دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822Cultural and social perspectives in music analysisچشم اندازهای فرهنگی و اجتماعی در تحلیل موسیقی1147861010.22059/jsal.2020.78610FAپویانآزادهاستادیار، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر. تهران. ایرانJournal Article20201120The present article has been written with the aim of investigating the role of cultural and social approaches in music analysis. For this purpose, descriptive-analytical research method has been used to do it. It can be said that music is a kind of communication that has common perceptions and relationships in the context of society. In general, musicians, artists, and writers, on the one hand, and those on the other, such as listeners, viewers, and singers, form these relationships in an interactive network. From this point of view, music has two identities: one as an artistic activity. And social, as well as a production process centered on aesthetic and artistic mechanisms. Each type of music has a specific identity, which affects its social target groups. Interactions between music and society are among the topics covered in this article, as well as in the field of social and cultural studies in music. The theoretical activity of thinkers in music sociology is often related to comparative musicology and includes the search for the effects of social and cultural context on the production and consumption of music. However, the sociology of music, like ethnographic music, is not limited to ethnic and national identities.مقاله حاضر با هدف بررسی نقش رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در تحلیل موسیقی نوشته و برای این منظور از روش تحقیق توصیفی تحلیلی برای انجام آن استفاده شده است. می توان گفت که موسیقی -نوعی ارتباط است که دارای ادراکات و مناسبات مشترکی در بستر جامعه است. به طور کلی نوازندگان،<br />هنرمندان و نویسندگان از یک سو و در سوی دیگر، کسانی مانند شنوندگان، بینندگان و خوانندگان هستند که در یک شبکة تعاملی این روابط را شکل می دهند؛ از این نقطه نظر موسیقی دارای دو هویت است: یکی به عنوان فعالیت هنری و اجتماعی، و نیز به عنوان یک فرایند تولیدی با محوریت سازوکارهایزیبایی شناختی و هنری. هر نوع موسیقی ای دارای یک هویت خاص است که بر گروه های هدف اجتماعی اش تأثیر می گذارد. تأثیرات متقابل موسیقی و جامعه از جمله موضوعات مورد توجه در این مقاله و همچنین در عرصة مطالعات اجتماعی و فرهنگی در موسیقی است. فعالیت نظری متفکران در جامعه شناسی موسیقی، اغلب به موسیقی شناسی تطبیقی مرتبط است و جست وجوهای تأثیرات بافت اجتماعی و فرهنگی بر تولید و مصرف موسیقی را نیز شامل می شود. با این حال، جامعه شناسی موسیقی مانند موسیقی قوم شناسی صرفاً بر هویت قومی و ملی، محدود نمی شودhttps://jsal.ut.ac.ir/article_78610_e784a69d43136fe8580e029862198672.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822Analysis of the semantic layers of the symbol of "Octagonal Star" in the social and cultural context of Iran contemporary graphicواکاوی لایههای معنایی نماد «شمسه هشت» در بافت اجتماعی و فرهنگی ایران و نمود آن در گرافیک معاصر15437861110.22059/jsal.2020.78611FAفرزانهفرشیدنیکاستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20201004The study of art in its social context has a long history in art studies. One of the most important branches of historical art research, which has a sociological approach to art and artists, emphasizes the art analysis in the cultural context. Ervin Panofsky is one of the pioneers of this approach who provided a way to analyze the visual arts in its historical and social context by defining iconology. In this way, the meaning of each visual element is described in direct relation to cultural, social and religious roots, in three layers or three semantic levels (including pre-iconography, iconography and iconology) and finally, interprets the art works.<br />In this article, which has been done in a descriptive-analytical method with an iconological approach, the symbol of the “Octagonal Star” has been studied in a social and cultural context. The “Octagonal Star” is one of the symbols that can be seen in Iranian arts since ancient times before Islam, repeatedly. After Islam, especially during the Shiite periods, the use of this symbol has become more widespread that is not comparable to other kinds of geometrical stars in the history of Iranian art. This abundance is quite evident in Iranian contemporary art, especially graphics. In this research, the reasons of the popularity of this symbol is studied and analyzed in the context of society throughout history up to the contemporary era based on Ervin Panofsky's iconological method.