ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه صورتبندی مؤلفههای آثار نقاشی زنان در ایران در دهههای 1370 و 1380
هدف از این پژوهش شناخت مؤلفه های نقاشی زنان در دهه های 1370 و 1380 است. بیشک، گشایش فضای هنری برای فعالیتِ زنان و افزایش شمار زنان نقاش میدانی برای شناسایی این فضا فراهم می آوَرد. در این پژوهش، از نظریة جیمز پل جی و روش تحلیل متن او استفاده شد. جامعة آماری شامل دَه زن نقاش معاصر است: پنج هنرمند از فعالان دهۀ 1370 و پنج هنرمند از دهۀ 1380. از هر هنرمند دَه اثر، بر اساس روش تحلیل متن، برگزیده و تحلیل شد. بر اساس داده ها و نتایج این پژوهش، آثارِ این نقاشان معاصر ایرانی تقریباً دارای مؤلفههای مشترکی است؛ این مؤلفهها از تجربیات همسان زنان هنرمند در جامعۀ ایرانی سرچشمه میگیرد.
https://jsal.ut.ac.ir/article_58967_832c3c4c7480f6cababafbadd691f26f.pdf
2016-03-20
1
28
10.22059/jsal.2016.58967
زنان نقاش معاصر
صورتبندی و مؤلفهها
فضای هنر معاصر
نقاشی زنان
نقاشی معاصر ایران
جواد
علیمحمدی اردکانی
jalimohammadi@yahoo.com
1
استادیار دانشکدة هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ
AUTHOR
مرجان
ادراکی
marjan_edraki@yahoo.com
2
کارشناسارشد پژوهش هنر
LEAD_AUTHOR
ادراکی، مرجان (1392). «تحلیل ساختاری آثار نقاشان زن دهههای 1370 و 1380 ﻫ. ش ایران (مطالعة موردی مسئلة جنسیت)»، رسالة کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و فرهنگ.
1
اسکولز، رابرت (1379). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: آگه.
2
حاجیطاهری، دامونا (1390). «نسل رویکردهای زنانه در هنر معاصر ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکدة هنر و معماری.
3
حسینی، یاسمن (1380). «نقاشی معاصر ایران و معرفی چند نقاش جوان زن ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکدة هنر و معماری.
4
حجازی، بنفشه (1385). تاریخ هیچکس: بررسی جایگاه زن ایرانی در عصر افشاریه و زندیه، تهران: قصیدهسرا.
5
راودراد، اعظم، مریدی، محمدرضا و تقیزادگان، معصومه (1389). «تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران»، زن در توسعه و سیاست، ش 28.
6
رجبی، محمدحسن (1374). مشاهیر زنان ایرانی و پارسیگوی از آغاز تا مشروطه، تهران: سروش.
7
شریعتی مزینانی، سارا و مدرس صادقی، مریم (1390). «بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، ش 2.
8
عزیز، مونا (1390). «رابطة نقاشی و ساختار اجتماعی در ایران معاصر (1340 ـ 1384)»، پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة پژوهش هنر، دانشگاه علم و فرهنگ، گروه پژوهش هنر.
9
فشنگچی، مینا (1384). «تأثیر فمینیسم بر هنرهای تجسمی»، تندیس، ش 53.
10
گری، بازل و دیگران (1376). سیر تاریخ نقاشی ایرانی، تهران: امیرکبیر.
11
گودرزی، مصطفی (1377). «درآمدی بر نقاشی معاصر ایران»، هنرهای تجسمی، ش 2.
12
مریدی، محمدرضا (1388). «نقاشی زنان؛ نقاشی زنانه (مقایسة بهکارگیری شگردهای بصری و سبکهای هنری در نقاشی زنان و مردان)»، پژوهش زنان، دورة 7.
13
مشکزاد، پریدخت (1384). «نقد و بررسی آثار نقاشان زن ایرانی معاصر (با رویکرد فمینیستی)»، پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة پژوهش هنر، دانشگاه تهران، دانشکدة هنرهای زیبا.
14
واعظنیا، پانتهآ (1382). «نقش زنان در نقاشی امروز ایران»، عروس هنر، ش 21.
15
Gee, J. P. (2011). How to do discourse analyses, New York and London: Routledge.
16
ــــــــــ(2001). “Reading as situated language: A sociocognitive perspective”, Journal of Adolescent & Adult Literacy, 44, 714-725.
17
ــــــــــ(1989). “Literacy, discourse, and linguistics: Introduction”, Journal of Education, 171, 5-17.
18
ــــــــــ(1993). “Critical literacy/socially perceptive literacy: A study of language in action”, Australian Journal of Language and Literacy, (16): 333-355.
