According to the book publishing statistics, the novel "The Forty Rules of Love" is one of the best-selling novels in recent years in Iran, and paying attention to the reasons and contexts of its popularity can help to understand the mood of society in this period. Therefore, the present study, through a qualitative study of the reasons for the tendency of female Instagram Users to the novel "The Forty Rules of Love", tried to find some of the issues raised around such a phenomenon in Iranian society. For this purpose, in-depth semi-structured interviews were conducted with twenty of these Users by means of Content Analysis and Purposeful sampling and Snowball sampling. According to the findings of this study, although it seemed that the audience was called by popular features and curious advertisements, but on the other hand, attention to the elements of the story such as form, content and author also indicates the selectivity of the audience and their agency in choosing this book, and in addition to the "propaganda wave" and "story appeal", the reasons for the tendency to study it can be attributed to another important factor, such as addressing issues such as "society's current issue" in Iran. It can be said that the social, cultural and political conditions of Iran are influential in the attention of this book, and among them, the role of Instagram in introducing and more attention to it has been very bold.
استوری، جان (1397). مطالعات فرهنگی دربارۀ فرهنگ عامه. ترجمۀ حسین پاینده. چاپ پنجم. تهران: نشر آگه.
باستانی، سوسن، شریعتی، سارا و خسروی، بهناز (1397). مصرف کالاهای معنوی، راهی برای افزایش سرمایۀ فرهنگی: نگاهی دیگر به معنویتهای جدید در ایران. مجلۀ علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 15(2)، 269-303.
پاینده، حسین (1397). کرانههای عامهپسندی؛ گفتوگو با حسین پاینده. مجلۀآنگاه، 8، 10-12.
جوادی یگانه، محمدرضا (1389). گرایش به رمانهای عامهپسند در ایران. هشتمین کنفرانس بینالمللی جهتگیریهای تازه در علوم انسانی، لسآنجلس: دانشگاه کالیفرنیا (UCLA). دسترسی در 15 شهریور 1399، بازیابی از: https://is.gd/Vk6F3N
حسینی داورانی، سید عباس (1392). نظریۀ دریافت و جامعهشناسی عکس. چیدمان، 1(1)، 94-99.
خبرگزاری ایسنا (1397). پرفروشترین رمانهای ایرانی در پنج دهۀ اخیر. کد خبر: 97090904004. دسترسی در 15 شهریور 1399، بازیابی از: https://www.isna.ir/news/9
خانۀ کتاب و ادبیات ایران (1401). گزارش آماری کتابهای منتشرشده (از سال 1385 تا 1400). دسترسی در 22 شهریور 1401، بازیابی از: https://ketab.ir/PublicationStatistics
ربیعی، علی و عرفانی حسینپور، رضوانه (1392). دریافت دانشجویان دانشگاههای تهران از برنامههای شبکۀ فارسی صدای آمریکا. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 14(23)، 171-194.
رستمی، فرشته (1389). زیباییشناسی دریافت در «دل فولاد». فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، 7(29)، 49-70.
ریچاردز، بری (1391). روانکاوی فرهنگ عامه؛ نظم و ترتیب نشاط. ترجمۀ حسین پاینده. چاپ دوم. تهران: ثالث.
شفق، اسماعیل و آذرپیرا، علیاصغر (1396). تحلیل شعر «آی آدمها» و تفسیرهای آن براساس نظریۀ زیباییشناسی دریافت. فصلنامۀ نقد ادبی، 10(37)، 135-161.
ضیغمی، ندا (1393). بررسی نقش و هویت اجتماعی زن در آثار زویا پیرزاد. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
کریمی، امید و مهدیزاده، سید محمد (1391). تحلیل دریافت مخاطبان جوان شهر مریوان از سریالهای عامهپسند ماهوارهای. فصلنامۀتحقیقات فرهنگی ایران، 6(4)، 107-136.
محمدپور، احمد (1398). ضد روش؛ زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی. چاپ دوم. ویراست دوم. قم: لوگوس.
مرکز آمار ایران (1399). اطلاع نگاشت موضوع کتابهای مورد مطالعۀ افراد باسواد کشور (۱۵ ساله و بیشتر). دسترسی در 22 شهریور 1401. بازیابی از:
Mahmoodi, B., Rezayat, T., & hajizadegan, M. (2022). Studying the reasons for the acceptance of the novel "The Forty Rules of love" in Iran. Sociology of Art and Literature, 14(1), 86-111. doi: 10.22059/jsal.2022.342527.666147
MLA
Baharak Mahmoodi; Tahere Rezayat; mojgan hajizadegan. "Studying the reasons for the acceptance of the novel "The Forty Rules of love" in Iran", Sociology of Art and Literature, 14, 1, 2022, 86-111. doi: 10.22059/jsal.2022.342527.666147
HARVARD
Mahmoodi, B., Rezayat, T., hajizadegan, M. (2022). 'Studying the reasons for the acceptance of the novel "The Forty Rules of love" in Iran', Sociology of Art and Literature, 14(1), pp. 86-111. doi: 10.22059/jsal.2022.342527.666147
VANCOUVER
Mahmoodi, B., Rezayat, T., hajizadegan, M. Studying the reasons for the acceptance of the novel "The Forty Rules of love" in Iran. Sociology of Art and Literature, 2022; 14(1): 86-111. doi: 10.22059/jsal.2022.342527.666147