per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
جامعه شناسی هنر و ادبیات
2538-5046
2980-8685
2020-02-20
11
2
1
19
10.22059/jsal.2020.77845
77845
Research Paper
نشانهشناسی و تحلیل راهبردهای انتقال ایدئولوژی در سریالهای تاریخی : مورد مطالعه سریال"در چشم باد"
Semiotic Analysis and Operation of Ideology in Historical Series: The Ccase of "Dar Chesme-e Baad”
سیده زهرا اجاق
zahraojagh1979@gmail.com
1
شکوفه کریمی
shokoufekarimi90@gmail.com
2
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
این پژوهش نحوه نمایش وقایع تاریخی دوره قاجار و پهلوی برای بازتولید ایدئولوژی دوره معاصر و ایجاد پشتوانه تاریخی برای آن را در سریال تاریخی " در چشم باد" با استفاده از راهبردهای انتقال ایدئولوژی مطالعه میکند. ترکیب نظریه برساخت معنای استوارت هال با راهبردهای انتقال ایدئولوژی تامپسون، چارچوب نظری مناسبی برای دستیابی به هدف پژوهش ارائه میدهد. با شناسایی دو مولفه اصلی بازنمایی شده در سریال یعنی نهاد مطبوعات و شخصیتهای سیاسی تاریخی، از نشانه شناسی جان فیسک برای تحلیل و شناخت رمزگان به کار رفته در فیلم، و مطالعه اسنادی برای فهم تنوع روایتهای تاریخی دوران بازنمایی شده استفاده میشود. یافتهها نشان میدهند که این سریال با استفاده از حذف و گزینش و تحریف زمانی به تقویت ایدئولوژی جمهوری اسلامی در دوره معاصر پرداخته و از از سه راهبرد الف) عادی سازی یا چیزوارگی به وسیله بازنمایی برخی روایات، و چشم پوشی از روایتهای دیگر برای طبیعی جلوه دادن وقایع اجتماعی و سیاسی آن دوران، ب) مشروعیت زدایی در همه مولفهها ج) چندپارگی به وسیله مطلوبیتزدایی از برخی شخصیتهای مهم سیاسی. با استفاده از این سه راهبرد، روایتهای تاریخی در خدمت تقویت ایدئولوژی جمهوی اسلامی ایران بودهاند. این پژوهش نشان میدهد که بهرهمندی از متون و اسناد تاریخی در تحلیل نشانهشناسی میتواند ضمن افزودن بر غنای تحلیل و درک رمزگان ایدئولوژیک، ابزار مناسبی برای شناخت راهبردهای انتقال ایدئولوژی در مطالعه فیلم باشد.
This article analyses An Iranian Historical TV series that called “Dar Cheshm-e Baad” (In the Eyes of The Wind) to explore operation of Ideology by semiotic analysis and historical review. Two main components in mentioned series are the institution of the press and, political figures in Iranian history. Signs and documents are compared based on theoretical synthesis between Hall’s construction of meaning and Thompson’s operation of Ideology. For this, the film watched more than 10 times and two main factors extracted as Press and Political actors. The signs of these Factors analyzed by Fisk’s semiotic analysis and they matched to competing narratives by historical documents. According to findings the film has been able to strengthen the ideology of the Islamic Republic of Iran by means of deleting, selecting and altering of historical statements by using three modes: a) Normalization through representing certain statements and ignoring other narratives to feature the social and political events of that time b) Legitimization upon the whole elements c) fragmentation through the destitution of some key political characters.Using This modes, historical narratives boost the Ideology of Islamic Republic of Iran. This study shows that using historical documents in semiotic analysis provides rich tool for studying the operation of Ideology in film analysis.