بررسی هنر در بافت اجتماعیِ آن، پیشینهای طولانی در مطالعات هنر دارد. یکی از مهمترین شاخههای پژوهشِ تاریخیِ هنر که رویکردی جامعهشناختی به هنر و هنرمندان دارد، بر تحلیل هنر در متنِ زمینه فرهنگی تأکید میورزد و اروین پانوفسکی، که از سردمداران این رویکرد است، با تعریف آیکونولوژی، روشی برای تحلیل هنرهای تجسمی در بستر اجتماعی آن ارائه داد. در این شیوه، معنای هر عنصرِ بصری در رابطه مستقیم با ریشههای فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و غیره، در سه لایه یا سه سطح معنایی (شامل توصیف پیش آیکونوگرافی، تحلیل آیکونوگرافی و تفسیر آیکونولوژی) مورد خوانش قرارگرفته و از شرح به تحلیل و در نهایت، به تفسیر اثر میرسد.<br />در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد آیکونولوژی انجامگرفته، نماد «شمسۀهشت»، در بستر اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است. شمسۀهشت از جمله نمادهایی است که از دوران باستان و پیش از اسلام در هنرهای ایرانی قابل مشاهده است، اما پس از اسلام و بهویژه در دوران تشیع، استفاده از این نماد از گستردگی بیشتری برخوردارگشتهاست که قابل مقایسه با سایر شمسهها نیست که در تاریخ هنر ایران مورد استفاده قرارگرفتهاند. این فراوانی، در آثار هنریِ معاصر بهویژه گرافیک کاملاً مشهود است. در این پژوهش، دلایلِ ماندگاری این نماد در بستر اجتماع در طول تاریخ تا دوران معاصر و گستردگی استفاده از آن در گرافیک معاصر در سیر تحولوتطور معناشناختیِ آن بررسی شده و لایههای معنایی شمسۀ هشت براساس روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی مورد واکاوی قرارگرفته است.https://jsal.ut.ac.ir/article_78611_62c0ab930c1b3db402f05a8bb2e554a4.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822Mechanism of encountering with other in the play ā-yi bā kulāh ā-yi bī kulāh
Based on cultural semiotics approachسازوکار مواجهه با دیگری در نمایشنامه «آی بیکلاه، آی باکلاه» با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی45687861210.22059/jsal.2020.78612FAمجیدسرسنگیعضو هیات علمی دانشگاه تهران، دانشیار گروه ادبیات نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای
نمایشی و موسیقی.000-0001-8746-661Xصادقرشیدیعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان. استادیار گروه آموزش
هنر. تهران. ایرانفرهادامینیکارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه هنر، دانشکده سینما تئاتر. ایران. تهرانJournal Article20200919The present study that is carried out using the analytical approach of the cultural semiotics is a play that is written in the context of the modern Iranian dramatic literature and it reviews its theatrical structure in the semiotic sphere of the 14<sup>th</sup> century SH. as an intercultural phenomenon using cultural semiotics. Considering the presence of the European/Central American culture as the cultural 'Other' in the mentioned century, the ways of dealing with this 'Other' in the post-colonial space have been explained and reviewed. In the present study, the Sāedi’s approach for the cultural translation of theater from the cultural sphere of Western theater and the mechanism of encountering the diachronic and synchronic 'Others' have been studied by the analysis of the mechanism of absorption and exclusion in the play ā-yi bā kulāh ā-yi bī kulāh. The post-colonial study of this mechanism in Saedi's work indicates that the mechanism of Sāedi's confrontation with the 'Other' is a mechanism that considers the fear of the 'Other' and its danger as a presupposition and by excluding a part of the diachronic culture as the traditions and excluding the parts of the 'Other' from it, as well as excluding the dominant and formal discourse of power, suggests the confrontation with the 'Other' based on the consciousness.این پژوهش که با روش تحلیلیِ نشانهشناسی فرهنگی به انجام رسیده، یک نمایشنامة نوشته شده در فضای ادبیات نمایشی مدرن ایرانی و ساختار تئاتری آن را در سپهر نشانهای قرن 14 هجری شمسی، بهعنوان یک پدیدة بینافرهنگی با استفاده از نشانهشناسی فرهنگی، مورد بررسی قراردادهاست. با درنظرگرفتن حضور فرهنگ اروپا/آمریکا مرکز بهعنوان دیگری فرهنگی در قرن مذکور، شیوههای مواجهة با این دیگری مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش با تحلیل فرایند سازوکار جذب و طرد در نمایشنامه «آی با کلاه، آی بیکلاه»، شیوة ساعدی برای ترجمة فرهنگی تئاتر از سپهر فرهنگی تئاتر غربی و همچنین سازوکار مواجهه با دیگریهای درزمانی و هم زمانی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعة پسااستعماری این سازوکار در اثر ساعدی نشان میدهد که سازوکار مواجهة ساعدی با دیگری، سازوکاری است که هراس از دیگری و خطر آن را بهعنوان پیشفرض در نظر میگیرد و با طرد بخشی از فرهنگ درزمانی بهعنوان سنتها و طرد بخشهای دیگری از آن و همچنین طرد گفتمان غالب و رسمی قدرت، برای مقابلة با دیگری، تکیه بر آگاهی را پیشنهاد میکند.https://jsal.ut.ac.ir/article_78612_8f8104707446087607ed611ac0cc998b.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822The presence of Woman-Fruits in Wȃq and the absence of Mother(s);
