TY - JOUR ID - 54244 TI - بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم به همین سادگی JO - جامعه شناسی هنر و ادبیات JA - JSAL LA - fa SN - 2538-5046 AU - راودراد, اعظم AU - سلطانی, سیدعلی اصغر AU - سوزن کار, مرجانه AD - استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشگاه باقرالعلوم AD - کارشناس‌ارشد پژوهش هنر، دانشکدة هنر و معماری دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 2 SP - 213 EP - 238 KW - سنت KW - فیلم‌های خانوادگی سینمای ایران KW - مدرنیته KW - نشانه‌شناسی گفتمانی KW - نظریۀ گفتمان لاکلا و موف DO - 10.22059/jsal.2014.54244 N2 - بنا به گفتۀ محققان، در یکی دو دهۀ اخیر در پی گسترش وسایل ارتباط جمعی و آشنایی هر چه بیشتر جوانان با مظاهر زندگی مدرن، تأثیرات مدرنیته بیش از همه در نهاد خانواده ظهور پیدا کرده است. این مقاله برآن است تا دریابد برخورد سنت و مدرنیته چه تأثیری بر جامعه و مهم‌ترین نهاد آن یعنی خانواده داشته و این تأثیرات چگونه در فیلم‌های خانوادگی سینمای ایران بازنمایی شده است. به این منظور فیلم به همین سادگی ساختۀ رضا میرکریمی (1386) برای مطالعۀ موردی انتخاب شد. براساس نظریۀ گفتمان لاکلا و موف و به روش نشانه‌شناسی گفتمانی، همچنین با استناد به مطالعات نظری پژوهش تحلیل انجام شده است. نتیجۀ به‌دست آمده این بود که نخست، در فیلم‌های خانوادگی سینمای ایران، اختلافات خانوادگی و تفاوت دیدگاه‌های اعضای خانواده در قالب تقابل دو گفتمان سنت و مدرنیته بازنمایی شده است. دوم، با مطالعۀ فیلم‌های سینمایی به مثابة محصولات فرهنگی جامعه، می‌توان به شناخت بهتری نسبت به دغدغه‌های اجتماعی از جمله چالش‌های خانوادۀ ایرانی رسید. UR - https://jsal.ut.ac.ir/article_54244.html L1 - https://jsal.ut.ac.ir/article_54244_6304f66c69a63a8afc4a39bde9affdfe.pdf ER -