https://jsal.ut.ac.ir/article_77845_ea21a2e77900dcf54079c86db3eda79a.pdf
نشانه
بازنمایی
ایدئولوژی
سریالهای تاریخی
انتقال ایدئولوژی
Sign
Representation
Ideology
Historical film series
Operation of Ideology
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
جامعه شناسی هنر و ادبیات
2538-5046
2980-8685
2020-02-20
11
2
21
38
10.22059/jsal.2020.305337.665882
77849
Research Paper
بازتعریف جایگاه سیر و سیاحت در جامعهشناسی فرهنگی
Revisiting Travel Writing in Sociology of Culture
سارا فریدزاده
sara.faridzadeh@gmail.com
1
فارغ التحصیل از دانشگاه هومبلت برلین
تمرکز این مقاله بر سفرنامهها به عنوان منبعی اغلب نادیده گرفته شده در مطالعات جامعهشناسانه به طور کلی و به طور خاص جامعهشناسی فرهنگ است. برای مطالعه و تعمیق در روابط پیچیده و درهمتنیده جوامع کنونی نیاز است که پیشینۀ تاریخی شکلگیری و توسعۀ جوامع مدرن در کانون توجه محققین قرار گیرد. این مقاله سعی دارد با تأکید بر آرای انسانشناس و جامعهشناس آلمانی میشائل هاربزمایر ، سفرنامههای مسافران را به منزلۀ یکی از مهمترین منابع دست اول تاریخی معرفی نماید و بر چرایی اهمیت این متون در شناخت جوامع مدرن تأکید کند. بعلاوه سعی خواهد شد با مقایسۀ این گونۀ ادبی با دیگر منابع، ارجحیت استفادۀ سفرنامههادر مطالعات علوم اجتماعی بیشتر مشخص شود.
The focus of this article is on travelogues as a neglected source in sociological studies in general and in studies of sociology of culture in particular. For understanding the complex and intertwined relationships of today's societies, it is necessary to focus on the historical context of the formation and development of modern societies. By emphasizing the views of the German anthropologist and sociologist, Michael Harbsmeier, this article tries to present travelogues as one of the most important historical sources and also points out the importance and relevance of these texts in understanding the pre-history of modern, contemporary societies. In this paper, it will also be claimed, that, comparing to other historical materials, this literary genre is the most important and relevant source for depicting the series of important sociocultural changes occurred during the eighteenth century. In this point of view, instead of applying travel accounts as a historical source for understanding foreign cultures, this media will be a representation of the traveler’s own culture and society and more precise: social formations. It will also serve as the most proper medium for investigating processes of drawing boundaries and constructing identities during the early modern era. At the end, there will be an excursion about Persian travelogues to Europe in 19th century, and their relevance for sociological studies.
https://jsal.ut.ac.ir/article_77849_b15646ce1fb27031c436b2eca2a3ad15.pdf
سفرنامه
مطالعات علوم اجتماعی
میشائل هاربزمایر
امر بیگانه
دیگربودگی
عمل مرزبندی
طرز و شیوه فکر عمومی
Travelogue
studies of social sciences
Otherness
Difference
practice of boundary-making
constructing identities
Mentality
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
جامعه شناسی هنر و ادبیات
2538-5046
2980-8685
2020-02-20
11
2
39
61
10.22059/jsal.2020.77846
77846
Research Paper
اعتیاد و دیگربودگی: مطالعۀ جامعهشناختی فیلم دارکوب از منظر آلودهانگاری
Abjection and Otherness: The Sociological Study of Axing from the Abjection Approach
جلال فرزانه دهکردی
jalal.farzaneh@gmail.com
1
ایران، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، بخش زبان های خارجی
دارکوب (1396) فیلمی به کارگردانی بهروز شعیبی است که تأثیر اعتیاد را در برساخته شدن هویت فردی و اجتماعی شخصیت اصلی فیلم، مهسا، به تصویر میکشد. در طول فیلم، اعتیاد مهسا باعث میشود که اطرافیانش او را فردی انزجارآور و گونهای از آلودگی اجتماعی محسوب کنند و به تحقیر و طرد او بپردازند؛ ازاینرو، شخصیت مهسا و چگونگی برساخته شدن هویت اجتماعی او از دیدگاه آلودهانگاری قابل بررسی است. ساختار روایی دارکوب را میتوان دارای دو سطح از آلودهانگاری دانست؛ سطح نخست، به برساخته شدن شخصیت مهسا بهعنوان «امر آلودۀ» اجتماعی دلالت میکند و سطح دوم، ارتباط او با جمعیتهای آلودهانگاشته و چگونگی شکلگیری آنها را نشان میدهد؛ به همین دلیل، در این مقاله از تلفیق دو رویکرد موجود در نظریۀ آلودهانگاری، یعنی رویکردهای روانشناختی و جامعهشناختی، برای بررسی ماهیت اعتیاد بهعنوان آلودگی اجتماعی و معتاد بهعنوان «امر آلوده» استفاده میشود. این دو رویکرد دارای مؤلفههای مشترکی همچون «دیگربودگی امر آلوده»، «برساخته شدن گفتمانی آن» و «سیالیتش در مرزهای سوژه» هستند. با استفاده از این سه مؤلفه، چگونگی شکلگیری فرد معتاد بهعنوان «امر آلوده» و ارتباط این برساختۀ آلودهانگاری با تشکیل «جمعیتهای آلودهانگاشته» و جغرافیای فرهنگی مربوط به آنها بررسی میشود. در این مقاله مشخص میشود که سه مؤلفۀ مشترک در دو رویکرد آلودهانگاری نهتنها عواملی برای برساختن فرد بهعنوان «امر آلوده» هستند، بلکه منجر به تشکیل جمعیتهای آلودهانگاشته و مناطق حاشیهای آلوده میشوند.