Confliction or adaptation
A Feminine-centered Reading of Hay Ibn Yaqzȃn treatiseهستی زن میوه گان واق و نیستی مادر(ان)، تضاد یا تطبیق؟ (خوانشی زنانه نگر از رسالۀ حیّ بن یقظان)69907861310.22059/jsal.2020.78613FAسمیه الساداتطباطباییگروه زبان و ادبیات عربی / دانشکدۀ علوم انسانی / دانشگاه کوثر بجنوردJournal Article20200805With an analysis of condition and cause about female omission from Hay Ibn Yaqzȃn treatise, the present article is trying to show that male thought in the field of philosophy, how reproduce woman's social inferiority in its allegorical texts. By checking out women who are fruit of tree as a familiar tenet in an imaginary geography, moreover explains that geography emphasizes through woman's herbal-supposition to this social reality that in comparison to men, women are closer to the nature than to the culture. And by this sentence, reflects woman's subjugation in society. So the presence of Wȃq Woman-Fruits in the text of the above treatise is compatible to removing the female from the text and has no contradictory. Because both of them show an identical reality which is woman's subordinate.جستار پیشرو بر آن است تا با واکاوی چگونگی و چرایی حذف مؤنث از رسالۀ فلسفی - ادبی حیّ بن<br />یقظان نشان دهد که اندیشۀ مذکر، در ساحت فلسفه، چگونه فرودستی اجتماعی زن را در متون تمثیلی<br />خود بازتولید میکند. افزون بر این با وارسی زنانی که میوۀ درختاند انگارۀ نامآشنای واق در خیال –<br />جغرافیایی شرح میدهد که جغرافیای اسلامی از رهگذر گیاهانگاری زن بر این برساختۀ اجتماعی –<br />تأکید میورزد که زن، در قیاس با مرد، به طبیعت نزدیکتر است تا فرهنگ و اینگونه فرودستی او را<br />بازمینمایاند. پس حضور زنمیوهگان واق در متن رسالۀ مذکور با حذف مؤنث از آن، نه در تضاد، که<br />سراسر سازگار است؛ چرا که این هردو یک واقعیت همسان را هویدا میسازند و آن فرودستی زن است.https://jsal.ut.ac.ir/article_78613_24ff83c81ecc58b6c53587fe9bf18048.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822.بررسی جامعه شناختی زمینه های تحول موسیقی در ایران دهه 50 شمسی911267861410.22059/jsal.2020.78614FAساراشریعتیاستادیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایران. تهرانسعیدمهدوی مزدهدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20201005<strong>The main question of this dissertation is what changes are taking place in the relations of music production in Iran in the 1950s, when protest music emerged as an independent genre? The 50's is a decade known as the decade of the birth of protest music in Iran. To answer this question, using the key concepts that are important for the theoretical payment of the research, we have first defined the concept of protest music and then explained the reason for choosing the fifties as the period of this research. Protest music, which has its roots in the West and begins in the 1960s, changes relations with music production in Iran as it enters Iran. In the research methodology, Pierre Bourdieu's developmental structuralism is used, which examines the formation and development of the protest music sub-field at three levels: the level of relations within the field, the level of habits of field actors and the level of field relations with other fields. Special power field. In this research, we have tried to provide an accurate picture of the coordinates of this field to understand the relationships within it, using these three levels of analysis used by Bourdieu. The result of the research can be explained in this way that in the formation and development of the protest music sub-field in Iran in the 1950s, the way the field of power deals with music and activists active in this field plays a very fundamental factor. . Also, technological advances in recording processes are among the hardware factors influencing these developments. The basic characteristics of Iranian society as a society of protest music are also in special circumstances, and the growth of urbanization, the growth of the educated young population, as well as international political pressure on the government in some cases of human rights resulting from political repression They are all factors that shape the context of the evolution of protest music in this period.