TY - JOUR ID - 58974 TI - مصرفِ هنری JO - جامعه شناسی هنر و ادبیات JA - JSAL LA - fa SN - 2538-5046 AU - خلیلی, حسین AU - منتظرقائم, مهدی AD - کارشناس ارشد اقتصاد هنر، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) مشهد AD - دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 1 SP - 163 EP - 186 KW - انگیزش KW - شهر یاسوج KW - عرضه‏گاه‏های هنری KW - کالاهای هنری KW - مصرف‏کننده KW - مصرفِ هنری DO - 10.22059/jsal.2016.58974 N2 - آنچه در پژوهشِ حاضر به آن پرداخته شده انگیزش مصرف‏ کنندگان کالاهای هنری در عرضه‏ گاه‏ های هنری است. این مطالعه، به‏ لحاظِ روش‏ شناختی، دارای روشِ تحقیقِ کیفی، جمع‏آوری داده ‏ها از طریقِ روشِ میدانی، و مصاحبة عمقی است. شمار نمونه‏ های تحقیق چهل نفر بود: بیست مرد و بیست زن با فاصلة سنّیِ بیست‌و‌دو تا چهل‌وهشت‌ساله. مدت‏زمانِ کل مصاحبه‏ های انجام‌یافته بیش از بیست‌‌و‌سه ساعت بود. این مصاحبه‌ها در محلِ عرضه‏ گاه‏ های هنری موردِ نظر تحقیق (دو گالری و سه فروشگاهِ هنری در شهر یاسوج) طی یک هفته به انجام رسید. یافته ‏های تحقیق حاکی از آن است که مهم‏ترین انگیزش ‏های مصرفِ هنری در عرضه‌گاه‏های هنری شهرِ یاسوج تحتِ تأثیر و مربوط به این مجموعه عوامل است: عوامل خانوادگی؛ عوامل تربیتی و آموزشی؛ عامل لذت (زیبایی‏شناختی، روان‏شناختی، و تفریحی)؛ عوامل اجتماعی و فرهنگی؛ عوامل رسانه‏ ای؛ عوامل اقتصادی؛ عوامل عرضة هنری؛ و نیز متغیرهای سن و جنسیت. همچنین، به‌رغم ویژگی‏های بوم‏ شناختی فرهنگی‌ـ اجتماعی خاص شهر یاسوج، که انتظار می‏ رفت در پارامترهای انگیزشی و سلایق مصرفی آنان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد، به ‏نظر می‏ رسد مردم این شهر نیز، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، از مکانیزم مصرفی فراگیر و همسان (متأثر از پایتخت و مکانیزم‏ های رسانه‏ا ی‌ـ جهانی) پیروی می‏ کنند. UR - https://jsal.ut.ac.ir/article_58974.html L1 - https://jsal.ut.ac.ir/article_58974_789b6bc8c7a6453fd415875645d44faa.pdf ER -