19
ORIGINAL_ARTICLE
خوانشِ بارتی از بازسازی مرگ ناموران تاریخ معاصر ایران
از آنجا که یکی از مؤلفه های مهمِ هویتِ مردمان یک کشورْ تاریخ مشترک آنان است، لزوم توجه به تاریخ و حفظ آن به صورت شفاهی و کتبی اهمیتی دوچندان مییابد؛ در غیر این صورت، با گذر زمان، بهتدریج فاصلة میان نسل ها آنقدر افزایش مییابد که اشتباهات پیشین تکرار خواهد شد. از سوی دیگر، در جامع های که ثبتِ تصویری رخدادهایِ تاریخی چندان قوّت نداشته باشد بازسازی و معادلسازیِ تصویریِ تاریخْ برای نسل جوانِ آن جامعه، که روز به روز از مطالعة همان منابع محدود کتبی یا شفاهی حوادث کشورشان دور شدهاند، ضرورت ویژهای می یابد. در مطالعة حاضر، مجموعه عکس های صحنه پردازی شدة آزاده اخلاقی، با نام به روایت یک شاهد عینی، دربارة مرگ هفده تن از ناموران تاریخ معاصر ایران، با روش پژوهش تحلیلیـ تفسیری بررسی شده است. بدین منظور، از آرای رولان بارت در تحلیل متون ادبی بر اساس رمزگان های پنجگانة معرفیشده در کتاب اس/ زد (1970) و برای تحلیلِ متونِ تصویری از مفاهیم استودیوم و پونکتوم در کتاب اتاق روشن (1980) به منزلة چارچوب نظری استفاده شده است. این نوشتار نشان خواهد داد که مجموعه عکس های به روایت یک شاهد عینی در مرز میان متن خواندنی و نوشتنی قرار دارد، زیرا، از یک سو، عکاس، با بازسازی عینی اسناد و مدارک به صورتی واقعینما، تاریخ را روایت می کند و جای معناسازی برای مخاطب باقی نمی گذارد و، از سوی دیگر، مخاطب با مشاهدة برخی از عکس ها به خوانشی تفسیری از تاریخ معاصر دست می یابد که از تصویر صحنه پردازیشده فراتر می رود. از این رو، به واسطة آنچه بارت بدان نام پونکتوم نهاده بود، مجموعة به روایت یک شاهد عینی به متنی نوشتنی بدل میشود؛ متنی که معنایش یکسره و آگاهانه وابسته به معناهایی است که مخاطب می آفریند.
https://jsal.ut.ac.ir/article_58968_02c2e80dc84fafcbec7a1f865f173cca.pdf
2016-03-20
29
51
10.22059/jsal.2016.58968
آزاده اخلاقی
بازسازی
رولان بارت
عکاسی صحنهپردازیشده
علی
شیخ مهدی
alisheikhmehdi@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
فروغ
خبیری
khabiri.for@gmail.com
2
کارشناسارشد پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
اصغر
فهیمی فر
fahimifar@modares.ac.ir
3
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
آلن، گراهام (1385). رولان بارت، ترجمة پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
1
احمدی، بابک (1392). ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
2
بارت، رولان (1390). اتاق روشن، یادداشتهایی در باب عکاسی، ترجمة فرشید آذرنگ، تهران: حرفة نویسنده.
3
پین، مایکل (1382). بارت، فوکو، آلتوسر، ترجمة پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
4
صفیئی، کامبیز و سلامی، مسعود (1390). «توضیح و معرفی متدولوژی رمزگان پنجگانة رولات بارت با نمونة عملی از نمایشنامة فیزیکدانها، اثر فریدریش دورنمات»، مطالعات نقد ادبی، 24ـ25: 199ـ221.
5
کاتوزیان، محمدعلی همایون (1391). جامعة کوتاهمدت و سه مقالة دیگر، ترجمة عبدالله کوثری، چ 4، تهران: نشر نی.
6
فرخی یزدی، محمد (1357). دیوان فرخی یزدی، تصحیح حسین مکی، تهران: امیرکبیر.
7
نادری، محمود (1390). چریکهای فدایی خلق از نخستین کنشها تا بهمن 1357، ج 1، تهران: انتشارات مؤسسة مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پایگاه اینترنتی مؤسسة مطالعات و پژوهشهای سیاسی: www.ir-psri.com، تاریخ دسترسی 23/2/1395.
8
کیهانی، نوشیروان (1346). روزنامة اطلاعات، پایگاه اینترنتی: www.tarikhirani.ir، تاریخ دسترسی 17/5/1395.
9
Barthes, Roland (1977). Image Music Text, Translated by Stephen Heath, New York: Hill and Wang.
10
ــــــــــ (1970). S/Z, Translated by Richard Howard preface by Richard Miller, Oxford: Blackwell.
11
ــــــــــ (1980). Camera Lucida: Reflections on Photography, Translated by Richard Howard, New York: Hill and Wang.
12
Dant, Tim and Graeme Gilloch (2002). “Pictures of the Past: Benjamin and Barthes on photography and history”, European Journal of Cultural Studies, 5(1): 5-23.
13
Furst, Lilian. R. (1988). “Realism and its code of accreditation”, Comparative Literature studies, 25: 101-126.
14
Katouzian, Homayon (2013). Iran; Poletics, History and Literature, London: Routlege, UK.
