%0 Journal Article %T تماشاگران سینمای ایران و استقبال از فیلم‏های مردم‌‏پسند (مطالعۀ مخاطبان فیلم اخراجی‏‌ها ۲) %J جامعه شناسی هنر و ادبیات %I دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران %Z 2538-5046 %A مولایی, محمد مهدی %A کرمانی, حسین %D 2012 %\ 02/20/2012 %V 3 %N 2 %P 143-162 %! تماشاگران سینمای ایران و استقبال از فیلم‏های مردم‌‏پسند (مطالعۀ مخاطبان فیلم اخراجی‏‌ها ۲) %K اخراجی‌ها ۲. %K خوانش‌های مخاطبان %K سینمای ایران %K سینمای مردم‌پسند %K مخاطب سینمایی %K مخاطب فعال %R %X پیدایش و گسترش نظریه‌های مطالعات فرهنگی تحولی در نگاه به فرهنگ مردم‌پسند و مخاطبان آن ایجاد کرده است. نگاه جدید مخاطبان را نه در قامت قربانیان و مصرف‏کنندگان منفعل، بلکه به عنوان عناصر فعال دارای قدرت خلق معنا در لحظ? مصرف در نظر می‌‏گیرد. در این مقاله در چارچوب نظریه‌های مطالعات فرهنگی و با استفاده از رویکرد تحقیق کیفی و تکنیک‌های مصاحبه و مشاهده، مخاطبان فیلم اخراجی‌ها ? به عنوان پرفروش‏‌ترین محصول سینمای مرد‏پسند ایران، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. برای مطالع? تماشاگران، در زمان اکران فیلم در سینما‌ها، فیلم ? بار در سالن‌های سینمایی در نقاط مختلف شهر تهران همراه با تماشاگران دیده شده و رفتار آن‌ها در زمان تماشای فیلم زیر نظر گرفته شده و ثبت گردیده است. علاوه بر این مدتی پس از اتمام اکران سینمایی، با تعدادی از تماشاگران فیلم مصاحب? کیفی انجام شد. مجموع این گفت‌وگو‌ها و مشاهده‏‌ها برخی عوامل را به عنوان دلایل فروش بالای فیلم مشخص کرده است. %U https://jsal.ut.ac.ir/article_24616_41fac86c16bf69ce90d5fc8d4c2e3a6a.pdf