</strong>پرسش اساسی این مقاله آن است که در دهة 05 شمسی در مناسبات تولید موسیقی در ایران چه تغییراتی رخ می دهد که موسیقی اعتراضی به عنوان ژانری مستقل سر بر می آورد؟ دهة 05 دهه ای است که مشهور به دهة تولد موسیقی معترض در ایران است. برای پاسخ به این پرسش با استفاده از مفاهیم کلیدی که برای پرداخت نظری پژوهش اهمیت دارند، ابتدا به تعریف مفهوم موسیقی اعتراضی پرداخته ایم و سپس علت انتخاب دهة 05 شمسی را به عنوان بازة انجام این پژوهش شرح داده ایم. موسیقی اعتراضی که ریشه در غرب دارد و در دهة 50 میلادی آغاز می شود، هم زمان با ورود به ایران، مناسبات تولید موسیقی در ایران را نیز دچار تحولاتی می کند. در روش شناسی پژوهش از ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو استفاده شده است که تشکیل و تکوین خرده میدان موسیقی اعتراضی را در سه سطح بررسی می کند: سطح روابط درون میدان، سطح عادت واره های کنشگران میدان و سطح رابطة میدان با میادین دیگر، به ویژه میدان قدرت. در این پژوهش نیز سعی شده است با استفاده از این سه سطح تحلیل که بوردیو استفاده کرده<br />است، تصویر دقیقی از مختصات این میدان برای فهم مناسبات درون آن ارائه شود. نتیجة پژوهش را می توان به این شکل توضیح داد که در شکل گیری و تکوین خرده میدان موسیقی اعتراضی در ایران دهة 50، شیوة برخورد میدان قدرت با موسیقی و کنشگران فعال در این میدان به عنوان عاملی بسیار اساسی ایفای نقش می کند. همچنین پیشرفت های تکنولوژیک در فرآیندهای ضبط از عوامل سخت افزاری مؤثر در این تحولات است. مختصات اساسی جامعة ایران به عنوان جامعة مخاطب موسیقی اعتراضی نیز در شرایط ویژه ای قرار دارد و رشد شهرنشینی، رشد جمعیت جوان تحصیل کرده و همچنین فشارهای بین المللی سیاسی بر حکومت در برخی موارد حقوق بشری که در نتیجة خفقان سیاسی پدید آمده بود، همگی از عواملی هستند که زمینه های تحولات موسیقی اعتراضی در این دوران را شکل می دهند.https://jsal.ut.ac.ir/article_78614_77a40030af1e8c857e69e1b5fa7d63c6.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822An Analysis of Banknote Motifs of Iran after the Islamic Revolution According to Reflection Approach in Sociology of the Artتحلیل نقوش اسکناسهای ایران پس از انقلاب اسلامی بر اساس رویکرد بازتاب در جامعهشناسی هنر1281557861510.22059/jsal.2020.78615FAسیناسیدآبادیکارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. تهران. ایرانایلنازرهبرگروه هنر، دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانمحمدمعینالدینیاستادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر،، دانشگاه سوره. تهران. ایرانJournal Article20191028The present research is devoted to the analysis of banknote motifs after the Islamic revolution scenes as part of the reflection approach in sociology of the art. This approach examines any social developments and their reflection in works of art. Accordingly, the main question is what effect the social developments after the Islamic Revolution had on the formation and variety of banknote designs and to what extent they represent these events. To achieve the goal of the research, the designs of 35 banknotes from 1979 to 2017 were examined and adapted to the social changes of the banknote printing periods. The results show that after the orders of the great founder of the Islamic Revolution to dismantle the works and symbols of Taghut, all these elements were removed from the banknotes and social changes such as the formation of constructive jihad, people's marches during the Islamic Revolution, The liberation of Khorramshahr, nuclear Iran, the growth of science and technology, as well as the borrowing of the components desired by the government from the religion of Islam have been evident in the design of Iranian banknotes after the revolution, and their reflection can be seen in these works. The present research is based on the fundamental purpose, methodological and historical, and descriptive-analytic. The method of collecting information has been the library and field practices.پژوهش حاضر به تحلیل نقوش اسکناسهای پس از انقلاب اسلامی بر اساس رویکرد بازتاب در جامعه شناسی هنر اختصاص یافته است. این رویکرد به بررسی هرگونه تحولات اجتماعی و بازتاب آنها در آثار هنری می پردازد. بر این اساس، مسئله اصلی این است که تحولات اجتماعی پس از انقلاب اسلامی چه تأثیری بر شکلگیری و تنوع نقوش اسکناسها داشته و تا چه اندازه بازنماییکننده این اتفاقات است. برای دستیابی به هدف پژوهش، نقوش 35دد اسکناس از سال 1357 تا 1369 بررسی قرار گرفت و با تحولات اجتماعی دورههای چاپ اسکناسها تطبیق داده شد. نتایج نشان میدهد که پس از دستورات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر برچیده شدن آثار و نمادهای طاغوت، تمامی این عناصر از اسکناسها حذف شده و تحولات اجتماعی از جمله تشکیل جهاد سازندگی، راهپیماییهای مردم در زمان انقلاب اسلامی، آزادسازی خرمشهر، ایران هستهای، رشد علم و فناوری و نیز وامگرفتن مؤلفههای مورد نظر دولت از مذهب و دین اسلام در طراحی نقوش اسکناسهای ایران پس ازانقلاب مشهود بوده است و بازتاب آنها در این آثار دیده میشود. پژوهش حاضر بر اساس هدف بنیادی، و از نظر روش و ماهیت، تاریخی و توصیفی تحلیلی است. روش جمعآوری اطلاعات به شیوه -<br />کتابخانهای و میدانی بوده است.https://jsal.ut.ac.ir/article_78615_76834cf66cf83266b3397c87667dde10.