TY - JOUR ID - 68176 TI - بازتاب دگرگونیِ گفتمانی طبقه ی متوسط ایران در فیلم های اصغر فرهادی JO - جامعه شناسی هنر و ادبیات JA - JSAL LA - fa SN - 2538-5046 AU - شیخ مهدی, علی AU - مقدس, ارسلان AD - هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 2 SP - 47 EP - 82 KW - تحلیل گفتمان انتقادی KW - نورمن فرکلاف KW - اصغر فرهادی KW - طبقه متوسط ایران KW - چهارشنبه سوری KW - درباره الی KW - جدایی نادر از سیمین DO - 10.22059/jsal.2018.234328.665508 N2 - این مقاله با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی و براساس نظریات نورمن فرکلاف به تحلیل جایگاه طبقاتی شخصیت‌های فیلم‌های چهارشنبه سوری (1384)، درباره‌ی الی (1387) و جدایی نادر از سیمین (1389) می‌پردازد. بازنمایی جایگاه طبقاتی شخصیت‌ها بر مبنای الگوی کلان اقتصاد سیاسی و بر اساس نظریات اریک اولین رایت در زمان تولید و مصرف این فیلم‌ها صورت گرفته است. مناسبات قدرت در ساختار اجتماع و اقدامات مربوط به توسعه‌ی کشور ایران به شکاف طبقاتی منجر شد و نتیجه‌ی آن، نابرابری بهره‌مندی از امکانات رفاهی دربازه‌ی زمانی تولید و نمایش فیلم‌های مورد بررسی است که بازنمایی آن را در فیلم‌های یادشده شاهدیم. پس از بیان تمایز میان طبقه‌ی متوسط و حاشیه‌نشینان بر مبنای مالکیت بر ابزار تولید، تخصص و مدیریت، با روش تحلیل گفتمان انتقادی با تکیه بر روابط نابرابر قدرت از طریق امور ایدئولوژیک، چنین نتیجه‌ای حاصل شده‌است که نحوه‌ی بازنمایی شخصیت‌های فیلم‌های مذکور، بازتولیدی از گفتمان ایدئولوژیک غالب است و در تقابل با حاشیه‌نشینان جامعه قرار داشته و آنان را به مثابه تهدید برای خویش می‌داند. UR - https://jsal.ut.ac.ir/article_68176.html L1 - https://jsal.ut.ac.ir/article_68176_eac73ba623e4120b31913621f912505e.pdf ER -