15
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل جامعهشناختی بوردیویی بر شخصیتپردازی در سینمای ایران
فیلم گوزنها و کندو، دو اثر سینماییِ پیش از انقلاب اسلامی، نشانه هایی از سینمای موج نو را دارند. این دو فیلم توانستند در فضای ذهنیت اجتماعی کنشگران روزمره تأثیر متفاوتی بگذارند. در این پژوهش، با تکیه بر نظریة ساختاربندی بوردیو، سعی شده است سبک روایی دو فیلمِ گوزنها و کندو، با نگاه به سوژه های مطرح شده در فیلم، بررسی شود. نتایج این بررسی نشان می دهد کنشگر اجتماعی، بهرغم اینکه تحت تأثیر ساختارها به زوال کشیده میشود و از متن به حاشیه پرتاب میشود، بزنگاه ها یا پرسوناژهای سمپاتیک دوم می تواند به کنشگر آسیبدیده در میدان اجتماعی کمک کند تا علیه نظم زمانه اش برخیزد و از جایگاه طبقاتی و منزلتی خویش فراتر رود. شخصیت های این دو فیلم بیانگر آناند که سوژه میتواند از حدود ایدئولوژیک زمان و مکان خویش بگذرد و تحت تأثیر دگردیسی روحی به مقاومت در مقابل ارزش ها و هنجارهای رایج دست بزند و، با معناگریزی از سطوح ارزشی جامعه، به معنادهیِ ساختارها اقدام کند و عاملیت خویش را از طریق همین طغیان علیه نظام اجتماعی ثابت کند.
https://jsal.ut.ac.ir/article_58969_f0211e3a243d8a399085f2bba7afefec.pdf
2016-03-20
53
78
10.22059/jsal.2016.58969
پیر بوردیو
سرمایه
عادتواره
قرائت مناقشهبرانگیز
منش
میدان
محمد
بای
mohamad.bai@ut.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مرتضی
واحدیان
m.vahedian1367@gmail.com
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
بهروز
محمودی بختیاری
mbakhtiari@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران- پردیس هنرهای زیبا- دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی
AUTHOR
اباذری، یوسف (1380). «رولان بارت و اسطوره و مطالعات فرهنگی»، ارغنون، ش 18.
1
ــــــــــ (1375). «آموزش عاطفی فلوبر»، ارغنون، ش 9 و 10. ارجمند، مهدی (1376). «گونههای شخصیت در فیلمنامههای ایرانی»، فارابی، ش 26. استونز، راب (1388): متفکران بزرگ جامعهشناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، تهران، نشر مرکز
2
احمدی، بابک (1391). خاطرات ظلمت، تهران: دربارهی سه اندیشگر مکتب فرانکفورت والتر بنیامین، ماکس هورکهایمر و تئودور آدورنو، تهران، نشر مرکز.
3
استونز، راب (1388). متفکران بزرگ جامعهشناسی، ترجمة مهرداد میردامادی، تهران: نشر مرکز.
4
استوری، جان (1386). مطالعات فرهنگی دربارة فرهنگ عامه، ترجمة حسین پاینده، تهران: نشر آگه.
5
امینی نجفی، علی (1388). «آیا گوزنها بهترین فیلم سینمای ماست؟»، خردنامة همشهری، ش 3.
6
بوردیو، پیر (1380). نظریة کنش، ترجمة مرتضی مردیها، تهران: نشر نقش و نگار.
7
ــــــــــ (1390). تمایز (نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی)، ترجمة حسن چاووشیان، تهران: نشر ثالث.
8
جلائیپور، حمیدرضا و محمدی، جمال (1388). نظریههای متأخر جامعهشناسی، تهران: نشر نی.
9
جنکینز، ریچارد (1385). پیر بوردیو، ترجمة لیلا جوافشانی و حسن چاووشیان، تهران: نشر نی.
10
دووینو، ژان (1390). جامعهشناسی هنر، ترجمة مهدی سحابی، تهران: نشر مرکز.
11
راودراد، اعظم و همایونپور، کیارش (1383). «جامعة هنرمند و هنرمند جامعه؛ تحلیل جامعهشناختی آثار سینمایی بهرام بیضایی»، هنرهای زیبا، ش 19.
12
زنجانی، زاد (1383). «مقدمهای بر جامعهشناسی پییر بوردیو»، مجلة علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد.
13
سجودی، فروزان (1382). نشانهشناسی کاربردی، تهران: نشر قصه.
14
سیدمن، استیون (1390). کشاکش آراء در جامعهشناسی، ترجمة هادی جلیلی، چ 3، تهران: نشر نی.
15
شیخمهدی، علی (1385). «تحرک اجتماعی ضدقهرمانهای ایرانی»، کتاب ماه هنر، ش 93 و 94.
16
شیروانلو، فیروزه (1355). مجموعه مقالات، گستره و محدودة جامعهشناسی هنر.
17
طوسی، جواد (1388). «از انسان بیآرمان کاری برنمیآید»، خردنامة همشهری، ش 36.
18
عظیمی، شاپور (1379). «آیینههای روبهرو»، فارابی، ش 37.
19
فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی، قم: صبح صادق.
20
فیسک، جان (1380). «فرهنگ تلویزیون»، ترجمة مژگان برومند، ارغنون، ج 2، ش 19.