Axing (2018) is a movie directed by Beheooz Shoaibi depicting the influences of addiction on its female character’s social and personal identity. In the movie, Mahsa’s addiction is considered as a source of disgust and social contamination, and a reason for her abandonment. Therefore, Mahsa’s character and the way her social identity is constructed can be analyzed based on theories of abjection. Abjection in Axing has two narrative layers. The first layer pivots on Mahsa’s interactions with her ex-husband’s new family and her own family, while the second narrative layer relates Mahsa to the abject populations and zones who reside on the margins of society. Accordingly, in this article, the two approaches of abjection, psychological and social, are utilized for the study of addiction as social abjection and an addicted person as “the abject”. The two approaches are found to share three same features: “the otherness of the abject”, “its discursive construction” and “wandering on the borders of subject”. Therefore, by utilizing these three features, the construction of an addicted person as a construct of abjection is studied and its relation with the formation of abject populations and zones are explained. In this article it is clarified that the mentioned features are not only the main factors in the social construction of an addicted person as “the abject”, but also result in the formation of abject populations and zones.
https://jsal.ut.ac.ir/article_77846_c13dde9a0727e94bc75046fd1b837883.pdf
امر
آلوده
جمعیتهای
آلودهانگاشته
ژولیا
کریستوا
تایلر
abject
populations
Kristeva
Tyler
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
جامعه شناسی هنر و ادبیات
2538-5046
2980-8685
2020-02-20
11
2
63
81
10.22059/jsal.2020.77844
77844
Research Paper
بررسی فضای مفهومی عشق در رمانهای ایرانی عامهپسند و ادبی دههی 80
The Conceptual Space of Love in Iranian Novels
The Conceptual Space of Love in Iranian Novels
The Conceptual Space of Love in Iranian Novels Popular and Literary in 80 Decade
نادر صنعتی
sanatinader@yahoo.com
1
الهام جهانی
ejahani67@gmail.com
2
حسن چاوشیان
hasanchavoshian@gmail.com
3
حشمت صنعتی شرقی
heshmat.sanati@yahoo.com
4
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور
ندارد
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
دانشگاه پیام نور
این مقاله در صدد است تا به بازنمایی فضای مفهومی عشق در رمانهای عامهپسند و ادبی دهه 80 بپردازد. چارچوب مفهومی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات گیدنز، بک، بک-گرنشایم و باومن بوده است. همچنین با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند چهار رمان ادبی (کافه نادری، چه کسی باور میکند رستم، ویران میآیی و رویای تبت) و رمانهای عامهپسند (الهه شرقی، دالان بهشت، من او و پریچهر) برگزیده شده است. ملاک تقسیم رمانها به ادبی و عامهپسند بر حسب تقسیمبندی حسن میرعابدینی از مشخصههای هر یک از انواع رمان بوده است. روش استفاده شده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بوده است که پس از استخراج مقولههای محوری مشخص گردید که داستانهای عامهپسند، نمایندهای از عشق رمانتیک در جامعه بوده و در این رمانها عشق حالتی از تقدس دارد؛ در حالیکه رمانهای ادبی نمایندهای از عشق سیال در جامعه هستند؛ در این رمانها تشنگی عشق در تمام شخصیتهای داستان حضور دارد. بر این اساس، نوع عشق در دو گونهی رمان با هم متفاوت بوده و مفهومی از تحول عشق رمانتیک به عشق سیال فقط در یک گونهی رمان، یعنی رمانهای ادبی نفوذ کرده است. البته زنان داستان در هر دو گونهی رمان به اندازهی مردان قدرت داشته و همهی رمانهای عامهپسند و ادبی دهه-ی اخیر خوشبختی زن و مرد را در کنار یکدیگر نمایش میدهند.
