اسطوره فقر در سینمای ایران: تحلیل نشانه‌شناختی فیلم ابد و یک روز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه هنر تهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران

چکیده

در مقاله حاضر ابتدا به طرح موقعیت فقرا در جامعه مصرفی جدید از دیدگاه زیگمونت باومن، ژان بودریار و جان گالبریت می-پردازیم و با بررسی جایگاه فقرا در ایران پس از انقلاب اسلامی، رویکردی برای بررسی بازنمایی از فقرا در سینمای پس از انقلاب ارائه می‌دهیم؛ سپس به تحلیل نشانه‌شناسانه فیلم ابد و یک روز (سعید روستایی، 1394) می‌پردازیم؛ این فیلم از جمله آثار سینمایی درباره فقرا و تهی‌دستان است که در دهه هشتاد و نود بر پرده سینما اکران شده است. این مقاله تلاش دارد تا از خلال شناسایی دلالت‌های ضمنی برساخته شده از فقرا، اسطوره‌پردازیِ جامعه مصرفی از فقر را تحلیل کند و به نقد این روایت در سینمای دو دهه اخیر ایران بپردازد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در فیلم ابد و یک روز، تصویری از "فقرای تقدیرگرا"، "فقرای تبعیدی" ،"فقرای مقصر" برساخته می‌شود که با بهره از مکانیسم‌های "تاریخ‌زدایی" و "جابجایی رمزگان نابرابری با توانایی‌های ذاتی"، تصویر اسطوره‌ای و تغییرناپذیر از فقر ارائه می‌دهد؛ تصویری که سعی در بازتولید کلیشه‌های فرهنگی از فقر و در نهایت حفظ نظم طبقاتی و طبیعی‌سازی فقر در جامعه دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

a Semiotic Analysis of the poverty in the Iranian cinema

نویسندگان [English]

  • sareh amiri 1
  • Mohammad Reza Moridi 2
1 PhD student, Tehran university of art
2 Assistant Professor, Tehran University of Arts
چکیده [English]