21
قوکاسیان، زاون (1378). مجموعه مقالات در نقد و معرفی آثار مسعود کیمیایی، تهران: نشر دیدار.
22
ممتاز، فریده (1383). «مفهوم طبقه از دیدگاه بوردیو»، پژوهشنامة علوم انسانی، ش 41ـ42.
23
موسوی، سیدعبدالجواد (1375). «نقد فیلم ضیافت»، سینما تئاتر، ش 14.
24
محمدی، جمال (1390). «تحلیل جامعهشناختی تعامل قهرمان و زندگی روزمره در سینمای مسعود کیمیایی»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، 3(2).
25
هاشمی، محمد (1387). «آشناییزدایی از فیلمفارسی در آثار یک فیلمساز جامعهگرا»، نقد سینما، ش 60.
26
نطنزی، یحیی (1388). بازنگری یک فیلم کلاسیک، خردنامة همشهری، ش 36.
27
هینیک، ناتالی (1391). جامعهشناسی هنر، ترجمة عبدالحسین نیکگهر، تهران: نشر آگه.
28
یزدانجو، پیام (1383). اکران اندیشه: فصلهایی در باب فلسفه سینما، تهران، نشر مرکز
29
یوسفنیا، شراره (1373). «کیمیایی و سینما، از آغاز تا امروز»، سینما تئاتر، ش 4.
30
یاراحمدی، لعیا و همکاران (1389). «تحلیل جامعهشناختی آثار مسعود کیمیایی»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، 2(1).
31
Adams, M. (2006). “Hybridizing Habitus and Reflexivity, Towards an Understanding of Contemporary Identity”, Sociology, 40.
32
Bourdieu, Pierre (1977). Outline of a Theory of Practice, Cambridge: Cambridge University Press.
33
ــــــــــ (1993). B, Socialogy in Quuestion, Translated by Richard Nice, SAGE publication
34
ــــــــــ (1984). Distinction, A Social Critique of the Judgements of Taste, London: R.K.P.
35
Fiske, John (1990). Inrtoduction to Communication Studies, London: Routledge.
36
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل اجتماعی مؤثر در نمایشنامه ها و نمایشنامه نویسان ایرانی
جامعه شناسی هنرمندان یکی از زیرمجموعه های جامعه شناسی هنر است که هنرمندان را حداقل از دو منظر مطالعه می کند. اول، این شاخه ویژگی های فردی، اجتماعی و فرهنگی هنرمندان و نیز رابطه آن با گرایش آنها به هنرمند شدن را مطالعه می کند. دوم، این شاخه سبک ها و مضامین غالب در آثار هنرمندان در دوره زمانی معین و رابطه آن با شرایط اجتماعی معاصرشان را مطالعه می کند. داده های این پژوهش از مطالعه میدانی 75 نفر از نمایشنامهنویسان گرد آمده است که به دو طریق مطالعه شدهاند. اول، آنها به پرسشنامه ای پاسخ داده اند که در آن سوالات کلی طرح شده بود. دوم، دو نمایشنامه از هر نویسنده به انتخاب خودش مطالعه شد و بر اساس نتایج این مطالعه و نیز نظر خود نویسنده و نظر منتقدان، سبک و مضمون غالب در آثار نویسندگان مشخص شد. با تقسیم کلی دوره تاریخی مطالعه به دوره های کوچکتر و مطالعه شرایط اجتماعی در هر دوره، رابطه بین سبک و مضمون غالب نمایشنامه ها و شرایط اجتماعی معاصرشان تحلیل شد. مهمترین یافته پژوهش این است که برخلاف انتظار و برخلاف یافته های تحقیقات مشابه در ایران و دیگر نقاط دنیا، میان سبک و مضمون نمایشنامه ها با ویژگی فردی و اجتماعی نویسندگان و نیز با شرایط اجتماعی معاصرشان رابطه معنیداری وجود ندارد. این یافته ها در بخش آخر مقاله، تحلیل و تبیین شده است.
https://jsal.ut.ac.ir/article_58970_60c0983350c2210cf06f3a4dcd7131a4.pdf
2016-03-20
79
106
10.22059/jsal.2016.58970
جامعه شناسی
هنر
نمایشنامه نویسان
سبک
مضمون
اعظم
راودراد
ravadrad@ut.ac.ir
1
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
الکساندر، ویکتوریا (1390).جامعهشناسی هنرها،ترجمة اعظم راودراد، انتشارات فرهنگستان هنر (متن).
1
خواجهسروی، غلامرضا (1382). رقابت سیاسی و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
2
راودراد، اعظم (1369). «بررسی جامعهشناختی هنرمندان نمایشنامهنویس تهرانی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
3
ــــــــــ (1389). «ویژگیهای اجتماعی نقاشان نوگرای ایران»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، 2(3).
4
ــــــــــ (1387). «ویژگیهای جامعهشناختی سینماگران ایرانی»، نامة علوم اجتماعی، 16(34).