The Conceptual Space of Love in Iranian NovelsPopular and Literary in 80 DecadeThis article seeks to represent the conceptual space of love in popular and literary novels of the 1380s. The conceptual framework of the present study is based on the views of Giddens, Beck, Beck-Grenheim and Baumann.Using purposeful sampling chose four literary novels(Nader Cafe, Who Believes Rustam, You will come to ruin, and Tibetan DreamAnd popular novels (estern goddess, the corridor of paradise, me and you /and Parichar. The criterion of dividing novels into literary and popular was based on the works of Hassan Mirabedini. The method used in this study was qualitative content analysis. The results show Popular stories represented romantic love in the community In these novels, love has a state of holiness; While literary novels represent liquid love in society; In these novels the thirst for love is present in all the characters in the story. Accordingly, the type of love in the two novels is differentThe transformation of romantic love to liquid love was seen only in literary novels Women in both novels have as much power as men. All popular and literary novels of the last decade show the happiness of men and women together.
https://jsal.ut.ac.ir/article_77844_6ef21bab129c0211ead048113d2d7e60.pdf
عشق
رمان ادبی
رمان عامهپسند
عشق سیال
عشق رمانتیک
Love
literary romance
popular romance
liquid love
romantic love
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
جامعه شناسی هنر و ادبیات
2538-5046
2980-8685
2020-09-20
11
2
83
107
10.22059/jsal.2020.77847
77847
Research Paper
بازنمایی شهر در رمانهای فارسی دهه 40
The representation of the city in Persian novels of the 60s
عباس کاظمی
av3kazemi@gmail.com
1
شیرین بابازاده
shirin.babazade93@gmail.com
2
رامتین شهبازی
ramtin.shahbazi@soore.ac.ir
3
گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه سوره،تهران،ایران
دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه هنر،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
پرسش اصلی مقاله این است که تهران چگونه در دهه ۴۰ از خلال رمانها تصویر شده است؟ و بهطورکلی شهر تهران حول چه مضامینی و چگونه صورتبندی شده است؟ شش رمان شهری در سالهای دهه ۴۰بر اساس روش تحلیل کیفی مطالعه شدهاند. تصویر شهر به عنوان نماد مدرنیته تحول یابنده با عناصر دیستوپیاییاش برجسته شده است، در همه این رمانها، شهر پلید، فرد معصوم را به آدمی بی عاطفه و دلال و در عین حال دلزده و ناراحت تبدیل میکند. ما این مطالعه را با کشف پنج مضمون اصلی شرح خواهیم داد: فضاهای شهری، گروههای اجتماعی، روابط انسانی، مسائل اجتماعی و نگرشها و افکار شهری. در میان این مضامین فضاهای سرخوشانه چون خیابان نقشی کلیدی در بازنمایی شهر داشته است و از سویی دیگر فضاهای رنج چون بیمارستان و تیمارستان نیز صورتی دیگر از شهر را تجسم بخشیدند. این وجوه دوگانه شهر یعنی سرخوشی و رنج در سایر مضامین تکرار شده است و درمجموع فردی که درگیر شهر میشود را در تناقضهایی بیپایان گرفتار میسازد.
The main question that this paper pursues is how has Tehran been portrayed in the 1960 s through novels? And in general, what are the urban themes and components in the Farsi novels? Regarding the fact that in the given period, Iran is developing from a traditional society into a partially modern nation-state, therefore carrying all of its problems and contradictions .Six urban novels in the 1960 s have been studied using qualitative analysis. The novels presented a dystopian image of the city. In all these novels, the filthy city transforms the innocent into a heartless and brooding man. And at the same time it depicts a face of blase and sad person.we will describe this study by discovering five main themes: Urban spaces, social groups, human relations .social issues and finally, urban thoughts and attitudes.Among these themes, delightful spaces like the street played a key role in representing the Tehran city, and on the other hand, suffering spaces such as the hospital, asylum and psychiatric hospital depicted another form of the city. These dual aspects of the city, euphoria and suffering, have been replicated in other contexts and, in sum, have implicated the individual involved in the city in endless contradictions.
