آبراهامیان، یرواند، )4898 ،)ایران بین دو انقالب، ترجمة احمد گلمحمدی و محمد ابراهیم فتاحی،
تهران: نشر نی.
0 .آبراهامیان، یرواند، )4890 ،)تاریخ ایران مدرن، ترجمة محمد ابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
8 .آقاییپور، شهرام، )4880« ،)عارف، حنجرة انقالب مشروطه )نگاهی به تأثیر انقالب مشروطه بر
موسیقی ایران(«، گنجینه اسناد، شماره 00 ،صص 010 تا 000.
1 .بوردیو، پیر، )4890 ،)تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ثالث.
0 .ترزال/ بیکر، )4880 ،)روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی )رشته علوم اجتماعی(، ترجمه هوشنگ
نایینی، تهران: نشر دانشگاه پیامنور.
0 .خوشنام، محمود، )4892 ،)از نجوای سنت تا غوغای پاپ، تهران: فرهنگ جاوید.
2 .روی، شوکر، )4881 ،)شناخت موسیقی مردمپسند، تهران: موسسه فرهنگی ماهور.
بررسیجامعهشناختیزمینههایتحولموسیقیاعتراضیدرایران...
219
8 .سپنتا، ساسان، )4809 ،)آزادیخواهی و ظلم ستیزی در موسیقی ایران )بررسی تأثیر زمینههای
اجتماعی در موسیقی ایران از عهد باستان تا کودتای 08 مرداد(، مجله ادبستان فرهنگ و هنر، جلد 0 ،
.18-10 صص
9 .شریعتی، علی، )4804 ،)حسین وارث آدم، موسسه بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی مزینانی، تهران:
شرکت انتشارات قلم.
45 .صمیم، رضا، )4890« ،)نگاهی انتقادی به پیشینة داخلی مطالة موسیقی مردمپسند؛ پژوهش پیرامون
امکان شکلگیری حوزة میانرشتهای مطالعات موسیقی مردمپسند«، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای
نمایشی و موسیقی، دوره 48 ،شماره 0 ،صص 14-18.
44 .صمیم، رضا، )4890« ،)فضای تولید موسیقی مردمپسند در ایران: پژوهشی جامعهشناختی با استفاده
از دادههای کیفی حاصل از پنج مصاحبة متمرکز، جامعهشناسی هنر و ادبیات، شماره نهم، صص 400
تا 410.
40 .عصاران، حسین، )4892 ،)واروژان،تهران: نگاه.
48 .فاطمی، ساسان، )4890 ،)پیدایش موسیقی مردمپسند در ایران؛ تأملی بر مفاهیم کالسیک، مردمی،
مردمپسند، تهران: ماهور.
41 .فاطمی، ساسان، )4880« )نگاهی گذرا به پیدایش و رشد موسیقی مردمپسند در ایران؛ از ابتدا تا سال
4802 ،»فصلنامه موسیقی ماهور، سال ششم، شماره 00 ،صص 02-14.
40 .قنبری، شهیار، )4829 ،)دریا در من، تهران: جاویدان.
40 .کریمان، سارا، )4890« ،)تبار سبکهای شخصی در موسیقی مردمپسند دهه 4805 ایران«، پایاننامه
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ.
42 .محمدی، فردین، )4898« ،)تصریح روششناسی ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو، مطالعات و
تحقیقات اجتماعی در ایران«، دوره 8 ،شماره 1 ،صص 828-892.
48 .یزدی، مسعود، )4880 ،)تکگویی فرجامین، تهران: گام نو.
1. Nooshin, L. (2008). Whose Liberation? Iranian Popular Music and the Fetishisation of
Resistance
2. Barbara, Lebrun. (2009). Protest music in France: production, identity and audiences.
3. Annie J. Randall. (2004). Music, power, and politics.
4. Nooshin, L. (2005). 'Subversion and Countersubversion: Power, Control and Meaning in
the New Iranian Pop Music. In: Randall, A. J. (Ed.), Music, power, and politics. (pp. 231-
272).
5. Mehdi Semati (2017). Sounds like Iran: On popular music of Iran, Popular Communication.
جامعهشناسیهنروادبیات،دوره21،شمارهاول،بهاروتابستان2911
219
6. Jerome L. Rodnitzky (1971). The decline of contemporary protest music, Popular Music
and Society
7. Jerome L. Rodnitzky (2004). The Evolution of the American Protest Song.
8. Adorno, Theodore. (1976/1991), Introduction to the Sociology of Music. New York:
Seabury Press.