5
رجبلو، علی و طهماسبی، زهرا (1390). «ساختار قشربندی جامعة شهری ایران در دو دهة اول نظام جمهوری اسلامی ایران»، دانشنامة علوم اجتماعی، 3(1).
6
شهبازی، عبدالله (1382). «ناگفتههایی از انقلاب؛ بررسی دو دهه دگرگونی ساختاری در ایران»،زمانه، ش 18 و 19.
7
شادلو، عباس (1385). راه سوم در ایران و غرب، تهران: نشر حکایت قلم نوین.
8
عیوضی، محمدرحیم (1387). «تحلیلی بر سیاست خارجی آقای دکتر محمود احمدینژاد»، راهبرد یاس، ش 14.
9
لوکاچ، گئورگ (1349). معنای رئالیسم معاصر، ترجمة فریبرز سعادت، تهران: نیل.
10
مهدیانی، علیرضا و مرتضوی، سیدحسن (1387). «سیمای نشر کتاب در ایران طی دو دهة اخیر»، رهیافت، ش 31.
11
میرزاده، حمید (1378). آمار سخن میگوید، تهران: ناشر حمید میرزاده.
12
نجفی فیروزجایی، عباس (1384). «دوران سازندگی/ تحلیلی بر تحولات اجتماعیـ سیاسی پس از انقلاب اسلامی (1368 ـ 1376)»، نشریة الکترونیکی معارف.
13
نوروزی، محمدجواد (1387). «جمهوری اسلامی ایران در پنج گفتمان»، مطالعات انقلاب اسلامی، 4(13).
14
ولف، جانت (1367). تولید اجتماعی هنر، ترجمة نیره توکلی، تهران: نشر مرکز.
15
هاوزر، آرنولد (1375). تاریخ اجتماعی هنر، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: خوارزمی.
16
هینیگ، ناتالی (1384). جامعهشناسی هنر، ترجمة عبدالحسین نیکگهر، تهران: نشر آگه.
17
یحیی، فوزی (1384). تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی در ایران (1357 ـ 1380)، ج 2، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی؛ مؤسسة چاپ و نشر عروج.
18
Ravadrad, A. (1996). “Social Determination of Art: A Theoretical and Empirical Study”, Unpublished Ph.D. thesis: University of Western Sydney Maccartur, Australia.
19
Alexander, Victoria (2003). Sociology of the Arts, Blackwell Publishing.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی خانواده در رمان های فارسی
ساختارهای جامعه در دهه های 1340 و 1380 دستخوش تحولات بسیاری شد. در دهة 1340 شاه به یک رشته اصلاحات با نام «انقلاب سفید» دست زد؛ از جملة اهداف شاه تبدیل ایران از یک کشور عقبافتادة فئودالی به یک کشور پیشرفتة صنعتی بود. در دهة 1380 نیز، با به قدرت رسیدن اصلاح طلبان، گفتمان های موجود در جامعه تغییر کرد و به زنان و خواسته های اجتماعی طبقة متوسط جدید توجه شد. خانواده، یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی، از ساختارهای جامعه تأثیر می پذیرد. هدف از مطالعة حاضر تفسیر و مقایسة شیوة بازنمایی خانواده در رمانهای دو دهة 1340 و 1380 است. در این زمینه، پنج رمانِ متعلق به این دو دهه انتخاب شد. رویکردِ کلی مطالعة حاضر نظریة بازنمایی و روش به کاررفته در آن تحلیل روایت است که در انگارة تفسیری قرار می گیرد. با کاربردِ نظریة بازنمایی تلاش شد تا ارتباط میان سطح متن رمان و سطح فرامتنِ اجتماعیـ اقتصادی کشف شود. بر اساس نتایج تحلیل ها، تحولات این دو دهه، که شتابزده صورت گرفته است، باعث شده که در بازنمایی وضعیت خانواده ها، در سطح نظریه، روابط متقابل بین اعضای خانواده پُرتنش باشد و در سطح معنای بازنمایانه خانوادهْ واپاشیده شود.
https://jsal.ut.ac.ir/article_58972_cbc57fd7945e3428bb215855aa5180b6.pdf
2016-03-20
107
134
10.22059/jsal.2016.58972
انقلاب سفید
بازنمایی
تحلیل روایت
خانواده
رمان
مهدی
مرادی
mehdi_moradi1369@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی
LEAD_AUTHOR
احسان
آقابابایی
ehsan_aqababaee@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
جمال
محمدی
m.jamal8@gmail.com
3
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان
AUTHOR
مسعود
کیانپور
masoudkianpour@gmail.com
4
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
آبراهامیان، یرواند (1377). ایران بین دو انقلاب، ترجمة احمد گلمحمدی و محمدابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
1
ــــــــــ (1389). تاریخ ایران مدرن، ترجمة محمدابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
2
آسابرگر، آرتور (1380). روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه، و زندگی روزمره، ترجمة محمدرضا لیراوی، تهران: انتشارات سروش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ادارة کل پژوهشهای سیما، کانون اندیشه.
3
اجلالی، پرویز (1392). «اشاعه و پذیرش سینما در جامعه و فرهنگ ایران: 1283 ـ 1357». گفتوگو، 63: 99ـ135.