https://jsal.ut.ac.ir/article_77847_53673f764c73540351aaedd1d5492838.pdf
تهران
شهر
رمان
مسائل اجتماعی
دیستوپیا
Tehran
city
Novel
Social Issues
Dystopia
delightful spaces
suffering spaces
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
جامعه شناسی هنر و ادبیات
2538-5046
2980-8685
2020-02-20
11
2
109
127
10.22059/jsal.2020.77843
77843
Research Paper
بررسی بازتاب هویت ملی در سینمای ایران (با تحلیل فیلمنامه آژانس شیشهای، ناخدا خورشید و جدایی نادر از سیمین)
a study of national identity representation in Iranian cinema
علی اصغر فهیمی فر
fahimifar@modares.ac.ir
1
حسنعلی پورمند
hapourmand@modares.ac.ir
2
محمدجعفر مستشرق
mostashreq@modares.ac.ir
3
دانشگاه تربیت مدرس
استادیار گروه پژوهش هنر/ دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
این مقاله به بررسی فیلمنامه آژانس شیشهای، ناخدا خورشید و جدایی نادر از سیمین میپردازد تا مشخص کند آیا اثری سینمایی که ساختار و شاکله خود را از آثار غربی وام گرفته بازتاب دهنده مولفههای هویت ملی در محتوی خود هستند یا خیر؟ این فیلمها از این جهت انتخاب شده-اند که نه تنها الگوی داستانگویی فیلمهای آمریکایی را پیش گرفته و ساختار دراماتیکشان بر مبنای درام ارسطویی ساخته شدهاند بلکه از آثار شاخص دهههای شصت، هفتاد و هشتاد سینمای ایران بوده و به عنوان آثاری ملی شناخته میشوند. به همین جهت این مقاله ابتدا به معرفی مولفههای هویت ایرانی از نگاه نظریهپردازان داخلی خواهد پرداخت. سپس با تحلیل روایت در فیلمنامه این آثار و تمرکز بر شخصیت محوری داستان، فیلمنامهها را به کشمکشهای اصلی شخصیت محوری خلاصه کرده و مولفههای هویت ملی را در آنها که ساختار اصلی فیلمنامه را شکل میدهند جستجو خواهد کرد. در نهایت این پژوهش به این نتیجه خواهد رسید که هر سه اثر با وجود بهره بردن از ساختار سه پردهای ارسطویی توانستهاند هویت ملی را در خود بازتاب دهند. در این بین آژانس شیشهای با بازتاب حداکثری در تمام کشمکشهای خود به طور تام بازتاب دهنده هویت ایرانی است پس از آژانس شیشهای فیلم ناخدا خورشید با بازتاب پنجاه درصدی و فیلم جدایی نادر از سیمین با بازتاب کمتر از پنجاه درصدی در رتبههای بعدی قرار دارند.
This paper aims to analyze the plausible scenario of the glass agency an acclaimed film by Ebrahim Hatamikia, Captain khurshi and A seperation. This analysis aims to discover the representation of Iranian national identity and to understand Iranian cinemas capabilities in representing national identity. This study chooses to analyze this particular film (the glass agency) This study reviews sociologist views of Iranian national identity. Theorists like Daryoush Shaygan, Shahrokh Maskoub, Davar Sheikhavandi, Mohammadreza Tajik, Taqi Azad Armaki, and Pirouz Mojtahedzade to grasp the fundamental concept of national identity. These theorists believe that Iranian national identity has its own components and every one of them points out the most primary ones that describe national identity. This study will search these essential components in the script of mentioned movies. To achieve this goal, initially, we should recognize the leading character. Then based on his or her conflict with other principal characters, environment or any other issues, we will summarize the script to fundamental conflicts of the leading character. After that, the elusive quest for appropriate representation of Iranian national identity will begin in these twelve conflicts.This academic research reasonably concludes that most of these particular conflicts adequately represent at least one key component of national identity. Hence, it is appropriate to say that a cinematic work of art is capable of representing Iranian national identity even with narrative, structural and story resemblances to the western cinema.