This study aims to answer the question that how the image of the poverty is constructed in the Iranian movies? In order to achieve the purpose, a movie, which have been selected by purposive sampling method and could have been a representative for a large groups of movies, have been analyzed through the "Semiotic Analysis" method and considering the “Barthes” theory of “Myth” and “Bauman”, “Baudrillard”, “Galbraith” analysis of poor in consumer society. Some of the results show that this movie tries to naturalize the inequality and maintain status quo by constructing the myth of “irrational poor”, myth of “ guilty poor” and myth of “Scary other poor”. These myths shift the blame on the poor and reduce the poverty to a psychological issue and make it historyless.
This study aims to answer the question that how the image of the poverty is constructed in the Iranian movies? In order to achieve the purpose, a movie, which have been selected by purposive sampling method and could have been a representative for a large groups of movies, have been analyzed through the "Semiotic Analysis" method and considering the “Barthes” theory of “Myth” and “Bauman”, “Baudrillard”, “Galbraith” analysis of poor in consumer society. Some of the results show that this movie tries to naturalize the inequality and maintain status quo by constructing the myth of “irrational poor”, myth of “ guilty poor” and myth of “Scary other poor”. These myths shift the blame on the poor and reduce the poverty to a psychological issue and make it historyless.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Myth"
  • "Poverty"
  • "connotation"
  • "Semiotic Analysis"
  • "Iranian Cinema"
4 .اباذری یوسف )4917 )رمالن بار م اسطوره م مطالعا فرهنگی ارغنون شمارة 41 صص
.410-490
2 .بار رمالن )4911 )اسطوره امرمز ترجمة شیری،دخت دقیقیان تهران: نشر مرکز.
9 .بار رمالن )4911 )بار م ستینما: گزیتدة مقتاال م گفتت مگوهتای رمالن بتار دربتارة
سینما ترجمة مازیار اسالمی تهران: نشر گام نو.
1 .بزرگیان. علی )4930 )جنبش خستگان. استراسبورگ: شخصی.
1 .بودریار ژان )4937 )جامعة مصرفی ترجمة پیرمز ایزدی تهران: نشر ثالث.
0 .بیا آصف )4937 )زندگی همچون سیاست ترجمة فاطمه صادقی کتابخانته الکترمنیکتی
امی،.
0 .بیا آصف )4330 )سیاستهای خیابانی جنبش تهتی دستتان در ایتران ترجمتة استداهلل
نبوی چاشمی تهران: مفاهیم علوم اجتماعی.
1 .رفیعپور فرامرز )4900 )توسعه م تضاد تهران: انتشارا دانشگاه شهید بهشتی.
3 .ستاری جالل )4900 )اسطوره در جهان امرمز تهران: نشر مرکز.
47 .صادقی علیرضا )4930 )زندگی رمزمرة تهیدستان شهری تهران: آگه.
44 .فیرمزآبادی احمد م صادقی علیرضا )4931 )طرد اجتماعی رمیکردی جامعهشتناخت ی بته
محرممیت تهران: آگاه.
42 .فیسک جان )4917 )فرهنگ تلوزیون ترجمة مژگان برممنتد فصتلنامة ارغنتون شتمارة
01
.412-421 صص 43
49 .کالر جاناتان )4937 )بار ترجمة حسی، شیخاالسالمی( تهران: نشر افق.
41 .گالبریت جان کنت )4911 )هنر نادیده گرفت، فقر ماهنامة ستیاحت غترب ستال ستوم
شمارة 92
41 .گراهام آل، )4932 )رمالن بار ترجمة پیام یزدانجو تهران: نشر مرکز.
40 .مارکس کارل؛ انگلس فردریش؛ پلخانف گئورگ. )4939 )ایدئولوژی آلمانی در لودمیتک
فوئرباخ م ایدئولوژی آلمانی ترجمة پرمیز بابایی تهران: نشر چشمه.
40 .مالجو محمد )4930 )سیاست اعتدالی در بوتة نقد اقتصاد سیاسی تهران: الهیتا.
41 .محمتتدپور احمتتد )4937 )رمش تحقیتتق کیفتتی: ضتتد رمش 4 تهتتران: انتشتتارا
جامعهشناسان.
43 .مومنی فرشاد )4931 )اقتصاد ایران در دمران تعدی ساختاری تهران: نقش م نگار.
مارد گل، )4911 )پستمدرنیسم ترجمة قادر فخر رنجبری م ابوذر کرمی تهران: نشر ماهی.
20. Baker, S. M & Mason, M. (2012), Toward a Process Theory of Consumer
Vulnerability and Resilience: Illuminating its transformative potential. New
York: Routledge.
21. Baudrillard, G. (2001), Selected Writing, US: Stanford university press.
22. Baudry, J. L. (1975), Ideological Effects of the Basic Cinematographic
Apparatus. Film Quart, 28 (2).
23. Bauman, Z (2005),Work, Consumerism and the New Poor, London: Open
University Press.
24. Burr, V. (2003), Social Constructionism. Sussex: Routledge.
25. Fairclough, N. (1995), Discourse and Social Change, Cambridge: Polity Press.
26. Hill, R. P. (2002b), Consumer Culture and the Culture of Poverty, Implications
for marketing theory and practice, Marketing Theory: vol. 2(3). Pp.273–293.
27. Mooney, G. (2011), Stigmatising Poverty? The ‘Broken Society’ and reflections
on antiwelfarism in the UK today, Oxford: Oxfam.
28. O’Brien, D & Wilkes, J & Haan, A & Maxwell, S. (2009), Poverty and Social
Exclusion in North and South, Institute of Development Studies and Poverty
Research Unit, University of Sussex.
29. Peirce, N. (1995), The Theory of Methodology in Qualitative Research, TESOL
Quarterly, vol. 29 (3). pp. 569-576.
30. Walsh, R. (2001), Fabula and Fictionality in Narrative Theory. Pennsylvania:
Penn State University Press.