TY - JOUR ID - 23399 TI - تحلیل اجتماعی آثار کمال‎الملک در میدان نقاشی ایران JO - جامعه شناسی هنر و ادبیات JA - JSAL LA - fa SN - 2538-5046 AU - پرستش, شهرام AU - محمدی نژاد, مرجان AD - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، استادیار گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - دانشگاه علم و فرهنگ، کارشناس ارشد پژوهش هنر Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 2 IS - 1 SP - 103 EP - 134 KW - ساختگرایی تکوینی KW - قطب مستقل KW - قطب وابسته KW - کمال‎الملک KW - واژگان اصلی: میدان تولید نقاشی DO - N2 - چکیده کمال‎الملک در طرد سنت‎های کهن نقاشی ایران و تعریف معنای تازة نقاش و حرفة نقاشی از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است. در این نوشتار، با بهره‎گیری از مبانی نظری جامعه‎شناسی هنر بوردیو و روش ساختگرایی تکوینی او به تبیین زندگی و آثار کمال‎الملک پرداخته‌ایم. در این زمینه، شکل‎گیری میدان تولید نقاشی در ایران و چگونگی ارتباط آن با میدان قدرت را مدنظر قراردادیم. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، در حوالی انقلاب مشروطه، رفته‌رفته سنخستین نشانه‎های شکل‎گیری میدان تولید نقاشی در ایران ظاهر شد. کمال الملک سرآمد نقاشان منصوب به قطب مستقل در میدان تولید نقاشی در ایران است. UR - https://jsal.ut.ac.ir/article_23399.html L1 - https://jsal.ut.ac.ir/article_23399_6296846202a46889c3ce2a70c6e23da5.pdf ER -