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822The social semiotics of the Hariri authorities, based on Pierre Giroux's theoryنشانه شناسیِ اجتماعیِ مقامات حریری باتکیه بر نظریه پی یرگیرو1571777861610.22059/jsal.2020.78616FAنعیمعموریدانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید چمران اهواز.اهواز.ایرانپروینخلیلیدانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایرانJournal Article20190713Semiotics, as a research method in understanding the meanings, studies and analyzes the signs and their meanings. In this sense, social phenomena are not meaningful in themselves, but are embedded in a network of meanings and have a cultural context. Hariri (446-516 AH) is a pioneer of authority in Arabic literature. Pierre Giroux considers social signs as two types of identity and social customs. The present study has attempted to study the social cues in twenty elementary Hariri's empires based on the semiotic method, based on Pierre Giroux's theory. The findings of the study indicate that social semiotics has evolved into two categories of identity and social customs and has been reflected in various forms in terms of factors such as food, clothing, clothing, environment and moods, and so on. It expresses a variety of signs and attention to the socio-cultural conditions of society's dominant environment, as well as factors such as: the class divide between the upper and lower classes in food and clothing, the occupation, the cultural interplay between the persons of society by the characters in the stories. Paying attention to religious-belief aspects, reflecting social events and problems, applying signs of places, names, and titles to the topics discussed in Hariri officials have reflected. Research Methodology My descriptive analysis.نشانهشناسی بهعنوان روش پژوهش در شناخت دلالتها، به بررسی و تحلیل نشانهها و درک معانی نهفته در آنها میپردازد. از این لحاظ پدیدههای اجتماعی بهخودیخود معنا پیدا نمیکنند، بلکه در درون شبکهای از معانی قرار گرفته و دارای چارچوبی فرهنگی هستند. حریری (446-516 هـ) یکی از پیشگامان مقامات در ادبیات عرب است. پییر گیرو نشانههای اجتماعی را دو نوع نشانههای هویت و آداب معاشرت میداند. پژوهش حاضر کوشیده است تا باتکیهبر روش نشانهشناسی بهبررسی نشانههای اجتماعی در بیست مقامه ابتدایی حریری باتکیهبر نظریه پییر گیرو بپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نشانهشناسی اجتماعی در دو مقولۀ هویت و آداب معاشرت بروز یافته و درقالب عواملی چون خوراک، پوشاک، لباس، اطوار و حالات، لحن کلام و... به اشکال گوناگون بازتاب یافته و بیانگر تنوع نشانهها و توجه حریری به اوضاع اجتماعی- فرهنگی محیط حاکم بر جامعه است؛ همچنین عواملی چون اختلاف طبقاتی بین اقشار فرادست و فرودست در خوراک و پوشاک، شغل، تقابل فرهنگی بین اشخاص جامعه بهوسیلۀ شخصیتهای داستانها، توجه به جنبههای دینی-اعتقادی، بازتاب حوادث و مشکلات اجتماعی، بهکارگیری نشانههای مکانها، نامها و القاب از مباحثی است که در مقامات حریری بازتاب یافته است.https://jsal.ut.ac.ir/article_78616_4188328aa5fd6b4d96b1d84967091abb.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822Heterogeneous Gaining Experiment in the Context of Agreement: Professional Socialization Process of Non-academic Theater Actors and Actresses in the City of Tehran« تجربهاندوزی ناهمگون در بستر موافق »: فرایند جامعهپذیری حرفهای در بین بازیگرانِ غیرآکادمیکِ تئاتر در شهر تهران1801967861710.22059/jsal.2020.78617FAامینصبوریکارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی. تهران. ایرانقربانعلیسبکتکینریزیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی. تهران. ایرانJournal Article20200225Socialization in professional groups is one of different types of sociability which refers to the process of learning roles, values, norms and skills related to profession or a social group. The aim of this study is to discover the professional socialization process of non-academic theater actors in the city of Tehran as a professional team. It also attempts to recognize the process through which a novice actor becomes a professional team member. Achieving this goal is followed through understanding "The story of becoming an actor" of interviewees under conducting Grounded Theory. Of all conditional/contextual