Visual reading of the institution of power in the Safavid era from the story of the descent of Adam (AS)

Document Type : Research Paper

Author

phd in Art

Abstract

The Safavid era is one of the most important and influential periods in the formation of intellectual and social life.The Safavid dynasty was always trying to gain legitimacy in various ways.Hence due to the religious nature of the government and the relationship that its kings had with mystical methods and the Shiism introduction, used religious art as a tool in the service of government programs and social movements. Among these, the Qur'an, which has always had a special place among Muslim artists due to its value and credibility, in the Safavid religious government, it was at the forefront of artists' attention and inspiration And the artistic expression in the narrations, stories and their concepts became the source of inspiration for many illustrated works for miniaturists.Reading the miniatures of the descent of Adam (AS), which is one of the components of the story of creation in the Qur'an, and the answer to the question: how the implicit meanings and social conditions of the Safavids are explained in this miniature, is the research query.The goal is to discover the hidden inside and recognize the social functions of the work.The research method was descriptive-analytical with the approach of social semiotics of the image and the results of the study showed; the illustration of the story of the descent of Adam is in accordance with the ideological approach of the era and is influenced by social conditions and discourse conflicts of the first half of the Safavid period. Which has been done in its lower layers, by emphasizing the mythical legitimacy of the king and the establishment of the monarchy and the purification of his character and extra-textual factors such as the theory of divine shadow, and Shiite Mahdism and attitudes toward the flow of the perfect master have been involved in its formation.

Keywords


  1. قرآن کریم
  2. پاکباز، رویین (۱۳۸۰). نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز. تهران: نشر زرین و سیمین.
  3. چندلر، دانیل (۱۳۸۷). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمۀ مهدی پارسا. تهران: سورۀ مهر.
  4. حسینی، مهدی (۱۳۸۳). فالنامۀ شاه‌تهماسبی؛ حدوداً ۵۹۷ ق. هنرنامه، ۲۳، 43-۵۵.
  5. حقایق، آذین و سجودی، فرزان (۱۳۹۴). تحلیل معناشناختی دو نگاره از شاهنامۀ فردوسی براساس الگوی نشانه‌شناسی اجتماعی تصویر. هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، 20(۲)، ۵-۱۲.
  6. خزائلی، محمد (۱۳۸۹). اعلام قرآن. تهران: امیرکبیر.
  7. خیری، مریم، موسوی لر، اشرف و دیگران (۱۳۹۴). نگاه به‌مثابۀ یک منبع نشانه‌ای در نگارگری ایران (تا اواسط دوران صفوی). دوفصلنامۀ نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی، ۱۶، 59-۶۹.
  8. خیری، مریم (۱۳۹۵). خوانش نشانه‌شناختی نگاه در هنر نقاشی با تأکید بر نقاشی اواسط دوران صفوی و قاجار. رسالۀ دکتری پژوهش هنر. دانشگاه الزهرا تهران، دانشکدۀ هنر.
  9. رفیعی، سیدمحمد (۱۳۸۲). بررسی عوامل مؤثر بر میزان تقدیرگرایی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد علوم اجتماعی. دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکدۀ علوم اجتماعی.
  10. سانسون، مارتین (۱۳۴۶). سفرنامۀ سانسون؛ وضع کشور شاهنشاهی ایران در زمان شاه سلیمان صفوی. ترجمۀ تقی تفضلی. تهران: ابن‌سینا.
  11. سجودی، فرزان (۱۳۹۳). نشانه‌شناسی گفتمانی. سخنرانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران: ۱۰ خرداد.
  12. سودآور، ابوالعلا (۱۳۸۰). هنر دربارهای ایران. ترجمۀ ناهید محمد شمیرانی. تهران: کارنگ.
  13. سیوری، راجر (۱۳۷۲). ایران عصر صفوی. ترجمۀ کامبیز عزیزی. تهران: مرکز.
  14. طباطبایی، محمدحسین (۱۳۷۲). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمۀ محمدباقر موسوی همدانی. جلد هشتم. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  15. فوران، جان (۱۳۸۰). مقاومت شکننده؛ تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سال‌های پس از انقلاب. ترجمۀ احمد تدین. تهران: رسا.
  16. کرس، گونتر (۱۳۹۲). نشانه‌شناسی اجتماعی از نظریه تا کاربرد. ترجمۀ سجاد کبگانی و دیگران. تهران: مارلیک.
  17. مهدی‌زاده، علیرضا و بلخاری، حسن (۱۳۹۳).بررسی مضامین و نمادهای شیعی در نگاره معراج پیامبر در نسخۀ فالنامۀ تهماسبی. فصلنامۀ شیعه‌شناسی، 12(۴۶)، 25-۴۶.
  18. ون‌لیوون، تئو (۱۳۹۵). آشنایی با نشانه‌شناسی اجتماعی. ترجمۀ محسن نوبخت. تهران: علمی.
  19. نیشابوری، ابراهیم بن منصور (۱۳۹۳). قصص‌الانبیا. به اهتمام حبیب یغمایی. تهران: علمی و فرهنگی.
  20. Canby, Sh. (1999). Princes, poets & Paladins: Islamic & Indian Painting from the Collection of Princess Sadruddin Agh Khan. London: British Museum Press.
  21. Farhad, M., & Bagci, S. (2010). Falnama the book of omens. USA: Thames & Hudson.
  22. Hall, E. (1964). Silent assumptions in social communication. Disorders of Communication, 42, 41-55.
  23. Jewitt, C., & Oyama, R. (2001). Visual meaning: a social semiotic approach. Edited by Teo Van Leeuwen & Carey jewitt, London: Routledge.
  24. Kress, G., & Van Leeuwen, T. (1996). Reading images: the grammar of visual design. London:
  25. Van Leeuwen, T., & Jewitt, C. (2001). Handbook of visual analysis. London: Routledge.
  26. Van Leeuwen, T. (2005). Introducing social semiotics. London: Routledge.
  27. smithsonianstore.com