An Analysis of Banknote Motifs of Iran after the Islamic Revolution According to Reflection Approach in Sociology of the Art

Document Type : Research Paper

Authors

1 .

2 Department of Art, Faculty of Civil Engineering, Architecture and Art, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran

Abstract

The present research is devoted to the analysis of banknote motifs after the Islamic revolution scenes as part of the reflection approach in sociology of the art. This approach examines any social developments and their reflection in works of art. Accordingly, the main question is what effect the social developments after the Islamic Revolution had on the formation and variety of banknote designs and to what extent they represent these events. To achieve the goal of the research, the designs of 35 banknotes from 1979 to 2017 were examined and adapted to the social changes of the banknote printing periods. The results show that after the orders of the great founder of the Islamic Revolution to dismantle the works and symbols of Taghut, all these elements were removed from the banknotes and social changes such as the formation of constructive jihad, people's marches during the Islamic Revolution, The liberation of Khorramshahr, nuclear Iran, the growth of science and technology, as well as the borrowing of the components desired by the government from the religion of Islam have been evident in the design of Iranian banknotes after the revolution, and their reflection can be seen in these works. The present research is based on the fundamental purpose, methodological and historical, and descriptive-analytic. The method of collecting information has been the library and field practices.

Keywords


آبراهامیان، یرواند. )7531 .)تاریخ ایران نوین. ترجمه شهریار خوامیان. تهران: نشر دات.
2 .الکسااندر، ویکتوریاا. ) 7531 .)جامعاهشناسای هنرهاا. ترجماه اعظام راودراد. تهاران: فرهنگساتان
هنر.
5 .ترکاشااوند، نازبااانو. ) 7588 .)اثاار هنااری و رویکاارد بازتاااب در جامعااه شناساای هناار )مطالعااه
مااوردی: نگاااره بهاارام گااور د ر قصاار هفاات گنبااد، 875 ه.ق(. نشااریه هنرهااای زیبااا -هنرهااای
تجسمی. شماره11.
1 .جعفری، حسین. )7588 .)تاریخ مصور اسکناس. تهران: نشر همت جاودان.
3 .جهانبخش، محمدعلی. )7531 .)تحوالت اجتماعی معاصر ایران. تهران: انتشارات ساکو.
1 .حسااینزاده، محماادعلی. )7581 .)گفتمااانهااای حااا کم باار دولاات هااای بعااد از انقااالب در
جمهوری اسالمی ایران. تهران: انتشارات مرکز اسناد انقالب اسالمی.
1 .دووینیو، ژان. )7513 .)جامعهشناسی هنر. ترجمه مهدی سحابی. تهران: نشر مرکز.
8 .زمااانی فراهااانی، مجتباای. ) 7581 .)پااول، ارز و بانکااداری. ویاارایش سااوم. تهااران: انتشااارات
ترمه.
3 .زندی حقیقی، منوچهر. )7511 .)پول و بانک. چاپ دوم. تهران: انتشارات آذر.
71 .فااوزی، یحیاای. )7581 .)تحااوالت سیاساای اجتماااعی بعااد از انقااالب اسااالمی در ایااران. جلااد
دوم. تهران: چاپ و نشر عروج.
77 .قباادزاده، ناصار. )7581 .)تحلیال پدیادۀ دوم خارداد 7511 در قالاب تئاوری انقاالب جانساون.
پایاننامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی. دانشگاه شهید بهشتی.
72 .ماینر، ورنون. )7588 .)تااریخِ تااریخ هنر)سایری در تااریخ تکاوین نظریاه هنار(. ترجماة مساعود
قاسمیان. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
75( ----------- .7513 .)روزنامة اطالعات. 21 اسفندماه.
14. Irvine, M. (2011). The Work on the Street: Street Art and Visual Culture. Chapter in The
Handbook of Visual Culture, ed. Barry Sandy well and Ian Heywood. London and New
York: Berg.
15. Mitchell, W.J.T. (2002). Showing seeing: a critique of visual culture. Journal of Visual
Culture. Vol 1(2): 165-181.
16. Williams, Raymond. (1973). Base and Superstructure in Marxist Cultural Theory. New
Left Review. 82 (November/December) .