.احمدی، بابک(1378). ساختار و تأویل متن. چاپ چهارم، تهران: مرکز.
2.اصلانی، محمدرضا(1384). بهرام صادقی؛ بازماندههای غریبی آشنا. تهران: نیلوفر.
3.باختین،میخاییل(1387).تخیل مکالمهای: جستارهایی دربارۀ رمان.ترجمۀرؤیاپورآذر، تهران: نی.
4.----------(1384).زیباییشناسی و نظریۀ رمان. ترجمۀ آذین حسینزاده، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات هنری.
5.----------(1377).«رابله و تاریخ خنده». درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات، ترجمۀ محمدجعفر پوینده، تهران: نقش جهان، صص479- 512 .
6.پاینده، حسین(1373).«ریشههای تاریخی و اجتماعی رمانتیسم».ارغنون، شمارۀ2،صص101-108.
7.تامپسون، فیلیپ(1369). گروتسک در ادبیات، ترجمۀ غلامرضا امامی،شیراز: شیوا.
8.تودوروف، تزوتان(1377).منطق گفتوگویی میخاییل باختین. ترجمۀ داریوش کریمی، تهران: مرکز.
9.----------(1373).«باختین: بزرگترین نظریهپرداز ادبیات در قرن بیستم». سودای مکالمه، خنده، آزادی: میخاییل باختین؛ ترجمۀ محمدپوینده، تهران: آرست.
10.حلبی،علیاصغر(1365).مقدمهای بر طنز و شوخطبعی درایران.تهران: مؤسسۀپیک ترجمه ونشر.
11.دزفولیان، کاظم؛ طالبی، معصومه(1389).«مقایسۀ اساطیر یونان و ایران بر پایۀ اندیشههای باختین».نشریۀ ادبیات تطبیقی دانشگاه شهیدباهنر کرمان،دورۀ جدید،سال دوم، شمارۀ3، صص97- 115.
12.دستغیب، عبدالعلی(1376).«طنز تلخ بهرام صادقی و طنز شیرین ایرج پزشکزاد». گزارش، شمارۀ 82، صص 59-63 .
13.رهنما، تورج(1372).«طنز در داستان کوتاه امروز». چیستا، شمارۀ 104و105، صص370-375 .
14.زیما، پیر.و.(1377).«جامعهشناسی رمان از دیدگاه یان وات، لوکاچ، ماشری، گلدمن، باختین». درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات، ترجمۀ محمدجعفر پوینده، تهران: نقش جهان، صص155-196.
15.سپانلو،محمدعلی(1340).نویسندگان پیشرو ایران،تهران: کتاب زمان.
16.سعیدی، سارا(1385). بازخوانی مجموعه داستانهای کوتاه «سنگر و قمقمههای خالی» اثر بهرام صادقی با تکیه بر مبانی نقد جدید. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران،دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، گروه زبان و ادبیات فارسی.
17.شربتدار، کیوان؛انصاری، شهره(1391).«گروتسک و ادبیات داستانی: بررسی مفهوم گروتسک و کاوش مصداقهای آن در داستانهای کوتاه شهریار مندنیپور»، ادبیات پارسی معاصر، سال2،شمارۀ2، صص105-121.
18.شکورزاده، ابراهیم(1367).«فرانسوا رابله؛ نویسندۀ بزرگ و شوخطبع قرن شانزدهم فرانسه». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،سال21، شمارۀ4، صص537-552.
19.صادقی، بهرام(1383). وعدۀ دیدار با جوجو جتسو. تهران: پژوهه.
20.----------(1354). سنگر و قمقمههای خالی. چاپ سوم، تهران: کتاب زمان.
21.----------(1353). ملکوت. چاپ چهارم، تهران: کتاب زمان.
22.صدر، رویا(1380).«بهرام صادقی، طنز و قمقمههای خالی». کتابماه ادبیات و فلسفه،شمارۀ44،صص58-61.
23.صنعتی، محمد(1382). «با مرگ به ستیز مرگ:بررسی روانشناختی ملکوت بهرام صادقی». تحلیلهای روانشناختی در هنر و ادبیات، چاپ دوم، تهران: مرکز.
24.غلامحسینزاده، غریبرضا؛ غلامپور، نگار(1387). میخاییل باختین. تهران: روزگار.
25.کریچلی، سیمون(1384). در باب طنز. ترجمۀ سهیل سمّی، تهران: ققنوس.
26.گلسرخی،خسرو(1377).«شناسنامهای تلخ». خون آبی بر زمین نمناک: در نقد و معرفی بهرام صادقی، به کوشش حسن محمودی، تهران: آسا، صص265-270.
27.مقدادی، بهرام؛ بوبانی، فرزاد(1382).«جویس و منطق مکالمه: رویکردی باختینی به اولیس جیمز جویس». پژوهشهای زبان خارجی، شمارۀ15،صص19-29.
28.مکاریک، ایرناریما(1390).دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر.ترجمۀ مهرانمهاجر ومحمد نبوی، چاپ چهارم، تهران: آگه.
29.موحد، عبدالحسین(1382). «طنز و خلاقیت». پژوهشهای ادبی، شمارۀ2،صص157-171.
30.مهدیپورعمرانی، روحالله(1379). مسافری غریب و حیران: نقد و بررسی گزیده داستانهای بهرام صادقی. تهران: روزگار.
31.میرعابدینی، حسن(1380). صد سال داستان نویسی ایران.(ج1و2)، چاپ دوم، تهران: چشمه.
32.نفیسی، آذر(1369)، «اندر باب نقش بازی در داستان(برداشتی از «آقای نویسنده تازهکار است» اثر بهرام صادقی)»، کلک، شمارۀ5، صص31-43.
33.نولز، رونلد(1391). شکسپیر و کارناوال پس از باختین. ترجمۀ رؤیا پورآذر، تهران: هرمس.
34.یزدی،نرگس؛ ابراهیمی،منصور(1390). «بررسی انگارههای کارناوالی در نمایشنامۀ رومئو و ژولیت از دیدگاه باختین»، نشریۀ هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی وموسیقی، شمارۀ43، صص51-57.
35.Bakhtin, Mikhail (1984). Rabelais and His World. Helene Iswolsky(Tr.) Indiana University Press.
36.Hobby, Blake. & Deboer, Zachary Robert. (2009). "Carnival Virtues: Sex, Sacrilege and the Grotesque In Nathanael West's Miss Lonelyhearts", in: The Grotesque, Infobase.