categories, "the context of agreement" as core abstraction and among procedural/interactive categories, "experimenting heterogeneous" as a core category are employed. From the combination of these two categories, the ultimate central category was obtained: “Gaining experiment in the context of heterogeneous agreement”. This category represents a non-coherent and non-intended socialization which shows a falling and rising action towards professionalization. This process mainly happens through scattered experiences gained from more experienced people who appear on the way of non-academic casts. جامعهپذیری در گروههای حرفهای یکی از انواع جامعهپذیری است که به فرایند یادگیری نقشها، ارزشها، هنجارها و مهارتهای مربوط به حرفه یا گروه اجتماعی اشاره دارد. هدف این مطالعه، کشف فرایند جامعهپذیری حرفهای در بین بازیگران غیرآکادمیکِ تئاتر در شهر تهران، بهمثابه یک گروه حرفهای است؛ کشف و شناسایی فرایندهایی که طی آن، فرد مبتدی، به عضوِ حرفهایِ گروهِ بازیگرانِ تئاتر تبدیل میشود. تحقق این هدف از طریق فهم و شناسایی «داستان بازیگر شدن» مصاحبهشوندگان تحت هدایتِ روشِ گرانددتئوری دنبال شده است. از مجموعةمقولات بستری/شرایطی، «بستر موافق» بهعنوان مقولةهسته انتزاع، و از میان مقولات فرایندی/تعاملی، مقولة«تجربهاندوزی ناهمگون» بهعنوان مقوله هسته انتخاب شد. از ترکیب این دو مقوله، مقولةمرکزی نهایی به دست آمد: «تجربهاندوزی ناهمگون در بستر موافق». این مقوله نمایانگر یک جامعهپذیری غیرمنسجم و غیرنیتمند است که یک حرکت اُفتانوخیزان تا حرفهایشدن را نشان میدهد. عملکرد این فرایند عمدتاً از طریق یادگیریهای پراکنده از دانش و مهارتِ افراد باتجربهتر، و مواجهه با پدیدههای حاوی ظرفیت آموزشی است که بر سر راه بازیگران غیرآکادمیک قرار گرفته است.https://jsal.ut.ac.ir/article_78617_8e2469e60f66b0acc9858c71f80386d7.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822The element of Utopia Society in SHAMLOO Poetry: A comparative look at some of the views of FARABI and Thomas Mooreمؤلفههای جامعۀ آرمانشهر در شعر شاملو: با نگاهی تطبیقی به برخی از آرای فارابی و تاس مور1972197861810.22059/jsal.2020.78618FAصدیقهعلیپوردانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر. کرمان. ایران )نویسنده مسئول(محبوبهراحی زادهکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارس ی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20201120Every human being lives with his ideals and aspirations. And that's the pointIt keeps hope alive. And it sustains life.Because the contemporary world is full of Concerns that lead the human soul to emptiness and depressionso thinking about the utopia canit is an escape from pain and a cure for despair. Poets have always been among those who present this thought well in their poetry. Shamloo, one of the contemporary poets who was a militant poet and suffered from social pain, dreamed of an ideal society.And his poem represents his dream.He is to describe his favorite society and achieve a global structureHe has paid attention to utopian theorists in the East and the West, such as Farabi and Thomas Moore. According to the study of this study, the most important ideological characteristics include the desire for happiness for human beings, the hope of saving society and the improvement of human relations with nature, man and God.Also, the structure of his utopian society consists of citizens whothey are aware of human knowledge and care about ethics and social security, Ownership has a public aspect to itand society is a healthy platform for the realization of justice and freedom.هر انسانی با آرمانها و آرزوهایش زندگی میکند و در واقع همین نکته است که امید را زنده نگه میدارد و زندگی را تداوم میبخشد. از آنجا که دنیای معاصر پر است از دغدغههایی که روح انسان را به پوچی و افسردگی سوق میدهد؛ لذا تفکر درباره آرمانشهر، میتواند التیامی بر دردها و نومیدیها باشد. شاعران همواره جزء کسانی بودهاند که این تفکر را در شعرشان بهخوبی ارائه کردهاند. شاملو، شاعر معاصر ایران، شاعری مبارز که درد اجتماعی، رؤیای جامعه آرمانی را در سر میپرورانده و شعرش نمایانگر رؤیای اوست. او برای توصیف جامع دلخواهش و بهدستدادن ساختاری جهانی، به نظریهپردازان آرمانشهری شرق و غرب؛ چون فارابی توجه داشته است. بنابر مطالعه این پژوهش، مهمترین شاخصههای ایدئولوژیکی شاملو، سعادتخواهی برای بشر، امید به نجات اجتماع و بهبود روابط انسانی با طبیعت، انسان و خداست. همچنین ساختار جامعه آرمانشهری او متشکل از شهروندانی است که عقلانیت دارند و به اخلاق و امنیت اجتماعی اهمیت میدهند. مالکیت در آن جنبه عمومی و همگانی دارد و جامعه، بستری سالم برای تحقق عدالت و آزادی است.https://jsal.ut.ac.ir/article_78618_a36b6cf04ea2c4b2737e74d3814f40c9.