4
احمدی آریان، امیر (1393). شعارنویسی بر دیوار کاغذی، تهران: نشر چشمه.
5
اشرف، احمد و بنوعزیزی، علی (1386). طبقات اجتماعی، دولت، و انقلاب در ایران، ترجمة سهیلا ترابی فارسانی، تهران: نیلوفر.
6
بشیریه، حسین (1381). دیباچهای بر جامعهشناسی سیاسی ایران، تهران: مؤسسة نگاه معاصر.
7
حسامیان، فرخ و دیگران (1377). شهرنشینی در ایران، چ 3، تهران: نشر آگه.
8
رنانی، محسن و دیگران (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرت از ایران با استفاده از مدل پانل پویا»، تحقیقات اقتصادی، 2: 337ـ362.
9
سوداگر، محمدرضا (1369). رشد روابط سرمایهداری در ایران، تهران: شعلة اندیشه.
10
شاهآبادی، ابوالفضل و جامهبزرگی، آمنه (1392). «تأثیر آزادی اقتصادی، سیاسی، و مدنی بر مهاجرت»، فصلنامة مجلس و راهبرد، 77: 41ـ 69.
11
عابدینی، حسن (1368). صد سال داستاننویسی در ایران، چ 2، تهران: نشر تندر.
12
فوران، جان (1383). مقاومت شکننده؛ تاریخ تحولات اجتماعی ایران، ترجمة احمد تدین، چ 5، تهران: مؤسسة خدمات فرهنگی رسا.
13
فوزی، یحیی و رمضانی، ملیحه (1388). «طبقة متوسط جدید و تأثیرات آن در تحولات سیاسی بعد از انقلاب اسلامی در ایران»، مطالعات انقلاب اسلامی، 17: 11ـ28.
14
کدی، نیکی. آر. (1369). ریشههای انقلاب ایران، ترجمة عبدالرحیم گواهی، تهران: نشر قلم.
15
گلدمن، لوسین و دیگران (1392). درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات، ترجمة محمدجعفر پوینده، تهران: نقش جهان.
16
لاچ، دیوید و دیگران (1389). نظریههای رمان، ترجمة محمدجعفر پوینده، چ 2، تهران: نیلوفر.
17
لوته، یاکوب (1388). مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمة امید نیکفرجام، چ 2، تهران: مینوی خرد.
18
مهدیزاده، سیدمحمد (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: نشر دفتر مطالعات و توسعة رسانهها.
19
Abrams, M.H. and Harpham, G.G. (2009).A Glossary of Literary Terms, Ninth edition, Boston: Wadsworth Cengage Learning.
20
Freedman, Philip I. (1969). “Middle Class Value Lower Class Rights”, The Clearing House, 43(8): 469-470.
21
Hall, Stuart (1997). Representation: cultural representations and signifying practices, London Thousand Oaks, California: Sage in association with the Open University.
22
Heald, James E. (1964). “In Defense of Middle-Class Values”, The Phi Delta Kappan, 46(2): 81-83.
23
Loh, J. (2013). “Inquiry in to issues of trustworthiness and quality in narrative studies: A perspective”, The Qualitative Report,18(65): 1-15.
24
ORIGINAL_ARTICLE
اثر ادبی به منزلة پاسخی ایدئولوژیک
دهة 1320، همزمان با تبعید رضاشاه از ایران، با گشایش فضای فرهنگیـ سیاسی کشور آغاز می شود. حزب توده قدرت بیشتری مییابد. اما، قدرتِ حزبْ مدیون حضور نیروهای شوروی در ایران، طی جنگ جهانی دوم، است. این پرسش برای اعضا و هواداران مطرح می شود که پس از خروج نیروهای شوروی از ایران برای حزب و اعضا و هواداران حزب چه اتفاقی می افتد؟ در نتیجه، برای در دست گرفتن قدرت و سرنگونی رژیم شاه، در میان آنان درخواست اقدام و عمل فوری شدت می گیرد. حزب از عمل امتناع می کند و اعضا و هواداران را به بردباری و صبر دعوت می کند. ابراهیم گلستان، در مجموعه داستان آذر، ماه آخر پاییز، به شکلی هنری، این پاسخ حزب را مجسم کرده است. این مطالعه، با استفاده از نظریة بازتاب، بر آن است تا روشن کند شرایط و انتظارات این دوره، بهویژه اعضا و هواداران، چگونه در این اثر بازتاب یافته است؟ پاسخ این انتظارات چه بوده است؟ و این پاسخ تا چه حد به پاسخ حزب نزدیک یا از آن دور بوده است؟ ادعای مطالعة حاضر این است که، به رغم اینکه نویسنده آشکارا از سبک های روایتی مدرن بهره جسته است، همچنان در همان قالب های مرسوم مکتب رئالیسم سوسیالیستی، مکتب رسمی ادبیات و هنر اتحاد جماهیر شوروی، عمل می کند و تا حد بسیار زیادی به پاسخ های حزب و انتظارات اعضا و هواداران خود مشروعیتی ایدئولوژیک می بخشد.
https://jsal.ut.ac.ir/article_58973_b8fe11eca5272559b855cc65d2fd6bcb.pdf
2016-03-20
135
161
10.22059/jsal.2016.58973
حزب تودة ایران
رئالیسم سوسیالیستی
مشروعیت ایدئولوژیک
نظریة بازتاب
شاپور
بهیان
shapour.behyan@gmail.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه، گروه مدیریت
LEAD_AUTHOR
آبراهامیان، یروند (1393). کودتا، ترجمة ناصر زرافشان، تهران: نگاه.