https://jsal.ut.ac.ir/article_77843_2a46b859509e3692ac0960c7e2268dac.pdf
بازتاب هویت ملی
سینمای ملی
فیلمنامه
آژانس شیشه ای
ناخدا خورشید
جدایی نادر از سیمین
Reflection of national identity
National Cinema
Scenario
the glass agency
captain khurshid
A seperation
per
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
جامعه شناسی هنر و ادبیات
2538-5046
2980-8685
2020-02-20
11
2
129
159
10.22059/jsal.2020.77842
77842
Research Paper
"مطالعه تاثیر عکاسی بر نقاشی های بنای صارم الدوله کرمانشاه در دوره ناصرالدین شاه قاجار "
Studying the Effect of Photography on Paintings of Sarem al-Dawlah Building in Kermanshah during the Nassereddin Shah Qajar Period"
الهه پنجه باشی
elaheh_141@yahoo.com
1
مهناز حسن پور
m.hassanpour1313@yahoo.com
2
استادیار دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)
کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه الزهرا
بنای صارم الدوله از مهمترین بناهای قاجاری واقع در شهر تاریخی کرمانشاه می باشد، این بنا متعلق به شاهزاده صارم الدوله فرزند ارشد عماد الدوله حاکم کرمانشاه می باشد . خانه صارم الدوله علاوه بر معماری اصیل ایرانی دارای نقاشیهای دیواری زیبایی در اتاق پنچ دری واقع در ضلع غربی می باشد. این نقوش دیواری دارای موضوعات حماسی، عاشقانه و تزیینی می باشد که در قابهایی با تزیینات فراوان تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی تصویر شده است. عوامل بسیاری از جمله عوامل اجتماعی در شکل گیری این آثار نقش داشته است که یکی از مهمترین آنها ورود دوربین عکاسی به ایران در دوره قاجار است که بر همه جنبه های فرهنگ و اجتماعی و هنری دوره ناصری تاثیر گذار بوده است . مفروض پژوهش حاضر مطالعه تاثیر عکاسی بر نقاشی دوره قاجار به عنوان یک پدیده اجتماعی و مطالعه تاثیر آن بر نقاشی های بنای صارم الدوله می باشد . در این دوران عوامل اجتماعی متعددی از جمله ارتباط ایران با اروپا ، سه سفر ناصر الدین شاه به اروپا ، رواج روزنامه های مصور و مهمتر از همه ورود دوربین عکاسی به ایران از زمینه های تحولات فرهنگی دوره قاجار می باشد که بر نقاشی دوران قاجار تاثیر گذار بوده است. نقاشی های بنای صارم الدوله هم به عنوان یک امارت درباری که دارای عکاسخانه بوده و دختر عماد الدوله به عنوان نخستین زن عکاس ایرانی مطرح شده است متاثر از این موضوع می باشد .
Saram al-Dawlah is one of the most important Qajar monuments located in the historic city of Kermanshah. It belongs to Prince Sarem al-Dawlah, the eldest son of Imad al-Dawlah, built during the Qajar period and during the reign of Nasser al-Din Shah. In addition to the original Iranian architecture, the Sarem al-Dawlah house has beautiful murals in the west-facing five-door room. These murals have epic, romantic and decorative themes that are framed with a rich mix of Iranian and European art. Many factors, including social factors, have contributed to the formation of these works, one of the most important being the introduction of a photographic camera into Iran during the Qajar era that influenced all aspects of Nasserian culture and art. The hypothesis of the present study is to study the effect of photography on the Qajar period and its effect on Sarem al-Dawlah. During this period, various social factors such as contact with Europe, Nasser al-Din Shah's three trips to Europe, the proliferation of pictorial newspapers, and the introduction of photography into Iran were among the major cultural developments of the Qajar period that influenced Qajar painting. The paintings of the Sarem al-Dawlah building are also affected by this as a courtyard emirate, all of the room murals in the Sarem al-Dawlah building have been worked in a blend of Iranian-European style, indicating the impact of these developments. In the search for this issue, the key issues of photography and iconography in the Qajar court are first discussed and then the impact of photography on the paintings. The content of this study is qualitative and is based on a descriptive-analytical methodology and a library collection method. The results indicate that photography is one of the most important influences on the art of iconography.
https://jsal.ut.ac.ir/article_77842_390c09760902be54695b7d0dbfd87664.pdf
قاجار
صارم الدوله
عکاسی
نقاشی
نقاشی دیواری
Qajar
Sarem al-Dawlah
Photography
Graffiti
court iconography