An analysis of emergence of Modern theatre Field in Constitutional era (based on Pierre Bourdieu's theory and condition of theatre in Iran between 1901 and 1921)
How the modern theater field of Iran’s Constitutionalism age is formed and organized and the theater poles of this age and appearance of sub-fields, is discussed in this study. The modern theater of Iran was formed a little before the beginning of Constitutionalism from 1901 to 1921 as a field. This process was result of change in the capital system and habitus of its actors that through innovating in the conventional styles and forms of play of this period, desired to use the modern theater as a tool to promote the public culture and political awareness of society. How the group made movement and activity, the status and position of the groups’ agents in terms of social and artistic situation, the type of their capital and habitus and their relationship with the governing political structure and the popular play pole of the age are among the most important questions of this research. In the end, we find that the modern theatre of the Constitutionalism era has a considerable distinction from the popular play of that time and is result of the cultural, social and symbolic capitals evolved from the Constitutionalism movement, a distinction that sets it in a path wholly different from the popular play of this time. This study has utilized Pierre Bourdieu's formative structuralism, in particular, the concepts of distinction, field and capital for its content analysis.
0 آبراهامیان، یرواند )0031 ،)تاریخ ایران مدرن، چاپ ششم، تهران: نشر نی 8 آرینپور، یحیی )0031 ،)از صبا تا نیما، چاپ چهارم، جلد دوم، تهران: فرانکلین 0 اسکویی، مصطفی )0072 ،)سیری در تاریخ تئاتر ایران، تهران: آناهیتا اسکویی 1 اسدزاده، داریوش )0023 ،)سیری در تاریخ تیاتر ایران قبل از اسالم تا سال 0037 شمسبی ، جامعهشناسی هنر و ادبیات، دورة 11 ،شمارة اول، بهار و تابستان 1931 010 تهران: آوردگاه هنر و اندیشه 3 بوردیو، پیر )0033 ،)تمایز )نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی(، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نشر ثالث 0 بوردیو، پیر )0030 ،)نظریۀ کن ، ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران: نشر نق و نگار 7 بیضایی، بهرام )0073 ،)نمای در ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران 2 پرست ، شهرام )0023 ،)صورتبندی میدان تولید ادببی در ایبران معاصبر ، رسبالۀ دکتبری، رشتۀ جامعهشناسی نظریبفرهنگی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران 3 پیربابایی، محمدتقی، سلطانزاده، محمد )0031 ،)مقدمهای بر صورتبندی میبدان معمباری معاصبر ایران بر اساس نظریۀ میدان بوردیو، نشریۀ هنرهای زیبا، دورۀ 81 ،شمارۀ 0 ،صص 70ب21 01 جنتی عطایی، ابوالقاسم )0000 ،)بنیاد نمای در ایران، چاپ دوم، جلد اول، تهران: نوبهار 00 جنکینز، ریچارد )0023 ،)پیر بوردیو، ترجمۀ لیال جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر نی 08 حبیبیان، ناصر )0023 ،)تماشاخانههای تهران، تهران: فراز 00 خلج، منصور )0020 ،)نمایشنامهنویسان ایرانی، تهران: اختران 01 رامین، علی )0031 ،)مبانی جامعهشناسی هنر، تهران: نشر نی 03 شریعتی، سبارا )0022 ،)تبأملی در موانبع پنهبان آمبوزش جامعبه شناسبی در هنبر ایبران، جامعهشناسی هنر و ادبیات، سال 0 ،بهار و تابستان، صص 7ب80 00 طلوعی، وحید، رضایی، محمد )0020 ،)کاربست ساختارگرایی تکبوینی در جامعبه شناسبی 07 غری پور، بهروز )0020 ،)تئاتر در ایران، تهران: انتشارات دفتر پووه های فرهنگی 02 فکوهی، ناصر )0021 ،)پیر بوردیو: پرسمان دان و روشنفکری، فصبلنامۀ علبوم اجتمباعی دانشگاه فردوسی مشهد، دورۀ 8،شمارۀ 3 ،صص 000ب010 03 فنازیان، تاجبخ )0020 ،)هنر نمای در ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران 81 گوران، هیوا )0001 ،)کوش های نافرجام )سیری در صد سال تیاتر ایران(، تهران: آگاه 80 گلبن، محمد، طالبی، فرامرز )0000 ،)روزنامه تیاتر، تهران: نشر چشمه 88 ملکپور، جمشید )0023 ،)ادبیات نمایشی در ایران، چاپ دوم، جلد دوم، تهران: توس 80 میرزاصالح، غالمحسین )0021 ،)مبذاکرات مجلبس اول )مبتن کامبل مبذاکرات نخسبتین مجلس شورای ملی توسعۀ سیاسی ایران در ورطۀ سیاست بینالملل(، تهران: مازیار 81 نصببرتی، سببیاهمزگی؛ علببی، رضببایتی، محببرم و نیکببویی، علیرضببا )0031 ،)بررسببی شهرآشوبهای درباری مسعود سعد و سنایی بر اساس نقد ساختارگرایی تکبوینی، فصبلنامۀ علمی پووهشی کاوشنامه، سال 00 ،شمارۀ 00 ،صص 02ب 32
Taalimi, A., & mahmodi bakhtiari, B. (2019). An analysis of emergence of Modern theatre Field in Constitutional era (based on Pierre Bourdieu's theory and condition of theatre in Iran between 1901 and 1921). Sociology of Art and Literature, 11(1), 89-106. doi: 10.22059/jsal.2019.282829.665761
MLA
Ahoo Taalimi; behrouz mahmodi bakhtiari. "An analysis of emergence of Modern theatre Field in Constitutional era (based on Pierre Bourdieu's theory and condition of theatre in Iran between 1901 and 1921)", Sociology of Art and Literature, 11, 1, 2019, 89-106. doi: 10.22059/jsal.2019.282829.665761
HARVARD
Taalimi, A., mahmodi bakhtiari, B. (2019). 'An analysis of emergence of Modern theatre Field in Constitutional era (based on Pierre Bourdieu's theory and condition of theatre in Iran between 1901 and 1921)', Sociology of Art and Literature, 11(1), pp. 89-106. doi: 10.22059/jsal.2019.282829.665761
VANCOUVER
Taalimi, A., mahmodi bakhtiari, B. An analysis of emergence of Modern theatre Field in Constitutional era (based on Pierre Bourdieu's theory and condition of theatre in Iran between 1901 and 1921). Sociology of Art and Literature, 2019; 11(1): 89-106. doi: 10.22059/jsal.2019.282829.665761