1
آلتوسر، لویی (1387). ایدئولوژی و سازوبرگهای ایدئولوژیک دولت، ترجمة روزبه صدرآرا، تهران: نشر چشمه.
2
الکساندر، ویکتوریا (1390). جامعهشناسی هنرها، ترجمة اعظم راودراد، تهران: نشر متن.
3
ایگلتون، تری (1381). درآمدی بر ایدئولوژی، ترجمة اکبر معصومبیگی، تهران: نشر آگه.
4
پوینده، محمدجعفر (1381). درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات، تهران: نشر چشمه.
5
تفرشیان، ابوالحسن (1359). قیام افسران خراسان، تهران: نشر علم.
6
توسلی، غلامعباس (1369). نظریههای جامعهشناسی، تهران: انتشارات سمت.
7
جامی (1381). گذشته چراغ راه آینده است، تهران: ققنوس. جامی[اسم مستعار](1381) گذشته چراغ راه آینده است، تهران، ققنوس
8
جاهد، پرویز (1384). نوشتن با دوربین، تهران: نشر اختران.
9
خامهای، انور (1372). خاطرات سیاسی، تهران: نشر گفتار.
10
خسروپناه، محمدحسین (1389). «سرآغاز رئالیسم سوسیالیستی در ایران»، فصلنامة زندهرود، (52): 199ـ229.
11
ساچکوف، بوریس (1388). تاریخ رئالیسم، ترجمة محمدتقی فرامرزی، تهران: نشر لاهیتا.
12
عابدینی، حسن (1369). صد سال داستاننویسی در ایران، تهران: نشر تندر.
13
قزلسفلی، محمدتقی (1389). «رئالیسم سوسیالیستی چیست؟»، فصلنامة زندهرود، (52): 9ـ30.
14
گرانت، دیمان (1375). رئالیسم، ترجمة حسن افشار، تهران: نشر مرکز.
15
گلستان، ابراهیم (1385). آذر، ماه آخر پاییز، تهران: بازتاب نگار.
16
گلستان، ابراهیم (1386). گفتهها، تهران: بازتاب نگار.
17
لوونتال، لئو (1386). رویکرد انتقادی جامعهشناسی ادبیات، ترجمة محمدرضا شادرو، تهران: نشر نی.
18
هاشمینژاد، قاسم (1392). بوته بر بوته، تهران: هرمس.
19
Clark, Kateria (1981). The Soviet Novel, London: Universtiy of Chicago.
20
Eagleton, terry (1977). Form, Ideology and Secret Agent :in the sociology of literature (editor: Diana laurenson): University of keele.
21
Williams,Raymond,(1977)Marxism and literature,New York,Oxford Univercity Press.
22
http://tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/792s
23
ORIGINAL_ARTICLE
مصرفِ هنری
آنچه در پژوهشِ حاضر به آن پرداخته شده انگیزش مصرف کنندگان کالاهای هنری در عرضه گاه های هنری است. این مطالعه، به لحاظِ روش شناختی، دارای روشِ تحقیقِ کیفی، جمعآوری داده ها از طریقِ روشِ میدانی، و مصاحبة عمقی است. شمار نمونه های تحقیق چهل نفر بود: بیست مرد و بیست زن با فاصلة سنّیِ بیستودو تا چهلوهشتساله. مدتزمانِ کل مصاحبه های انجامیافته بیش از بیستوسه ساعت بود. این مصاحبهها در محلِ عرضه گاه های هنری موردِ نظر تحقیق (دو گالری و سه فروشگاهِ هنری در شهر یاسوج) طی یک هفته به انجام رسید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مهمترین انگیزش های مصرفِ هنری در عرضهگاههای هنری شهرِ یاسوج تحتِ تأثیر و مربوط به این مجموعه عوامل است: عوامل خانوادگی؛ عوامل تربیتی و آموزشی؛ عامل لذت (زیباییشناختی، روانشناختی، و تفریحی)؛ عوامل اجتماعی و فرهنگی؛ عوامل رسانه ای؛ عوامل اقتصادی؛ عوامل عرضة هنری؛ و نیز متغیرهای سن و جنسیت. همچنین، بهرغم ویژگیهای بوم شناختی فرهنگیـ اجتماعی خاص شهر یاسوج، که انتظار می رفت در پارامترهای انگیزشی و سلایق مصرفی آنان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد، به نظر می رسد مردم این شهر نیز، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، از مکانیزم مصرفی فراگیر و همسان (متأثر از پایتخت و مکانیزم های رسانها یـ جهانی) پیروی می کنند.