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822The Cinema, Neoliberalism and lower class: Sociological analysis of the movie "I, Daniel Blake"سینما، نئولیبرالیسم و طبقات فرودست: تحلیل اجتماعی فیلم «من، دنیل بلیک» اثر کن لوچ2222457861910.22059/jsal.2020.78619FAمحسنماندگاریکارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایرانJournal Article20201016English Ken Loach's film "I, Daniel Blake" is an English leftist filmmaker who won the Cannes Gold Palm prize. In this film, Ken Loach, while criticizing the eroding bureaucracy of the British social service system, deals with something larger than the administrative bureaucracy; he challenges neoliberalism in a highly poignant, influential political drama. In this study, we attempted to analyze social theories using the film's sociological theories, the last made by Loch. This paper, using two common approaches to film social analysis (reflection and shaping), shows that the film "I, Daniel Blake" is not an accurate "reflection" of British society and has some scribbles, but Ken Loch is aiming at "shaping" public opinion. His main focus was making this film successful. It has also been explained by the theory of "social realism" that, although the film is not an accurate reflection of the filmmaker's intended community, why the film's main character is believable to the viewer, and "I, Daniel Blake," has received critical acclaim. Has it been?فیلم «من، دنیل بلیک» اثر کن لوچ، فیلمساز چپگرای انگلیسی است که نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرده است. کن لوچ در این فیلم، اگرچه بوروکراسی فرسایشی نظام خدمات اجتماعی بریتانیا را به نقد میکشد اما به چیزی بیشتر از بوروکراسی اداری میپردازد؛ او با زبانی بسیار گزنده، در قالب درامی سیاسی و تأثیرگذار، نئولیبرالیسم را به چالش میکشد. در این مطالعه، با استفاده از مفاهیم نئولیبرالیسم و شهروندی، به تحلیل نشانهشناختی آخرین ساخته کن لوچ میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که فیلم «من، دنیل بلیک» اگرچه بهصورتی اغراق آمیز رنج و محنت طبقه کارگر و فرودست جامعه را در برابر دولتی بیرحم بهتصویر میکشد و «بازتاب» دقیقی از جامعه بریتانیا نیست و کژتابیهایی دارد اما کن لوچ در «شکلدهی» افکار عمومی که هدف اصلی او از ساخت این فیلم بوده موفق است. در این تحقیق از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده است.https://jsal.ut.ac.ir/article_78619_39093bdf87d06db1e5837338a9f8ac6e.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822A Narrative Inquiry about Persian Gardens from Travel Literature and Journals’ Point of View
Case Study: Tehran Gardens in the Qajar Periodجستاری روایتپژوهانه پیرامون باغ ایرانی از نظرگاه متون و سفرنامهها (نمونه موردی: باغهای تهران در دوره قاجار)2472807862010.22059/jsal.2020.78620FAعلیاعطادانشجوی دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات. تهران. ایرانایرجاعتصاماستاد و عضو هیأت علمی گروه معماری، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانآزادهشاهچراغیدانشیار و عضو هیأت علمی گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200920Travel literature is among valuable and first-hand historical sources of every society that can serve research. During the Qajar era, which is a significant cultural, social and political periods and a turning point in Iran’s history, many travelers visited the country. After returning to their homelands, many of them wrote their journey memories. Apart from some content or methodological shortcomings, these written memories are valid historical documents that narrate Iranians’ traditions, lifestyle, social conditions, and administrative organization. The present research study seeks to investigate the narrative concept of “garden” from the perspective of Qajar texts and travelogues. It attempts to answer the following question: Is it possible to form the concept of “garden” through investigating narratives of Qajar travelogues and texts? The present study is qualitative in nature and historical-interpretive in purpose to figure out phenomena based on the meanings that people attach to them. The research strategy is narrative enquiry and in terms of form, the study can be classified as oral history. Results suggest that travelers’ views on “garden” can be classified into three forms of narratives: residential garden narrative, governmental gardens narratives, and recreational gardens narrative. The majority of historical documents pertain to the reign of Nasereddin Shah, while no travelogue was found from Mozafareddin Shah. Equally shared and found among all narratives is the importance of garden in that historical period. Most travelogues and texts confirm that during the Qajar era two thirds of Tehran comprised of large gardens that were mainly emphasis on Golestan Garden.