌‌...
122‌‌
28. www.highonfilms.com/top-ten-ken-loach-movies
29. Petković, D. (2019). THE NEOLIBERAL STATE AND THE CITIZEN IN I, DANIEL
BLAKE. Facta Universitatis, Series: Linguistics and Literature, 0(0), 167–180.
https://doi.org/10.22190/FULL1802167P
30. Smith, Philip (2001) Cultural Theory. Oxford: Blackwell.