https://jsal.ut.ac.ir/article_58974_789b6bc8c7a6453fd415875645d44faa.pdf
2016-03-20
163
186
10.22059/jsal.2016.58974
انگیزش
شهر یاسوج
عرضهگاههای هنری
کالاهای هنری
مصرفکننده
مصرفِ هنری
حسین
خلیلی
hoseinkhalili.didar@gmail.com
1
کارشناس ارشد اقتصاد هنر، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) مشهد
LEAD_AUTHOR
مهدی
منتظرقائم
mmontazer@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
اخوت، ولیالله و دانشمند، لقمان (1357). ارزشیابی شخصیت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
1
الیاسی، مجید، پردهدار، فاطمه، ترشیزی، سوده، خوشفر، غلامرضا و دنکو، مجید (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان»، مجلة جامعهپژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 2(2): 55ـ76.
2
بلیکی، نرمن (1384). طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمة محسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
3
پیکاک، آلن و ریزو، ایلدا (1376). اقتصادفرهنگو سیاستهایفرهنگی، ترجمة علیاعظم محمدبیگی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
4
تراسبی، دیوید (1391). اقتصاد و فرهنگ، ترجمة کاظم فرهادی، تهران: نشر نی.
5
حافظنیا، محمد (1382). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
6
حسینیپور، نیکنام و کیاسی، سهیلا (1392). صنایع فرهنگی و صنایع خلاق، تهران: نشر فرهنگ مانا.
7
دلاور، علیاکبر (1392). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
8
شجاع، زهرا (1387). «بررسی جامعهشناختی تأثیر پایگاهاقتصادیـ اجتماعی بر مصرفکالاهای فرهنگی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
9
فردرو، محسن و صداقتزادگان، شهناز (1378). پایگاه اقتصادیـ اجتماعی و مصرفِ کالاهای فرهنگی در تهران، تهران: نشر زهد.
10
فلیک، اووه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر زهد.
11
کاظمی، عباس (1387). مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی،وزندگی روزمرهدرایران، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
12
موون، جان (1388). رفتار مصرفکننده، ترجمة عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی، تهران: انتشارات اتحاد.
13
وبسایت مرکز آمار ایران (1390). سرشماری 1390، بازبینیشده در 19 اردیبهشت 1392: www.amar.org.ir.
14
هافمن، کارل و ورنوری، مارک (1381). روانشناسی عمومی، ترجمة هادی بحیرایی، تهران: نشر ارسباران.
15
Allard, T. and Chebat, J. (2009). “When income matters: Customers valuation of shopping malls’ hedonic and utilitarian orientations”, Journal of Retailing and Consumer Services, 16: 40-49.
16
Alderson, A.S. (2007). “Social Status and Cultural Consumption in the United State”, Journal of Poetics, 35: 197-212.
17
Assad, S.W. (2007). “The Rise of Consumerism in Saudi Arabian Society”, International Journal of Commerce and Management, 17: 73-104.
18
Baudrillard‚ J. (2001). Beyond Use Value, in Miller‚ D. (ed.), Consumption, London: Routledge.
19
Bernard, H.R. (1995). Research Methods in Anthropology, Second Edition, London: Sage Publications.
20
Bourdieu‚ P. (1984). Distinction, Cambridge Mass: Harvard Uuniversity Press.
21
Bukodi, E. (2007). Social stratification and cultural consumption in Hungary, Book readership Florence university.
22
Cretu, A. and Brodie, R. (2007). “The influence of brand image and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective”, Industrial Marketing Management, 36: 230-240.
23
Desmond‚ J. (2003). Consuming Behaviour, NewYork: Palgrave.
24
Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (2000). Handbook of Qualitative Research, London: Sage Publications.
25
Favaro, D. and Frates, C.A. (2007). “Discrete chioee model of consumption of cultral goods, The case of music”, journal of cultural Economics, 37: 205-234.
26
Fischer, C. (2003). “Succumbing to Consumerism: Underlying Model in the Historical Claim”, The American Sociological Association Conference, Atlanta: University of California, Berkeley.
27
Schor, J.B. (2002). Understanding the New consumerism: Inequality, Emulation and the Erosion of Well-Being, Antwerp: Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen, Universiteit Antwerpen.
28
Taru, V. (2005). “Dimensions of taste for Cultural Consumption - An Exemplar of constructing a taste pattern”, The 7th ESA Conference.
29
The Daily (2008). Study: underestanding cultural consumption, 26 june: www.statcan.gc.ca.
30
Towse, R. (2010). Cultural Economics, Cambridge University Press.
31
Thorbjornsen, H. (2005). “Brand extensions: brand concept congruency and feedback effects revisited”, Journal of Product & Brand Management, 14(4): 250-257.
32
Lindlof, T.R. and Taylor, B.C. (2002). Qualitative Communication Research Methods (second ed.), Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
33
Mai, N. and Smith, K. (2012). “The Impact of Status Orientations on Purchase Preference For Foreign Products in Vietnam, and Implications for Policy and Society”, Journal of Macromarketing, Vol. 32.
34