.برخوردار، ایرج. )1382 .)موسیقی سنتی ایران. تهران: نشر دفتر پژوهشهای رادیو.
6 .تامپسون، جان . ب. )1387 .)ایدئولوژی و فرهنگ مدرن. ترجمه: مسعود اوحدی. چاپ اول. تهران:
مؤسسة فرهنگی آینده پویان
3 .رشیدی، صادق. )1393 .)درآمدی بر نشانه شناسی موسیقی. تهران. انتشارات علم.
۲ .عسگریخانقاه، اصغر. )1376 .)تحول فرهنگی و الگوهای آن. مقاله در: مجموعه مقاالت سمینار
جامعه شناسی. جلد اول، صص 136-107 تهران: سمت.
2 .کوش، دنی. )1381 .)مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی، ترجمة: فریدون وحیدا. تهران: مرکز
تحقیقات صدا و سیما
2 .لوتمان، یوری و اوسپنسکی، بی. ای. )1390 .)در باب سازوکار نشانهشناختیِ فرهنگ. در:
نشانهشناسی فرهنگی. به کوشش و ترجمة: فرزان سجودی. تهران: علم
7 .وایت، ارلسلی. )1379 .)تکامل فرهنگ. ترجمة: فریبرز مجیدی. تهران: دشتستان
8 .وبر، ماکس. )1392 )بنیانهای عقالنی و اجتماعی موسیقی. ترجمه: حسن خیاطی. تهران. انتشارات
علمی و فرهنگی.
9 .ون لیوون، تئو )1398 .)موسیقی و ایدئولوژی. یادداشت هایی بر نشانه شناسی اجتماعی موسیقی
در رسانههای گروهی. مقاله در: نشانه شناسی موسیقی. ترجمه: آزیتا افراشی و صادق رشیدی، تهران.
انتشارات علمی و فرهنگی.
10 .یوسفیان، جواد. )1328« .)نگاهی به مفهوم فرهنگ«. مجلة رشد آموزش و پرورش علوم اجتماعی.
سال اول، زمستان شماره 6 ص 63.
1. Adorno, T.W. (1998). On popular music In: J. Story (ed) Cultural Theory and Popular
Culture. 2nd edn. Hemel Hempstead: prentice Hall.
2. Beard, David and Glay, Kenneth (2005) Musicology, the Key Concepts, London and New
York, Routledge Press.
3. Blacking, J. (1967). Venda Children's Songs: a study in ethnomusicological analysis.
Johannesburg: Witwatersrand University Press.
4. Blau, Judith R. (June 1988). Music as Social Circumstance. Oxford University Press. Social
Forces, Vol. 66, No. 4.
5. Bohlman, P. (2000). Ethnomusicology and music sociology. In D. Greer (Ed.),
6. Budd, Malcolm (1992) Music and the Emotions: The Philosophical Theories. London and
New York: Rutledge Press
جامعهشناسیهنروادبیات،دوره21،شمارهاول،بهاروتابستان2911
24
7. Clayton, Martin, Herbert, Trevor, Middleton. Richard (2003). Cultural Study of Music. a
critical introduction. Routledge, New York and London.
8. Cressey, Paul Goalby, (1932). The Taxi-Dance Hall: An Ecological Study in
Commercialized Recreation and City Life. Chicago, IL: University of Chicago Press.
9. DeNora, Tia. (2003). Beyond Adorno: Rethinking Music Sociology. Cambridge, England:
Cambridge University Press.
10. Dowd, Timothy J. (2007). “The Sociology of Music.” In 21st Century Sociology: A
Reference Handbook (Volume 2), Edited by Clifton D. Bryant and Dennis L. Peck.
Thousand Oaks, CA: Sage, pages 249-260, 440 and 505-512.
11. Dowd, Timothy J; Roy, William G. (2010). What is Sociological about Music? Annual
Review of Sociology. Annual Reviews, Vol. 36, pp. 183-203
12. Ember. K. Coral and Melvin, Ember (1993) Cultural Anthropology. Englewood cliff: New
Jersey press. prentice Hall.
13. Feld, S., & Fox, A. A. (1994). Music and language. Annual Review of Anthropology, 23,
25-53.
14. Fock, Eva (1997) Music – Intercultural Communication? Micro Music’s, world Music and
Multicultural Discourse. Presented in Teaching World Music, Symposium in Dartington.
Pp: 55- 64
15. Grazian, David. (2004). “Opportunities for Ethnography in the Sociology of Music.”
Poetics 32:197–210.
16. Hall, S (1982) Encoding and Decoding in the Television Discourse In: S.Hall. D. Hobson,
A. Lowe and P.Willis (eds). Culture, Media language. London: Hutchinson
17. Hall, S (1991) Old and New Identities. Old and New Ethnicities. In: A. D, king, Culture,
Globalization and the world -System Contemporary Conditions for the Representation of
Identity. State University of New York at Binghamton.
18. Kramer, L. (1995). Music and postmodernist thought. London: University of California
Press.
19. Lazarsfeld, Paul F. and Frank N. Stanton, eds. (1941). Radio Research 1941. New York:
Duell, Sloan and Pierce. 59
20. Lazarsfeld, Paul F. and Frank N. Stanton, eds. (1949). Communications Research 1948–
1949. New York: Harper Brothers.
21. Lazarsfeld, Paul F. and the Bureau of Applied Social Research. (1946). The People Look at
Radio. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
22. Martin, P. (1995). Sounds and Society: Themes in the Sociology of Music. Manchester:
Manchester University Press.
23. Morrison, David E. (1978). “Kultur and Culture: The Case of Theodor W. Adorno and Paul
F. Lazarsfeld.” Social Research 45:331–55.
24. Peterson, Richard A. (1976). “The Production of Culture: A Prolegomenon.” American
Behavioral Scientist 19:669–84.
25. Storey John (2003) Cultural Studies and the Study of Popular Cultural. University of
Georgia Press.
26. Titon, J. T., & Slobin, M. (1996). The music-culture as a world of music. In J. T. Titon
(Ed.), Worlds of music: an introduction to the music of the world's peoples. (pp1-15) New
York: Schirmer Books.
27. Witkin, Robert W. (2000). “Why Did Adorno ‘Hate’ Jazz?” Sociological Theory 18:145–70.