%0 Journal Article %T واکاوی تقابل یا تعامل ارتباط تصویری با فرآیند جهانی شدن %J جامعه شناسی هنر و ادبیات %I دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران %Z 2538-5046 %A نظری, سعید %A ملکی, سپیده %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 8 %N 2 %P 139-162 %! واکاوی تقابل یا تعامل ارتباط تصویری با فرآیند جهانی شدن %K هویت ملی‌ %K جهانی‌شدن‌ %K ارتباط تصویری‌ %K دوسالانة جهانی پوستر‌ %K نشانه‌شناسی لایه‌ای %R 10.22059/jsal.2017.62257 %X با توجه به ارتباطات روزافزون و درهم‌تنیدگی روبه‌رشد جوامع‌، اثرپذیری جوامع و ملل جهان از فرایند جهانی‌شدن غیرقابل‌انکار است. این مهم و تکیه بر رویکرد بازتاب در جامعه‌شناسی هنر به این امر منجر می‌شود که بتوان از بازنمایی تأثیرپذیری دوگانة تقابلی یا تعاملی از فرایند جهانی‌شدن در متن آثار هنری و به‌طور خاص هنرـ‌صنعت گرافیک که محمل ارتباطات بصری در عرصة ملی و بین المللی است‌، سخن گفت. یکی از مهم‌ترین وجوه این تأثیرپذیری در توجه مجدد به مقولة هویت ملی است‌‌‌. بنابراین نگارندگان در پژوهش حاضر‌، هویت ملی و نحوة بازتاب آن در جریان افزایش تعاملات و ارتباطات جهانی در عرصة ارتباطات تصویری را مورد توجه قرار داده‌اند و با روش تحلیل کیفی متن و به کمک نشانه‌شناسی لایه‌ای به چگونگی واکنش طراحان گرافیک ایران در رابطه با نحوة بازنمایی هویت ملی در آثارشان در مواجهه‌ با فرایند جهانی‌شدن پرداخته‌اند.‌ آنچه به‌عنوان بستری برای این بررسی در نظر گرفته شده است شامل تمامی آثار بخش اصلی دهمین دوسالانة جهانی پوستر تهران به‌عنوان واپسین رویداد مهم در عرصة طراحی گرافیک ایران می‌شود. نتیجة جستار حاضر نمایانگر تمایل تقابل‌گرایانة طراحان در آثارشان از طریق تأکید بر مؤلفة ارزش‌گذاری به زبان فارسی از بعد فرهنگی هویت ملی ‌است. %U https://jsal.ut.ac.ir/article_62257_a11f44748fdcf59be2ab550501562a44.pdf