عصر قاجار یکی از ادوار مهم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و از نقاط عطف تاریخی است که سیاحان زیادی را روانه ایران کرد. بسیاری از آنها پس از بازگشت به کشورهای خویش، به نگارش خاطرات سفر همت گماشتند که صرفنظر از کاستیهای محتوایی یا روشی، از اسناد معتبر تاریخی بهحساب میآیند و تصویری از وضعیت آن زمان روایت میکنند. سفرنامهها از مهمترین اسناد تاریخ هر جامعه و از منابع دست اول پژوهش بهشمار میروند. هدف از این پژوهش، واکاوی روایتپژوهانة مفهوم «باغ» از نظرگاه متون و سفرنامههای دورة قاجار است و سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که «آیا میتوان با واکاوی روایتها در سفرنامهها و متون دورة قاجار، مفهوم "باغ" را صورتبندی کرد؟». این تحقیق به لحاظ «ماهیت پژوهش»، از گونه تحقیقات «کیفی» و بهلحاظ قصد از پژوهش، «تاریخی-تفسیری» است که به فهم پدیدهها بر اساس معانی که آدمیان برای آنها به وجود آوردهاند، میپردازد. راهبرد پژوهش، «روایتپژوهی» و از نظر دید شکلی، «تاریخ شفاهی» است. نتایج نشان میدهد که دیدگاه اغلب سفرنامهنویسان پیرامون مفهوم «باغ» را میتوان در سه صورت روایتگری دستهبندی کرد: «روایت باغهای اقامتی»، «روایت باغهای حکومتی» و «روایت باغهای تفرجگاهی». بیشترین اسناد تاریخی - روایی مربوط به دورة ناصرالدینشاه است و از دوران سلطنت مظفرالدینشاه، سفرنامهای یافت نشد. آنچه در میان همه روایتها مشترک است، اهمیت باغ در این دوره تاریخی است، چرا که اکثر متون بر این امر تأکید دارند که حدود دوسوم مساحت شهر تهران در دوره قاجار را باغهای بسیار بزرگ تشکیل داده و بیشترین تأکیدِ سفرنامهها بر باغ گلستان بوده است.https://jsal.ut.ac.ir/article_78620_172f4345b361e7a7d8249db81646ea69.pdfدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانجامعه شناسی هنر و ادبیات2538-504612120200822The aspect of main character in the short stories of Gholam Hossein Saediنمود شخصیت اصلی در داستانهای کوتاه غلامحسین ساعدی : (با تکیه بر ساختگرایی تکوینی گلدمن)2823067862110.22059/jsal.2020.78621FAپریوشمیرزاییاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد. ایرانامینبنی طالبیگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانJournal Article20190830This research peruses the main characters of the three story collections of "Shab neshini Ba shokoh", "Azadaran Bayal" and "Dandil" by Gholamhossein Saedi, based on the formative constructivism approach. The characteristics of main characters would be identified and analyzed considering the social and cultural conditions. This study indicates that there is an equivalence relationship between social events and the author's characterization. The author's collective awareness and worldview as a writer, psychiatrist and intellectual has caused the imaginary world of his stories to be full of characters, each of whom is a manifestation of social problems and shortcomings. The characteristics of the main characters in these three series of stories - which published right after The white revolution or the revolution of the king and abolition of the landlord-slave regime, reflect cultural and social issues.Issues such as lonely, psychotic, passive, and problematic characters in Saedi's stories point to problems caused by the lack of growth and dynamism of society. The contrast of tradition and modernity, poverty, illiteracy, authoritarian culture, and inefficient administrative structure are the most important factors that have influenced the Saedi's story characters.این پژوهش باتکیهبر شیوه ساختگرایی تکوینی به بررسی شخصیتهای اصلی سه مجموعه داستان «شبنشینی با شکوه»، «عزادارن بیل» و «دندیل» نوشته غلامحسین ساعدی میپردازد و ویژگیهای شخصیتهای اصلی داستانهای او شناسایی و باتوجهبه شرایط اجتماعی و فرهنگی زمان نگارش آثار تحلیل میشود. این بررسی نشان میدهد رابطه همارزی میان وقایع اجتماعی روزگار نویسنده و شخصیتپردازی او وجود دارد. آگاهی جمعی نویسنده و جهانبینی او بهعنوان نویسنده، روانپزشک و روشنفکر موجب گردیده دنیای خیالی داستانهایش مملو از شخصیتهایی باشد که هریک نمودی از معضلات و کاستیهای اجتماعی هستند. ویژگیهای شخصیتهای اصلی این سه مجموعه داستان، که مدت کوتاهی پس از انجام اصلاحات ارضی و انقلاب سفید در دوران پهلوی منتشر شدهاند، بازتابنده مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی است. شخصیتهای تنها، روانپریش، منفعل و مسئلهدار داستانهای ساعدی از مشکلات ناشی از عدم رشد و پویایی اجتماع حکایت دارد. تقابل سنت و مدرنیته، فقر، بیسوادی، فرهنگ استبدادی و ساختار اداری ناکارآمد از مهمترین مؤلفههایی هستند که بر شخصیتپردازی ساعدی تأثیر گذاشتهاند.https://jsal.ut.ac.ir/article_78621_fafce278b072df060aa26497aaad2d8b.pdf